گوناگون

اقتصاد سنتی با گذشت سه دهه مشکل کشور را بر طرف نکرد

81178485 5720836

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وحید احمدی روز دوشنبه در مراسم هفته معدن در سازمان ایمیدرو افزود: انقلاب اسلامی بیش از سه دهه از عمر خود را پشت سر گذاشته و مهمترین چالش امروز نظام، در حوزه اقتصادی ارزیابی می شود و راهکار آن نیز اقتصاد دانش بنیان است.

وی با بیان این که، دغدغه اصلی کل نظام که توسعه و بقای کشور بر آن استوار است، بهره گیری از اقتصاد مطمئن، رو به جلو و قوی است گفت: به منظور متحول سازی زندگی مردم، باید با تمام وجود اجزا نظام کشور را ساماندهی و هماهنگی بین آنها را بر قرار کرد.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: حدود 4.5 میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور وجود دارد که با افزایش سهم 1.5 میلیون نفری فارغ التحصیلان تکمیلی، اما تاکنون در صنعت حرفی برای گفتن نداشته ایم.

وی اعمال تحریمها را برای کشور یک فرصت ارزیابی کرد و گفت: بروز این مساله مهم، سبب شد تا صنعت به سمت دانشگاه و پژوهش برود و صنایع دفاعی به دلیل آن که هیچ محصولی را نمی توانست در اختیار داشته باشد، موفقیت های بزرگی را به دست آورد.

احمدی با بیان این که، علاوه بر صنایع دفاعی، در حوزه هسته ای نیز به دانشگاه ها مراجعه شد و برای خودروسازی نیز متوجه تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی شدیم اظهار داشت: امروز زمزمه های برداشتن تحریم به گوش می رسد و خیلی از اربابان صنعت به دنبال برقراری ارتباطات گذشته هستند .

به گفته وی، تحریم در حوزه پزشکی کمتر مانع ایجاد کرده بود، اما در چند سال اخیر شدت پیدا کرد و در این بخش با تلاش پژوهشگران داخلی شرایط بهتر شد.

احمدی تاکید کرد: صنعت کشور بسیار عقب مانده است، در حالی که تحقیقات حرکت رو به جلو داشته و امروز نیاز به همسویی و اتصال صنعت و دانشگاه داریم تا عرضه و تقاضا با یکدیگر متوازن شوند.

وی تصریح کرد: صنعت ایران عاریه ای بود و ریشه در کشور نداشت و محصولی که به بازار عرضه می شد، محصول دانشگاه نبود و با قطع واردات چالش جدی را به وجود آورد و اکنون شرایط تحریم، فرصت ایده آل را در برابر ما قرار داده است.

احمدی اظهار داشت: ایران از نظر رشد علمی بسیار پیشرفت داشته است، اما مهم این است که رشد علمی منجر به بر طرف شدن مشکلات صنعتی شود و تا آن هنگام فاصله زیادی داریم.

مراسم هفته معدن با برگزاری میز گرد بررسی روند خصوصی سازی در معادن وصنایع معدنی ایران به کار خود پایان داد .

اقتصام(3)**1559**1594

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا