گوناگون

انجیر ثروت پنهان فارس

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه فارس دارای رتبه‌ی اول تولید انجیر در کشور و این محصول از ثروت‌های پنهان فارس است، گفت: اقدامات حمایتی و حفاظتی از ثروت پنهان فارس باید گسترده‌تر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی فارس، «اسد شریفی» امروز(دوشنبه 20 مردادماه) در جمع خبرنگاران، پیش‌بینی کرد که امسال 33 هزار و 275 تن انجیر خشک از باغ‌های انجیر دیم این استان برداشت شود.

وی گفت: کشورهایی چون ترکیه، مصر، اسپانیا و پرتقال نیز سطح زیرکشت و تولید محصول قابل توجهی دارند، اما محصول انجیر خشک ایران به‌ویژه استهبان از نظر کیفی منحصر به فرد بوده و در سطح جهانی بی نظیر است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: استان فارس، 47 هزار هکتار انجیرستان دیم دارد که 23 هزار و 500 هکتار آن در استهبان، 8000 هکتار در نی‌ریز، 4800 هکتار در داراب، 3800 هکتار در جهرم، 3200 هکتار در کازرون، 1500هکتار در فیروزآباد، 1000 هکتار در کوار و بقیه در دیگر شهرستان‌ها قرار دارد.

شریفی با اشاره به اینکه پارسال، صادرات انجیر واحدهای تحت پوشش سازمان جهاد کشاورزی فارس 4538 تن به ارزش 17 میلیون دلار بوده است، گفت: در برخی سال‌ها صادرات انجیر خشک فارس به 8 تا 10 هزار تن می‌رسد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ادامه داد: با ثبت باغ‌های انجیر استهبان بعنوان یک میراث ملی در سازمان خواروبار جهانی، توجه بیشتری به آن معطوف شده و چتر اقدامات حمایتی و حفاظتی از آن گسترده‌تر می‌شود.

به‌گفته‌ی شریفی، در شهرستان استهبان در سال 92 میزان تولید انجیر 12 هزار تن بود، پیش‌بینی می‌شود با توجه به ادامه روند خشکسالی این رقم امسال به بیش از 12 هزار تن برسد.

وی با بیان اینکه شهرستان قرآنی استهبان نخستین تولیدکننده‌ی انجیر خشک در ایران است، گفت: در استهبان بیش از دو میلیون و 300 هزار اصله درخت انجیر وجود دارد که بیشتر مردم این شهرستان بصورت مستقیم و غیرمستقیم در فعالیت‌هایی چون حفظ و نگهداری باغ‌های انجیر دیم و فعالیت‌های جانبی مشغول هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: برای 400 هکتار از این انجیرستان‌ها توسط شرکت هلندی کنترل یونین گواهی ارگانیک صادر شده و پیگیری در جهت اخذ گواهی برای بقیه نیز ادامه دارد.

وی گفت:هم‌اکنون 9 واحد فرآوری انجیر تحت پوشش سازمان جهاد کشاورزی فارس در حال فعالیت است که این واحدها سالانه حداقل ظرفیت 22 هزار و 850 تن انجیر را داشته و توانستند برای 194 نفر بصورت دائم و برای 470 نفر اشتغال فصلی ایجاد کنند.

این مقام مسئول گفت: عمده واحدهای فرآوری انجیر به بسته‌بندی این محصول بصورت انجیر خشک و انجیر مرطوب اشتغال دارند و عمده محصولات تولیدی آنها به کشورهای ویتنام، چین، آلمان، امارات، رومانی، هنگ کنگ و کره جنوبی صادر شده است.

شریفی توسعۀ و احداث سردخانه‌های زیر صفر در واحدهای بسته بندی انجیر را ضروری در جهت حفظ این محصول ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به ممنوعیت استفاده از «میتل بروماید» بعنوان ضدعفونی‌کننده‌ی انجیر و نگهداری این محصول بصورت ارگانیک توسعه و احداث سردخانه‌های زیرصفر بمنظور از میان بردن لارو شب‌پره‌ی هندی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا