Mihanpostپزشکیپیشنهاد سردبیر

انواع سکته مغزی و علائم آن را بشناسید

آشنایی با انواع سکته مغزی کمک می کند تا شما این بیماری را بیشتر بشناسید و برای مقابله با آن آمادگی کافی داشته باشید. برای مطالعه این مطلب در ادامه با میهن پست همراه شوید.

انواع سکته مغزی

بنا بر نظر مؤسسه ملی قلب، ریه و خون، سکته‌های مغزی در دو نوع اصلی هستند:

انواع سکته مغزی

هموراژیک: وقتی یکی از عروق خونی در مغز دچار پارگی یا نشت می‌شود سکته هموراژیک رخ می‌دهد. سکته هموراژیک درون مغزی (خونریزی داخلی مغز) حدود ۱۰ درصد از تمامی سکته‌ها را شامل می‌شود و ۳ درصد باقیمانده نیز سکته‌های فرعی (خونریزی خارج مغز) هستند.

ایسکمی: سکته ایسکمی زمانی رخ می‌دهد که عروق خونی به مغز به دلیل تجمع پلاک باریک شود یا لخته‌های خون در عروق خونی حرکت کنند. حدود ۸۷ درصد از تمامی سکته‌ها از نوع ایسکمی هستند.

علائم اصلی سکته مغزی

از علائم هر دو نوع سکته مغزی می‌توان به لکنت زبان یا بریده حرف زدن، سختی درک کلام، بی‌حسی یا ضعف در یک طرف مغز، گیجی، از دست دادن تعادل، سردرد بدون علامت شناخته شده و مشخص و مشکلات بینایی در یکی از چشم‌ها یا هر دو چشم اشاره کرد. اگر این علائم را تجربه کردید، هر دقیقه‌‌ای که می‌گذرد، برای شما حیاتی است و باید فورا با مرکز فوریت‌های پزشکی یا اورژانس به شماره ۱۱۵ تماس بگیرید.

حمله ایسکمی گذرا یا TIA سکته اصلی و خطرناکی مثل سکته ایسکمی به شمار نمی‌رود اما یکی از انواع سکته ایسکمی است که به سرعت رد می‌شود. پزشک شما احتمالا به این نوع سکته سکته خفیف یا سکته ناقص می‌گوید. این علائم شبیه انواع دیگر سکته بوده منتها کوتاه‌ و گذرا هستند و بیشتر آنها کمتر از ۵ دقیقه طول می‌کشد.

با وجود این که جریان خون به مغز فقط به مدت کوتاهی مسدود می‌شود، اما هنوز هم باید به عنوان یک فوریت پزشکی در نظر گرفته ‌شود. لازم است به سکته مغزی خفیف یا ناقصی که ایکسمی گذرا نامیده می‌ود توجه کرد و اهمیت داد زیرا علائم هشداردهنده سکته‌های مغزی جدی‌تر و خطرناک‌تر است.

علائم سکته مغزی کامل یا اصلی، علاوه بر تجربه کردن سکته‌های مغزی ناقص یا ایسکمی گذرا، شامل فشار خون بالا، دیابت، بیماری قلبی، سیگار کشیدن و فیبریلاسیون دهلیزی هستند.

عوامل خطرساز سکته مغزی

در حقیقت، طی تحقیقات بین‌المللی کنترل بیماری در سال ۲۰۱۰، فشار خون بالا در ۵۴ درصد از سکته‌های مغزی وجود داشت. فشار خون بالا استرس و فشار بیشتری را روی قلب وارد می‌کند و طبق گفته انجمن سکته مغزی امریکا، به مرور زمان آسیب‌های کار سنگین و فشار بر روی عروق و اندام‌ها ایجاد شده و منجر به سکته مغزی می‌شود.

از دیگر عوامل خطرساز، بالا رفتن سن است. در حقیقت، در هر دهه بعد از سن ۵۵ سالگی، خطر سکته مغزی دو برابر می‌شود. اگر فردی از اعضای خانواده دچار سکته مغزی شده باشد، احتمال سکته مغزی در دیگر افراد خانواده نیز افزایش پیدا می‌کند. در نهایت، دیابت می‌تواند احتمال سکته مغزی را افزایش دهد زیرا افرادی که دچار دیابت می‌شوند، فشارخون بالایی هم خواهند داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا