گوناگون

آواز گروهی سارها در کوهستان های چالدران

81219690 5792971

رضا خیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد انبوهی از سارهای صورتی در صخره های مرتفع مناطق کوهستانی روستای مزرعه چالدران فرود آمده و اقدام به تخم گذاری و جوجه آوری در لابلای سنگها کرده اند.

وی اظهار کرد: این پرنده زیبا به صورت مهاجر عبوری بوده و امسال نیز به تعداد فراوانی در زیستگاههای چالدران مشاهده شده است.

خیری ادامه داد: سار صورتی پرنده ای اجتماعی بوده و هنگام تولیدمثل و تغذیه به صورت گروهی در کنار هم دیده می شوند.

وی گفت: سار صورتی پرنده ای آوازخوان است و در حال تغذیه آوازش آهنگین تر شنیده می شود.

خیری اضافه کرد: این پرنده خوش آواز به علت آوازخوان بودنش مورد سوءاستفاده سودجویان برای خرید و فروش قرار گرفته که در صورت مشاهده برخوردهای قانونی با متخلفان شکار در این زمینه انجام شده و می شود.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست چالدران ادامه داد: این پرنده زیبا جزو پرندگان حمایت شده و شکار ممنوع می باشد و به جهت تغذیه از حشراتی چون ملخ، سنجاقک و دیگر بندپایان و نرم تنان، نقش مهمی در کنترل آفات دارد.

این پرنده 21 سانتیمتر طول دارد از نظر شکل ظاهری و رفتار، شبیه سار، اما با منقار زرد و کوتاهتر است که اندکی خمیدگی در نیم نوک بالا دیده می شود (منقار سار بزرگتر و راست تر است).

پرنده بالغ سیاه و صورتی بوده و با سایر پرندگان اشتباه نمی شود.

سار صورتی تارک بلندی دارد که در پس سر به حالت افتاده دیده می شود اما هنگام آوازخوانی بلند و تاج مانند می شود.

سار صورتی در مناطق جوار کشتزارها و زمین های زراعی، صخره های مرتفع و مناطق شیبدار و کوهستان های مرتفع به سر برده و در سوراخ دیوارها و شکاف سنگ ها یا لابلای توده های چوب به صورت گروهی تولیدمثل می کند.

7125/581

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا