گوناگون

انتقاد هاشمی از قرائت داعش و بوکوحرام

پیام نو: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به عملکرد گروهک‌های بوکوحرام و داعش گفت: اینان فرزندان امروزی القاعده و طالبان هستند که به اسم دین، مردم جهان را به اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی می‌کشانند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار اعضای شورای مرکزی حزب آزادی، آزادی را یکی از نیازهای فطری موجودات و به خصوص انسان‌ها دانست و گفت: صراحت قرآنی است که دین منطبق با فطرت انسان‌هاست و آزاد خلق شده‌اند. (فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم و لکن اکثر الناس لا یعلمون، روم آیه ۳۰)

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شنیدن سخنان مختلف و انتخاب احسن را سفارش قرآن خواند و گفت: انسان قرآنی، بی‌اراده نیست که آنچه در گوشش گفتند، بگوید، بلکه می‌شنود و بهترین حرف‌ها را انتخاب و از آن پیروی می‌کند.

وی برداشتن زنجیرها از گردن انسان‌ها را توصیف قرآن درباره پیامبر اسلام(ص) خواند (و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم، اعراف آیه ۱۵۷) و گفت: اسناد فراوانی برای اهمیت آزادی در آیات و روایات برای ماهیت اسلام داریم.

هاشمی رفسنجانی افزود: آزادی در اسلام جایگاهی اعلا دارد و هیچ کس حق ندارد حق اسلامی انسان‌ها را غصب و سلب کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تشریح تاریخ شیعه و نقش آنها در حکومت‌ها که معمولاً منزوی بودند، پرداختن به اسلام حکومتی را ضرورت امروز دانست و گفت: در این شرایط، پرهیز از تنگ نظری و برخورد با سعه صدر ضروری است و نباید بگذاریم کسی به اسم دین، با فطرت انسان‌ها برخورد نماید.

وی با اشاره به کرسی‌های آزاداندیشی که در برنامه‌های مقام معظم رهبری برای دانشگاه‌ها بود، گفت: علم و دانش در تضارب آرا رشد می‌کند و متأسفانه متحجرین، در مقوله آزادی نعل وارونه می‌زنند.

هاشمی رفسنجانی برخوردهای قهری با تفکرات انسانی را تقبیح کرد و با اشاره به عملکرد گروهک‌های بوکوحرام و داعش گفت: اینان فرزندان امروزی القاعده و طالبان هستند که به اسم دین، مردم جهان را به اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی می‌کشانند.

وی افزود: اسلام برای جهان آمده، اما هیچ اجبار و زوری هم در کار نیست و به پیروان ادیان دیگر با احترام نگاه می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان تعاریف متعدد از آزادی در ابعاد مختلف گفت: در نظام دمکراسی، انتخابات معیار آزادی و توجه به رأی اکثریت است.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به اظهارنظر اعضا که کنگره حزب، جناب‌عالی را شایسته دریافت نشان آزادی می‌‌داند، گفت: حسن‌ظن شماست و من هم مثل هر ایرانی مسلمان، آنچه از دستم برمی آید، برای کشور و دین انجام می‌دهم.

در آغاز این دیدار، آقای مجید محتشمی، دبیر کل و آقای داود صفا عضو شورای مرکزی حزب، ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های حزب آزادی، به بیان دیدگاه‌های خویش در خصوص جهان شمولی اسلام و نقش برجسته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در همه مراحل انقلاب اسلامی از مبارزه تا پیروزی، تثبیت، تداوم، دفاع مقدس و سازندگی و انتخابات سال ۱۳۹۲ پرداختند.

آقای محتشمی اظهار داشت: نشان آزادی در کنگره با حضور شخصیت‌ها و اندیشمندان حزب آزادی که به زودی برگزار خواهد شد، به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تقدیم خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا