گوناگون

الوندی: با ادبیات می‌توانیم دنیا را نجات دهیم

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ عزت الله الوندی دبیر دفتر ادبیات كودك و نوجوان درباره 18 تیر ماه كه به نام روز ملی ادبیات كودك و نوجوان نام گذاری شده است، اظهار كرد: همین كه یك روز از سیصد و شصت و پنج روز سال به نام ادبیات كودك و نوجوان نام گذاری شده است را می توان به فال نیك گرفت، چرا كه با این نام گذاری ادبیات كودك بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نام گذاری روز ادبیات كودك و نوجوان می تواند به فرهنگ سازی برای خانواده های ایرانی كمك كند و باعث شود پدر و مادر ها برای مخاطبان اصلی این ادبیات برنامه ریزی كنند و این فرهنگ نهادینه شود كه باید به ادبیات كودك توجه داشت و كتابی جزءی از فرهنگ خانواده شود.

الوندی با تاكید بر این كه نام گذاری برای روزهای سال به گونه ای تبدیل به یك راه و رسم شده است، عنوان كرد: فلسفه اسم گذاری هر مقوله ایی در روزهای سال در واقع این برداشت از مقولهه است كه بحث فرهنگ سازی را غنی می كند كه بگویند به چنین چیزی اهمیت می دهیم اگر كار آن چنانی انجام نشود لااقل این ذهنیت برای كسانی كه فعالیت های فرهنگی را مرور می كنند نگاهی بیاندازند.

دبیر دفتر ادبیات كودك و نوجوان درباره تاثیر ادبیات كودك و نوجوان بر جامعه و زندگی افراد، عنوان كرد: اگر بخواهیم به جنبه های منفی زندگی نگاه كنیم می بینیم كه اتفاقاتی كه باعث ایجاد استرس و هیجانات منفی روحی می شود اتفاقاتی است كه در دوره خردسالی، كودكی و حتی جنینی رخ داده و این موضوع نشان می دهد كه یك اتفاق تا چه اندازه می تواند تاثیر بدی در بزرگسالی افراد بگذارد.

وی گفت: به طور مثال ممكن است فردی از تاریكی بترسد و اگر این ترس ریشه یابی شود می بینیم كه در كودكی اتفاق ناخوشایندی در تاریكی برای آن فرد رخ داده است. حال اگر این اتفاقات مثبت باشد تاثیری بسیار خوب بر افراد خواهد گذاشت. اگر ادبیات خوب، سالم و آموزش دهنده برای بچه ها داشته باشیم خیلی از رفتارهای مثبت همچون مهرورزی، راستگویی و داشتن دید مثبت به زندگی در افراد شكل می گیرد.

این نویسنده كودك و نوجوان در پایان خاطرنشان كرد: با ادبیات می توانیم دنیا را نجات دهیم. این حرف بزرگی نیست و چنین چیزی ممكن است. تنهاباید این عرصه را جدی بگیریم و بدانیم كه ادبیات كودك و نوجوان می تواند زندگی افراد را تغییر و شكل دهد.

دفتر ادبیات كودك و نوجوان حوزه هنری از زمان شروع به كار خود تا به حال حدود 200 عنوان كتاب را آماده انتشار كرده است و 60 عنوان از این آثار در نمایشگاه كتاب امسال چاپ و تجدید چاپ شدند.

مصطفی رحماندوست با مجموعه ای 7 جلدی، افسانه شعبان نژاد با مجموعه 10 جلدی منظومه داستانی و مجموعه 6 جلدی داستان خردسال، اسدالله شعبان نژاد مجموعه ای 5 جلدی، فریبا كلهر، لاله جعفری، جعفر توزنده جانی، طاهره ایبد، سوسن طاقدیس، مهری ماهوتی، احمد عربلو ، مصطفی خرامان، مسلم ناصری، علی اصغر عزتی پاك، محسن هجری، حسین فتاحی و … از جمله نویسندگانی هستند كه با این دفتر همكاری دارند.

این دفتر همچنین توجه ویژه ای بر تولید رمان خردسال، كودك و نوجوان كه عرصه های كمتر كشف شده ای است، داشته و در این زمینه نیز فعالیت های چشم گیری صورت داده است.

انتهای پیام/ اس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا