گوناگون

انرژی کودک خود را با این خوراکی ها تامین کنید

1182

بسیاری از کودکان مشکلی به نام مشکلات تغذیه دارند ، این مسئله انواع مختلفی دارد که بدغذایی یکی از اصلی ترین آنهاست ، گاهی کودک از خوردن برخی از مواد که برای بدن او لازم و ضروری است امتنا می کند.

بیشتر بچه ها از خوردن شیر امتناع می کنند البته بسیاری از آنها در این خصوص از پدر و مادر یا برادر و خواهر بزرگ تر خود الگو گرفته و می گیرند…

بی توجه به اینکه شیر تا چه اندازه برای آنها مفید است و علاوه بر استخوان سازی با رساندن پروتئین مورد نیاز بدن به فرآیند رشد کمک می کند و این موضوعی است که نباید والدین آن را فراموش کنند. از این رو ما در ادامه راهی را برایتان پیشنهاد کرده ایم تا بچه ها علاوه بر خوردن شیر مقداری از میوه های مورد نیاز دریافت کنند و این راه حل تهیه یک شیک که مخلوط شیر با چند میوه است، خواهد بود.

 

 

نـکـتـه خـانـه داری

بسیاری از خانواده ها عادت دارند که این نوع نوشیدنی ها را در حجم زیاد تهیه کنند و در یخچال بگذارند و هرازگاهی به کودکشان فنجانی از آن را بدهند در حالی که بهتر است انواع شیک ها تازه تهیه و میل شوند زیرا احتمال فساد و همچنین تغییر طعم آنها وجود دارد. در ضمن بهتر است برای تهیه کمپوت گیلاس نیز تا جایی که امکان دارد از شکر استفاده نکنید زیرا میوه ها به میزان کافی دارای قند طبیعی هستند و عادت به خوردن این نوع خوراکی های شیرین، ذائقه بچه ها را به این طعم تغییر می دهد و سلامت زندگی آتی آنها را تهدید خواهد کرد.

 

 

ارزش تـغـذیـه ای هر واحـد

این میان وعده در مجموع دارای ۱۰۰۰ کیلوکالری انرژی است. در صورتی که آن را بین ۴ کودک تقسیم کنید به هر نفر ۲۵۰ کیلوکالری انرژی خواهد رسید. البته افزودن هر ماده غذایی دیگری مانند یک قاشق غذاخوری عسل، بستنی یا هر میوه دیگری بر میزان کالری دریافتی حاصل از خوردن آن اضافه خواهد کرد.

 

 

مـواد لازم (برای۴ نفر)

شیر/۴لیوان/۲۲۰کیلوکالری

کمپوت گیلاس خانگی/۲لیوان/۲۴۰کیلوکالری

آناناس/۵حلقه/۳۰۰کیلوکالری

موز بزرگ/۲عدد/۲۴۰کیلوکالری

 

 

طـرز تـهـیـه

قبل از هر چیز، ۵ لیوان گیلاس را در ۲ لیوان آب در حال جوش بریزید و اجازه دهید که در کنار هم حرارت ببینند. در صورت تمایل می توانید یک قاشق غذاخوری شکر نیز به آنها اضافه کنید. بعد از ۱۰ دقیقه کمپوت به دست آمده را از روی حرارت برداشته و پس از خنک شدن در یخچال بگذارید. در پارچ مخصوص دستگاه مخلوط کن، شیر را همراه تمامی میوه ها بریزید و ۲ لیوان از کمپوتی را که تهیه کرده اید به آنها اضافه کنید. یادتان باشد که قبل از ریختن گیلاس ها به محتویات این نوشیدنی، هسته های آن را بگیرید. پس از مخلوط کردن، نوشیدنی شما آماده خوردن خواهد بود.

 

 

گیلاس؛ منبع آنتوسیانیدین

این میوه قرمز دارای رنگدانه ای به نام آنتوسیانیدین است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می تواند با کاهش سطح کلسترول و تری گلیسرید خون، زمینه ابتلا به بیماری های قلبی و حتی دیابت را کاهش دهد. نکته دیگر اینکه مطالعات نشان داده اند عادت به خوردن گیلاس، احتمال ابتلا به انواع سرطان ها را نیز پایین می آورد. در ضمن، باعث تنظیم خواب می شود و از کاهش قدرت حافظه جلوگیری می کند. بنابراین قراردادن این میوه در میان میوه هایی که بچه ها روزانه مصرف می کنند، می تواند به حفظ سلامت آنها کمک کند. نکته دیگر اینکه فیبر فراوان در گیلاس ریسک ابتلا به سرطان کولون را کاهش می دهد و در حفاظت از سیستم گوارش بدن دخیل است. بنابراین عادت به خوردن گیلاس به خصوص برای بچه هایی که یبوست دارند، می تواند به کاهش شدت مشکل آنها کمک کند.

 

 

آناناس؛ منبع ویتامین C

آناناس در خانواده میوه های گرمسیری قرار می گیرد که علاوه بر آب دارای مقادیر قابل ملاحظه ای ویتامین C است به طوری که بررسی ها نشان داده اند خوردن ۱۰۰ گرم آناناس تامین کننده ۲۵ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین خواهد بود. نکته دیگر اینکه این میوه ترکیب هایی با نام های پی کومارین و کلروژنیک اسید دارد که خاصیت ضدسرطانی دارند به این ترتیب از اتصال نیتریک اکساید به آمین ها و تشکیل نیتروز آمین در بدن جلوگیری و از بروز سرطان به خصوص سرطان معده در بدن پیشگیری می کند. بنابراین قراردادن این میوه در برنامه غذایی بچه ها به خصوص آنهایی که در معرض هوای آلوده هستند و بیش از هر گروه سنی از فرآورده های گوشتی استفاده می کنند، توصیه می شود. یادتان باشد که این میوه به ترمیم هر چه سریع تر زخم ها نیز کمک می کند زیرا دارای ترکیبی به نام بروملین است که تسریع کننده ترمیم زخم است و خاصیت آنتی بیوتیکی نیز دارد.

 

 

موز؛ منبع انرژی

یکی از پرطرفدارترین میوه ها در میان بچه ها موز است به این دلیل توصیه می شود در برنامه غذایی آنها حداقل یک نصف موز وجود داشته باشد. نکته مهم درباره این میوه مقدار زیاد پتاسیم است به طوری که خوردن یک عدد موز متوسط می تواند ۱۱ درصد از نیاز روزانه به این ماده معدنی را فراهم آورد. در ضمن، خوردن موز نقش پیشگیری کنندگی در برابر یبوست دارد. به علاوه اگر به صورت رسیده به مصرف برسد، می تواند یک منبع انرژی سریع باشد. یادتان باشد که یک موز بسیار رسیده که روی آن را لکه های سیاه پوشانده است دارای حداقل ۲۳ گرم قند و ۲ گرم نشاسته است که این قندها به سرعت جذب و از دیواره روده وارد دستگاه گردش خون می شوند. بنابراین در روزهایی که فرد فعالیت زیادی دارد خوردن یک عدد موز رسیده، می تواند تامین کننده انرژی مورد نیاز عضلات باشد. همین جا لازم است اضافه کنیم که موزهای بسیار رسیده دارای اندیس گلایسمیک بالایی هستند بنابراین خوردن آنها به افراد دیابتی توصیه نمی شود.

 

 

همراه این میان وعده

در صورتی که می خواهید کمی به این نوشیدنی طعم شیرین بدهید، بهتر است که به آن یک تا دو قاشق غذاخوری عسل یا ۴ تا ۵ عدد خرمای بی هسته اضافه کنید. افزودن چند قاشق غذاخوری بستنی وانیلی نیز می تواند به این میان وعده طعمی خاص بدهد. البته برای هرچه مغذی تر شدن این نوشیدنی می توان به این شیک مغزهای خردشده ای مانند فندق، پسته و بادام اضافه کرد و ارزش غذایی آن را با کنجد بالاتر برد. فراموش نکنید که هر یک از گزینه های یادشده انرژی حاصل از خوردن این نوشیدنی را بالا می برد پس در صورتی که فرزندتان اضافه وزن دارد از شیر کم چرب استفاده کنید و گزینه های پرکالری مانند بستنی، عسل یا مغزهای اضافی را حذف کنید.

 

 

اگر کودک کم خون است

بهتر است به این محتویات پودر فندق و پسته نیز اضافه کنید. یادتان باشد که این دو مغز از منابع گیاهی آهن است و همراه شدن آنها با میوه هایی نظیر آناناس که منبع ویتامین C است به جذب هرچه بیشتر آهن دریافتی کمک می کند.

 

 

اگر کودک لاغر است

می توانید کمی مواد غذایی پرکالری تر در تهیه این نوشیدنی استفاده کنید به طور مثال چند قاشق غذاخوری عسل همراه بستنی و مغز هایی مانند گردو و بادام. از آنجایی که بچه های لاغر خیلی زود سیر می شوند خوردن نوشیدنی های مغذی خانگی می تواند یک راه حل موثر باشد.

 

 

اگر گودک یبوست دارد

مقدار میوه های موجود در این شیک را افزایش دهید به این ترتیب فیبر دریافتی می تواند از شدت یبوست بکاهد. البته در صورت

شدید بودن یبوست می توانید میوه هایی مانند زردآلو، هلو و انجیر را نیز در تهیه این شیک به کار ببرید.

نوشته های مرتبط :

  1. برای تامین انرژی کودک به او پنیر بدهید
  2. کلسیم مورد نیاز کودک خود را با این مواد غذایی تامین کنید
  3. با این مواد غذایی پروتئین بدن خود را تامین کنید
  4. اگر مشکل نفخ دارید از این خوراکی ها دوری کنید
  5. با این غذا ها انرژی خود را چند برابر کنید
  6. انرژی مورد نیاز ورزش کاران و تامین آن
  7. مسافرت خود را با این خوراکی ها آغاز کنید
  8. با این خوراکی ها سموم را از بدنتان خارج کنید
  9. اگر احتیاج به تقویت حافظه دارید ، از این خوراکی ها استفاده کنید
  10. با این روش انرژی خود را چندین برابر کنید
  11. تا حد امکان مصرف این خوراکی ها را کم کنید
  12. با این خوراکی با افسردگی خود را درمان کنید
  13. بررسی نوشابه های انرژی زا و ارزش غذایی آنها
  14. اگر فشار خون بالایی دارید از این خوراکی ها استفاده کنید
  15. آب گیلاس ضد تورم است
  16. اشتباهاتی در مورد تامین آب مورد نیاز بدن
  17. مشکلات کودک خود را به کمک گیاه درمانی حل کنید
  18. بخور و بخواب های کودک خود را کنترل کنید
  19. این خوراکی ها شما را خواب آلوده می کند
  20. چه خوراکی هایی برای تقویت کودک مناسب است؟

YARPP

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا