گوناگون

انتقاد تند شهرام شکیبا از سوره مهر/آثار طنز حوزه هنری طنزپردزان را به نوشتن تخصصی ترغیب می کند

به گزارش خبرنگار مهر نشست نقد و بررسی آثار طنز منتشر شده از سوی دفتر طنز حوزه هنری عصر امروز پنجشنبه 11 اردیبهشت در غرفه انتشاارت سوره مهر در نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شد.

در ابتدای این نشست ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری در گزارشی به چند و چون فعالیت های این دفتر پرداخت و اظهار کرد:  ایجاد دفتر طنز اتفاقی بود که 10 سال قبل به همت ابوالفضل زرویی نصرآباد و مدیر وقت حوزه رخ داد و هدف کلان این کار نیز دیدن مقوله طنز به عنوان یک یک پدیده ادبی خاص بود. بد نیست که بدانیم قدمت طنز به عنوان امروزی آن تنها 100 سال است و نگاه ظرفی که طنز امروز دارد محصول پنجاه شصت سال اخیر است و به همین خاطر است که هنوز تعریف دقیقی از طنز در میان ما وجود ندارد.

فیض در ادامه با اشاره به اینکه طنز در معنای واقعی آن به عنوان یک فعالیت ادبی در راس هرم است و موضوعی مانند شوخ طبعی در حاشیه آن تعریف می شود، افزود: دفتر طنز در تمام سال های گذشته بر فعالیتش سعی کرده تا طنز فاخر را جا بیاندازد. البته طنز در میان دیدگاه ها و لهجه ها و گویش های مختلف می تواند پدید آید و همه می‌دانیم که این پدید آمدن تا چه اندازه دشوار است و باید مراقب بود که هیچ اهانتی به فردی در این زمینه نشود به ویژه اینکه ایرانیان همواره به عنوان افرادی اخلاق مدار شناخته شده اند.

وی تاکید کرد: تلاش ما در دفتر طنز حوزه هنری در کنار خلق آثار فاخر حفظ شئونات حوزه هنری نیز هست. با این حال من اعتقاد دارم در جامعه ای که بحثی صورت نگیرد  حتما نوعی بیماری رواج پیدا می کند. ما باید یاد بگیریم که قبل از تفنگ، باید قلم در دست گرفت و همیشه نیز این کار را کرده ایم.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری همچنین خواستار تلاش حوزه هنری برای احیاء مجله گل آقا شد.

در ادامه این نشست اسماعیل امینی از طنز پردازان و پژوهشگران عرصه طنز نیز به سخنرانی پرداخت.

امینی ابتدا اظهار داشت: اگر جایی مانند دفتر طنز نباشد به دلیل جاذبه فعالیت در این عرصه، کار طنز به دست کسانی خواهد افتاد که کارشان اساس طنز نیست به ویژه این خطر در مورد اهالی قدرت وجود خواهد داشت چون به طور طبیعی همه می دانیم که وقتی اهالی قدرت به موضوعی وارد می شوند چگونه خرابش می کنند.

وی افزود: وقتی مرحوم صابری نوشتن مجموعه طنزهای دو کلمه حرف حساب را شروع کرد نشان داد که طنز مستلزم به اخلاق و اعتقادی است که در میان همه ما وجود دارد. او کاری کرد که همه ما امروز با سربلندی می گوییم که طنز نویسیم. از سوی دیگر کار دفتر طنز به طنز نویسی ارزش داد. شاید برخی فکر کنند که کسی که طنز می نویسند خیلی لازم نیست چیزی بداند و هر چیزی را می تواند تولید کند اما کار دفتر طنز و تولیدات سوره مهر نشان داد که این تفکر اشتابه است. کارهای منتشر شده در درفتر طنز حوزه به ما می گوید که مقصودمان از کار طنز دقیقا چیست و در مقابل آنها که این هنر را دست گرفته و هر چه را خواستند به نام طنز منتشر کردند به روشنی موضع می گیرد.

امینی با ستایش جدیت کار طنز در دفتر طنز حوزه هنری گفت: وقتی نویسنده جدیت کار را در این دفتر می بیند حس می کند که باید تخصصی تر کار کند.

رضا رفیع دیگر طنزپرداز حاضر در این نشست نیز در سخنانی اظهار کرد: کارهای تولید شده در سوره مهر در زمینه طنز همگی کارهای شاخصی به شمار می رود . کارهای سابق ما شاید یکی دو نسل را به هم پیوند نمی داد و حتی آکنده از اغلاط و کلمات اشتباه بود اما الان محافل طنز و تولیدات مکتوب ما در این زمنیه در حال جبران نقص ها هستند و به نظر من می شود این تشکل ها را کمی بیشتر به سوی حوزه هنری هدایت کرد.

رفیع افزود: کتاب های طنز حوزه همگی با حساسیت و وسواس بالایی در گزینش و چاپ انتخاب شده اند به عنوان مثال وقتی می بیند که شعرهای طنز برای انتشار در سوره مهر باید از چه هفت خوانی عبور کند آنگاه می فهمید که چه حساسیت بالایی در انتشار این آٍثار وجود دارد. شاید برخی ها فکر می کردند که با سمبَل کردن در وزن و قافیه می شود شعر طنز سرود اما حساسیت دفتر طنز و سوره مهر برای انتشار این آثار این تصورات غلط را از بین برد.

شهرام شکیبا، نویسنده و طنزپرداز در ابتدای صحبت هایش با انتقاد از سوره مهر گفت: دوستان در این انتشارات ساده ترین و مطمئن ترین کتابی را که بنده داشتم، چاپ نکردند و باید بگویم که با دید بسته ای به کتاب نگاه می کنند. همان اثری را که این دوستان چاپ نکردند سیدمهدی شجاعی در انتشاراتش چاپ کرد.

وی افزود: ایرادی که به کتاب بنده گرفتند ایراد اخلاقی بود و گفتند که شما در کتاب تان عبارتی را آورده اید که از اخلاق به دور است در حالی که آن عبارت نام یک فیلم بود.

وی در ادامه افزود: جا دارد که بگویم دفتر طنز در اعتلای طنز روزگار ما نقش داشته است شاید کسی که از بیرون نگاه کند فکر کند که دوستان ویژه خواری انجام داده اند، اما آثاری که در دفتر طنز چاپ شده است آثار درخور و خوبی بوده است

وی همچنین با اشاره به آثار خوب حوزه دفاع مقدس در انتشارات سوره مهر گفت: ما باید کتابی برای آموزش شعرایی که با شعر آشنایی دارند و تصمیم به رفتن به سمت شعر طنز دارند، داشته باشیم که البته آقای امینی در حال تدوین این کتاب هستند.

شکیبا گفت: یک عرصه دیگری در حوزه طنز جایش خالی است و مطمئنا فقط حوزه هنری می تواند این عرصه را پر کند آن هم شوخی هایی است که اهل دین و تبلیغ با همدیگر داشتند و باید حوزه هنری پیش قدم شود و این کتاب را گردآوری کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا