گوناگون

ایراد ضرب و جرح عمدی بر وجهه نیروهای مسلح خدشه وارد می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جعفر شهبازی ظهر یکشنبه در مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم نیروهای مسلح استان همدان گفت: این مجمع بیست و یکمین مجمع استانی در همدان است و از یک ماه قبل برای برگزاری آن برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: در این مجمع بنابر دستورات رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح موضوع مورد بررسی ایراد ضرب و جرح عمدی در بین پرسنل نیروهای مسلح است و این جرم علیه تمامیت جسمانی فرد اتفاق می‌افتد و آثار خاصی دارد.

رئیس سازمان قضایی نیرو های مسلح استان همدان با تاکید بر اینکه رسیدن به این موضوع و بررسی آن مبنی بر زیاد بودن این جرم نیست، افزود: آمار جرم نیروهای مسلح زیاد نیست اما همین آمار کم نیز نباید باشد و برای آن باید اقداماتی انجام شود.

شهبازی با اشاره به اینکه ایراد ضرب و جرح عمدی بر وجهه نیرو های مسلح خدشه وارد می‌کند، عنوان داشت: هر شهروندی باید به حقوق شهروندی خود واقف باشد.

رئیس سازمان قضایی نیرو های مسلح استان همدان با بیان اینکه ایراد ضرب و جرح در بین نیروهای مسلح موجب بدبینی نسبت به کل نیروهای مسلح می‌شود، ابراز داشت: با تلاش و همت باید این تعداد اندک جرم نیز با برنامه های پیشگیری برطرف شود.

شهبازی با اشاره به اینکه برای ارتکاب این جرم‌ها علل و عوامل مختلفی دخیل است، گفت: در مجموع باید به این موضوع به طور جدی و تخصصی نگاه کرد و راه اندازی مجامع پیشگیری از وقوع جرم نیروهای مسلح نیز به همین دلیل است و در حال حاضر 570 مجمع در کشور فعال است.

وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال اجرایی کردن راهکارها باشیم، اظهار داشت: علل و عوامل بروز چنین جرم‌هایی در استان شناسایی شده که به عوامل برون سازمانی، محیطی، اجتماعی و شخصیت فرد بر می‌گردد که هر کدام نیز راهکار دارد.

شهبازی افزود: آشنا نبودن ماموران به حدود وظایف در نحوه جلب متهمان، شوخی‌های غیرمتعارف و خارج از عرف رایج در یگان‌ها، پایین بودن روابط اجتماعی، ارتباط نادرست با دیگران و آغاز ارتباط گیری با تندخویی از عوامل موثر در ضرب و جرح است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان همدان گفت: آشنا نبودن فرد به حدود اختیارات در مورد مافوق و افراد تحت امر، انتظار بیش از حد و غیر ممکن از ماموران انتظامی، احترام نگذاشتن به دیگران، اجرای نادرست قوانین به ویژه ماده 9 قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی و توقیف بدون دلیل خودرو در درگیری افراد تاثیر داشته است.

وی بیان داشت: فرهنگ نادرست استفاده از موتور سیکلت و و برخورد نامناسب ماموران با موتور سواران در طرح‌های انتظامی بیشترین میزان ضرب و جرح و درگیری بین ماموران و شهروندان را به خود اختصاص داده است.

شهبازی در پایان سخنانش ابراز داشت: عدم برخورد قاطع و تصمیم لازم در خصوص افراد در کمیسیون‌های داخلی، عدم دقت در گزینش افراد و پایین بودن آستانه تحمل افراد و عدم انعطاف لازم در برخی موارد برای اجرای مقررات از دیگر عوامل بروز ضرب و جرح است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا