گوناگون

با هموروئید بیشتر آشنا شویم!

مسئول واحد تجویز مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: 50 درصد افراد ابتلاء به هموروئید را به مدت یک بار در سال تجربه می‌کنند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی همدان، «مجید حنیفه» در تعریف هموروئید(بواسیر) گفت: به تورم، احتقان و افتادگی عروق دیواره‌ی مقعد، هموروئید (بواسیر) گفته می‌شود که اصلی‌ترین علت پیدایش آن بروز یبوست در دستگاه گوارش است.

وی افزود: هموروئید بندرت در افراد زیر 20 سال و کودکان بروز می‌کند و بیشترین شیوع آن از 40 تا 65 سالگی است هم‌چنین شیوع این بیماری در زنان باردار و افرادی که از داروهای ایجادکننده‌ی یبوست استفاده می‌کنند، بیشتر است.

مسئول واحد تجویز مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: محل شکل‌گیری هموروئید در داخل مقعد، متفاوت است. برخی در داخل و برخی در بیرون از مقعد شکل می‌گیرند و برخی نیز تنها هنگام دفع مدفوع به بیرون می‌افتند.

حنیفه خاطرنشان کرد: علائم هموروئید بدون توجه به محل شکل‌گیری آن شامل خونریزی پس از دفع مدفوع، خارش ناحیه مقعد و احساس درد به‌ویژه در خصوص ضایعاتی که در ناحیه‌ی خارجی مقعد شکل می‌گیرد، است.

وی گفت: شست‌وشوی مکرر ناحیه‌ی مقعد پس از هر بار اجابت مزاج با آب گرم و نیز افزایش مصرف فیبرها در رژیم غذایی بمنظور پیشگیری از یبوست، اقدامات اولیه‌ای هستند که باید برای پیشگیری از هموروئید انجام داد.

مسئول واحد تجویز مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: در صورت ابتلا به هموروئید می‌توان از فرآورده‌های دارویی بدون نسخه که در داروخانه‌ها در دسترس هستند، استفاده کرد. هم‌چنین بی‌حس‌کننده‌های موضعی مثل ژل لیدوکائین، لیدوکائین- پی و پمادهای محافظ پوست مانند زینک اکساید و کورتیکواستروئیدهای موضعی مانند هیدروکورتیزون مؤثر هستند.

حنیفه گفت: پماد آنتی‌هموروئید پماد مناسبی است که ترکیبی از سه دسته داروی بالاست. این فرآورده به شکل شیاف نیز وجود دارد که البته در درمان هموروئید داخلی قابل استفاده است. هم‌چنین روش‌های غیردارویی مانند نشستن در لگن آب گرم نیز در کاهش ناراحتی ناشی از هموروئید مؤثر است.

وی یادآور شد: در صورت مشاهده یکی از این شرایط حتماً باید به پزشک مراجعه شود، چون ادامه‌ی علائم بیش از سه هفته، بروز علائم در زنان مسن، دفع خون از مقعد، رنگ سیاه مدفوع، درد تیز هنگام دفع و وجود علائمی همراه مانند تهوع، استفراغ، تب و کاهش اشتها از دیگر علامت‌های این بیماری هستند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا