گوناگون

اوراق مشارکت تکمیل خط 2 قطار شهری کرج منتشر می‌شود

در حالی که متروی کرج طی سال‌های اخیر به دلیل کمبود اعتبارات پیشرفت فیزیکی لازم را نداشته است اما با تمهیدات اندیشه شده از سوی مدیریت شهری گزینه‌های جدیدی همچون جذب فاینانس خارجی و نیز انتشار اوراق مشارکت در دستور کار قرار گرفته که با تزریق این منابع به پروژه، همه چیز برای حرکت شتابان قطار شهری به سمت ریل بهره‌برداری مهیا می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شورای اسلامی شهر کرج اوایلِ امسال لایحه‌ای را از سر تصویب گذراند که بر اساس آن به سازمان قطار شهری کرج و حومه اجازه پیگیری جهت انتشار یکصد میلیارد تومان اوراق مشارکت به منظور تکمیل و تجهیز خط 2 قطار شهری کرج و حومه داده می‌شد.

مصوبه ای که پس از تایید فرمانداری شهرستان کرج، به معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری ارسال شد تا آنجا در خصوص درخواست ارائه شده اعلام نظر شود که خوشبختانه با رایزنی‌های فشرده شورای شهر و شهرداری کرج، این نهاد نیز موافقت خود را با انتشار اوراق مشارکت از طریق سیستم بانکی اعلام کرد.

بر اساس تصمیم ماخوذه، بانک شهر به عنوان بانک عاملِ انتشار اوارق مشارکتِ مذکور انتخاب شد و طی چند ماه اخیر مکاتباتِ این بانک با بانک مرکزی جهت اخذ مجوز چاپ و انتشارِ اوراق مشارکت ادامه دارد که پیش‌بینی‌ها از به ثمر نشستن آن طی بازه زمانی سه ماه آینده حکایت دارد.

طبق تعاریف موجود، اوراق بهادار با نام یا بی‌نامی است که به موجب قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت با مجوز قانون خاص یا مجوز بانک مرکزی، برای تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز جهت ایجاد، تکمیل و توسعه طرح‌های سودآور تولیدی، ساختمانی و خدماتی شامل منابع مالی لازم برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی توسط دولت، شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و مؤسسات عام‌المنفعه و شرکت‌های وابسته به دستگاه‌های مذکور، شرکت‌های سهامی عام و خاص و شرکت‌های تعاونی منتشر می‌شود و به سرمایه‌گذارانی که قصد مشارکت در اجرای طرح‌های یاد شده را دارند از طریق عرضه عمومی واگذار می‌شود.

فاطمه آجرلو، عضو ناظر شورای شهر کرج در سازمان قطار شهری پیرامونِ این دستاورد مهم اظهار کرد: همانطور که شاهد بودیم یکی از سیاست‌های راهبردی مدیریت شهری جذبِ تسهیلات بانکی برای تکمیل پروژه‌های عمرانی و جلوگیری از ایجاد وقفه زمانی در بهره‌برداری از آنها بود که خوشبختانه آثار و برکات خوبی نیز به همراه داشت و از همین رو، امیدوارم سازمان قطار شهری نیز با منابع مالی حاصل از فروش اوراق مشارکت بتواند بر مشکلات مالی و کمبود اعتبارات فائق آید و یک قدم به قرار گرفتن روی ریل بهره‌برداری نزدیک شود.

وی افزود: اخذ مجوز اوراق مشارکت از طریق سیستم بانکی یکی از روش‌های مرسوم جهت تامین نقدینگی خرید تجهیزات یا تکمیل پروژه‌های عمرانی و خدماتی است که هم‌اکنون برخی کلانشهرهای کشور همچون مشهد سالانه بیش از یکهزار میلیارد تومان اوارق مشارکت در معرض خرید سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند.

عضو پارلمان شهری کرج با تاکید بر اینکه بهره‌برداری از دو ایستگاه بوستان جهان در چهارراه طالقانی و ایستگاه 45 متری گلشهر در اولویت کاری مدیریت شهری قرار دارد، اظهار کرد: در حالی که پروژه قطار شهری تبریز با فاصله اندکی از متروی کرج وارد فاز احداث شد اما شاهد بهره‌برداری آزمایشی از آن در عید سعید فطر بودیم که نشانگر جدیت بیشتر مسئولان سایر کلانشهرها نسبت به توسعه و تجهیز حمل و نقل ریلی است و باید به اقدامات و پیگیری‌های موجود سرعت ببخشیم.

وی در پایان گفت: در صورت صدور مجوز نهایی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک شهر به عنوان بانک عامل چاپ و انتشار اوراق مشارکت تکمیل پروژه متروی کرج، فرایند عرضه اوراق را آغاز خواهد کرد.

1

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا