گوناگون

انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده شد/ رقابت عبدالله و غنی برای جانشینی کرزای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم کشیده شد. ساعتی پیش با پایان شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور که اواسط فروردین ماه برگزار شد، هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی نتوانست اکثریت آرا را از آن خود کند. بر این اساس “عبدالله عبدالله” وزیر خارجه پیشین افغانستان با 44.9 درصد آرا، حائز رتبه اول شده و پس از وی “اشرف غنی” وزیر پیشین دارایی با 31.5 درصد آرا در مکان دوم است. این در حالی است که هشت نامزد باقی مانده با اختلاف فاحشی از این دو نامزد قرار گرفته اند.

“احمد یوسف نورستانی” رئیس کمیسیون مستقل انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با اعلام این مطلب گفت: نتایج به دست  آمده حاکی است، انتخابات به دور دوم کشیده شده است. بر این اساس این کمیسیون همچنین در حال رسیدگی به شکایات متعددی است که از تخلفات انتخاباتی نامزدها حکایت دارد.

در همین رابطه دو نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بر لزوم شفافیت بیشتر کمیسیون انتخابات در مراحل مختلف تاکید کردند. عبدالله با اشاره به ابطال 100 هزار برگ رای در ولایت هرات از سوی این کمیسیون خواستار بررسی این موضوع به روشهای حقوقی و قانونی شد.

قرار است پس از رسیدگی به شکایات، نتایج رسمی دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز چهاردهم ماه می (بیست و چهارم اردیبهشت) اعلام شود. انتظار می رود با تایید نتیجه اعلام شده، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور در بیست و هشتم ماه جاری میلادی (هفتم خرداد) برگزار شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا