گوناگون

الگوی راستگویی کودکان باشیم

یک روانشناس بالینی گفت: معمولا کودکان از سن پنج سالگی به بعد با مفهوم دروغ آشنا می‌شوند بنابراین دروغگویی آنها قبل از این سن نگران کننده نیست و با آشنا شدن کودک با مفهوم حقیقت و راستگویی برطرف می‌شود.

محمد یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه اصفهان، با بیان اینکه والدین نباید در برخورد با خواسته‌ها یا هر موضوعی به کودک دروغ بگویند، اظهار کرد: یکی از شیوه‌های مفید برای جلوگیری از دروغگویی در کودکان این است که او را تحت فشار قرار ندهیم تا برای دفاع از خود دروغ بگوید.

وی با بیان اینکه لازم است والدین از زمان کودکی مفهوم دروغ و حقیقت را به کودک آموزش دهند، افزود: والدین می‌توانند برای این منظور از الگوهای رفتاری اشخاصی مانند روحانیت، اساتید دانشگاه، معلمان و مربیان که گروه‌های مرجع هستند استفاده کنند.

این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه هرچه صداقت در این گروه‌ها کمرنگ‌تر شود دروغگویی رواج بیشتری می‌یابد، اضافه کرد: باید معلم و الگوی مناسبی برای کودک باشیم زیرا کودکان ازهمان کودکی مانند دوربین فیلمبرداری هر چه از دیگران می‌بینند و می‌شوند ضبط و تقلید می‌کنند بنابراین لازم است الگوی راستگویی باشیم.

یعقوبی با بیان اینکه والدین از دروغگویی در مقابل کودک اجتناب کنند، ادامه داد: والدین نباید به کودک وعده و قول دهند که اگر کاری را انجام دهد برایش فلان چیز را تهیه می‌کنند زیرا در صورتی که قول خود را عملی نسازند در مقابل کودک دروغگو محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: والدین از زدن برچسب دروغگو و یا … به کودک پرهیز کنند زیرا کودک به همان سمت گرایش بیشتری پیدا می‌کند.

این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه ترس، کمبود محبت و عدم احساس امنیت از دلایل اصلی گرایش کودکان به دروغ گفتن است، اضافه کرد: والدین نباید در زمان‌هایی که کودک دروغ گفت او را سرزنش کنند بلکه برعکس باید هر زمانی که راست گفت او را تشویق کنند.

یعقوبی با بیان اینکه تشویق کردن منجر می‌شود که کودک راستگو شود، گفت: والدین در زمان‌هایی که کودک دروغ گفته نباید بر موضوع حساسیت نشان دهند و او را دعوا کنند زیرا در این صورت متاسفانه درغگویی بیشتر در او شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه والدین یا مربیان مهدهای کودک راستگویی کودک را تقویت کنند، ادامه داد: معمولا کودکان از سن پنج سالگی به بعد با مفهوم دروغ آشنا می‌شوند بنابراین دروغگویی آنها قبل از این سن نگران کننده نیست و دروغ گویی کودک با آشنا شدن او با مفهوم حقیقت و راستگویی برطرف می‌شود.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه والدین باید در نظر بگیرند از یک سنی دیگر دروغ گفتن گناه است و باید کودک را از دروغ منع کنند، افزود: در صورتی که در کودکان بزرگ‌تر از 10 سال دروغگویی به صورت مداوم رواج یابد کمک گرفتن از نظرات متخصصان و مشاوران ضروری است چرا که علت دروغگویی باید به لحاظ عاطفی و روانی بررسی شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا