گوناگون

امسال 32 هزار جعبه تخم نوغان در کشور تولید شد

81175766 5715763

ˈفرزام پور رمضانˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود : تولید تخم نوغان در سال گذشته 25 هزار جعبه بود.

وی اظهار کرد: با توجه به روند حمایتی که در سالهای اخیر به لحاظ افزایش نرخ تضمینی پیله و براساس شاخصه های تورم از نوغانداران صورت گرفته، نوغانداران به ادامه کار دلگرم شده اند.

وی گفت: تثبیت 13 ساله قیمت 75 هزار ریالی هر جعبه تخم نوغان از جمله حمایت های دولت از صنعت نوغانداری کشور و بازگشت دو باره آنها به این حوزه بوده است.

مدیرعامل شرکت پرورش کرم ابریشم ایران افزود: امیدواریم با اجرایی شدن به موقع و دقیق مفاد آیین نامه ساماندهی نوغانداری کشور، همه دستگاههای ذیربط برای رسیدن به جایگاه واقعی صنعت نوغانداری تلاش کنند.

پور رمضان افزود: 50 هزار نوغاندار در کل کشور فعالیت می کنند که از این تعداد 30 هزار در استان گیلان و مابقی در استان های خراسان ،مازندران و گلستان هستند.

وی بیان کرد: در سالهای گذشته به دلیل مشاغل جایگزین، توتستان ها تغییر کاربری یافتند و درختان توت ریشه کن شد.

وی با اشاره به وجود 11 هزار هکتار سطح زیر کشت درخت توت در کشور، گفت: امید است در طول مدت پنج ساله اجرایی کردن آیین نامه صنعت نوغانداری و توزیع رایگان نهال توت بین نوغانداران، سطح زیر کشت توتستانهای کشور به 14 هزار هکتار برسد.

رییس مرکز نوغانداری کشور در ادامه اظهار کرد: واردات بی رویه و بدون نیازسنجی پیله و نخ ابریشم از سال 79 به بعد از جمله ضربه های مهلک به بخش نوغانداری کشور بود.

پور رمضان افزود: در سال گذشته 530 تن نخ ابریشم و 280 تن پیله وارد کشور شد که معادل تولید 120 هزار جعبه تخم نوغان در کشور بوده است.

وی گفت: وارد نکردن این میزان نخ و پیله می توانست صنعت نوغان در کشور را رونق دهد و در بخش صنایع مرتبط اشتغالزایی را به دنبال داشته باشد.

وی بیان کرد: امسال پیش بینی می شود با توزیع مناسب تخم نوغان بالغ بر یک هزار تن پیله تر از سراسر کشور برداشت شود.

2691/659

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا