گوناگون

اَنگ های اجتماعی خطرات جبران ناپذیری در پی دارد/یتیمان ایدز مانند نیلوفران در مرداب اند

به گزارش خبرنگار مهر، در تقویم جهانی، روز هفتم ماه “می” میلادی با نام “روز یتیمان ایدز” نامگذاری شده است.

در ایران نیز در این روز توسط دستگاه ها و “NGO” های مربوطه برنامه های اجرا می شود. عصر روز سه شنبه “انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی” که دارای مقام ویژه با شورای اقتصادی و اجتماعی “اکوساک” سازمان ملل متحد است، مراسمی را با حضور بسیاری از مادران و فرزندانی که مبتلا به ایدز هستند در باشگاه میلاد شهرداری کرج برگزار کرد.

در این مراسم بسیاری از فرهیختگان، مسئولان و برخی از اعضای شورای شهر کرج و همچنین نماینده انجمن های پزشکی و چند تن از هنرمندان کشوری نیز حضور داشتند.

Z

موسس و عضور هیئت امنای “انجمن احیاء و ارزشها” و عضو و موسس انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی، در ابتدای مراسم با بیان این مطلب افزود: هر ساله از سوی دستگاههای اجرایی دولتی آمار مبتلایان به ایدز در کشور منتشر می شود.

91 درصد مبتلایان به ایدز در ایران آقایان هستند

خسرو منصوریان در ادامه تاکید کرد: طبق آمارهای رسمی در ایران 91 درصد از مبتلایان را آقایان 25 تا 35 سال تشکیل می دهند.

منصوریان تصریح کرد: حال نکته ای را که باید با دقت بررسی کرد این است که از این 91 درصد از آقایان چند درصد دارای رفتار پر خطر جنسی هستند.

وی افزود: نکته دیگری که باید بدان توجه شود این است که دستاورد این روابط جنسی حاملگی بانوان است، حال چه بر سر این نوزادان می آید.

منصوریان در ادامه اظهار داشت: فرزندان و بانوانی که با این 91 درصد آقایان مبتلا به ایدز در کشور در ارتباط هستند در کجای آمارها قرار دارند و آیا آمارها درست است؟

این مسئول خاطرنشان کرد: شخصیت هر انسانی در کانون خانواده شکل می گیرد، به این علت یکی از اهداف این انجمن حمایت از مادران و فرزندانی است که به بیماری ایدز مبتلا هستند.

وی گفت: مادرانی که به بیماری ایدز مبتلا هستند و احتمال ابتلای فرزندانشان نیز به این بیماری زیاد است می توانند با مراجعه به انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی از حمایت های این انجمن بهره مند شوند.

مادران مبتلا به ایدز باید حامیان سلامت فرزندان خود باشند

منصوریان بیان کرد: در این انجمن به مادران مبتلا آموزش های لازم داده می شود چرا که بسیاری از معضلات در این زمینه به علت عدم آگاهی اتفاق می افتد.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه اَنگ های اجتماعی خطرات جبران ناپذیری به بار می آورد، یادآور شد: افراد در جامعه باید با بیماری ایدز و نحوه رفتار با بیماران مبتلا به این بیماری آگاه شوند، چرا که سلامت حق همگان است.

وی در پایان گفت: در انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی سعی شده است به مادران مبتلا به بیماری ایدز با نگاهی مثبت نگریسته شود به این علت از این مادران با عنوان مادران حامی سلامت یاد می شود.

در این مراسم که به گفته مجری سعی شده است که فضای شاد بر آن حاکم شود برنامه های از قبیل اجرای تاتر با موضوعات آگاهی بخشی در رابطه با بیماری ایدز به عموم مردم، اجرای سرود توسط کودکان، پخش نماهنگ های مرتبط با موضوع مراسم اجرا شد.

2Q==

در پایان مراسم 4 تن از مادران مبتلا به ایدز گپ و گفتی صمیمانه با حاضرین داشتند و از خاطرات تلخ و شیرین خود سخن گفتند یکی از این مادران که از ابتدا لبخندی زیبا بر لب داشت با خواندن این جمله که “ناخوشی دلیلی برای غمگین بودن نیست و راز شاد زیستن، درکِ بودن است” تشویق پیاپی حاضرین را از آن خود کرد.

گفتنی است؛ روز جهانی یتیمان ایدز در دنیا شناخته شده است، در این روز همه دولت ها و جامعه مدنی فرا خوانده می شوند تا برای مراقبت از تمام کودکان مبتلا به ایدز اقداماتی انجام دهند، شعار روز جهانی یتیمان ایدز با عنوان ” از حرکت تا جنبش” است در واقع این شعار می خواهد به دیگران بفهماند باید از کودکان مبتلا به ایدز حمایت شود.

این روز زمانی در تقویم جهانی به ثبت رسید که راهپیمایی عظيم و تاثيرگذارى در “وال‌استریت” نیویورک در سال ۲۰۰2 انجام شد. در جریان این بسیجِ حمایت‌‌یابی، یک شبکه نمادین ایمنی جهانی ترتیب داده شد و بیش از 2 میلیون نفر در سراسر دنیا با ثبت نام در آن عزم کردند تا از کودکان یتیم و آسیب‌پذیر ایدز حمایت کنند. در حال حاضر ۲۰ کشور و ۸۰۰ شهردار و نماینده قانونی از کشورهای مختلف به عضویت این شبکه در آمده‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا