گوناگون

خاطرات آزادگان را فراموش نکنیم

یک پژوهشگر مردم‌شناسی ایلام گفت: سجده شکر آزادگان سرافراز در لحظه ورود به خاک وطن، حدیث اخلاص آنها بود که به زیباترین نوع تعبد به درگاه خدای متعال به کرار دیده می‌شد.

‌محمد اکبری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه ایلام، با اشاره به سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی اظهار کرد: رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در لحظات ناگزیر نبرد با قبول اسارت، درس جهاد با دستان خالی را آموختند، اگرچه شهادت در جبهه با شکوه‌ترین آرزوی هر رزمنده‌ای بود اما تحمل اسارت در اردوگاه‌های وحشتناک حزب بعث عراق، نشانگر عشق‌ورزی آنان با آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه مشق آزادگان برای ثبت عشقشان به انقلاب و بیعت با ولی فقیه تحمل رنج اسارت بود، افزود: در روزی که مردم ایران عاشقانه منتظر ورود این افتخار آفرینان بودند، شور و حال آنان قابل وصف نبود.

اکبری ماندگارترین خاطره در ذهن هر ایرانی را ورود آزادگان به کشور دانست و خاطر‌نشان کرد: استقبال پرشور از آزادگان غبار اسارت را از روی آزادگان برداشت، چرا که از لحظه اسارت تا آزادی در یاد مردم به عنوان سمبل مقاومت و ایستادگی جلوه‌گر بودند.

این پژوهشگر با بیان اینکه مردم شهر ایلام در استقبال از آزادگان به سمت مبادی مرزی کشور رهسپار شدند، خاطرنشان کرد: با شکوه‌ترین استقبال‌ها از آزادگان در شهر ایلام و میدان 22 بهمن تا میدان امام خمینی(ره) شکل گرفت در روزی که موج جمعیت تداعی بیعت مجدد مردم با رهبری انقلاب و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس پس از جنگ تحمیلی بود.

وی با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به معرفی این قشر ارزشمند در جامعه، تصریح کرد: به منظور پاسداشت مقاومت و ایستادگی آزادگان در جبهه اسارت، نیاز به تشکیل بنیاد آزادگان برای شناسایی آنها و همچنین ثبت و ضبط آثار و تولیدات فرهنگی، علمی و هنری آنان در سطح ملی است.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: به منظورآشنایی بیشتر آحاد مردم با دلاوی‌های این رزمندگان نیاز است با گشایش موزه ویژه آزادگان و همچنین بازسازی برخی اردوگاه‌ها از قبیل الرمادی و ابوغریب در استان‌های مرزی، نسل‌های آینده با رزم دلیرمردان اسلام آشنایی پیدا کنند.

اکبری گنجاندن خاطرات آزادگان از دوران اسارت در کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی و راهنمایی برای آشنایی نوباوه‌گان جامعه با مفهوم مقاومت به عنوان یک شیوه تربیتی، مؤثر دانست و اضافه کرد: نامگذاری برخی معابر به اسم آزادگان، به ویژه کوچه‌هایی که آزادگان در آن محلات سکونت دارند، موجب می‌شود تا جانبازی و ایثار این دلاورمردان در طول سال‌های دفاع مقدس فراموش نشود.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا