گوناگون

ایران آماده صادرات گاز به اروپا است

به گزارش ایرنا، علی ماجدی در نشست مشترک با فیلیپ مارینی رئیس کمیسیون امور مالی سنای فرانسه که در راس هیاتی اقتصادی به ایران آمده است، افزود: ایران برای صادرات گاز به اروپا آمادگی دارد و در صورت فراهم بودن شرایط، این امر دست یافتنی است.

وی با بیان اینکه ایران، منابع گازی فراوانی در اختیار دارد، گفت: همانطور که متنوع سازی مقصدهای صادراتی برای ما اهمیت دارد، قطعا اروپا نیز متنوع کردن منابع گازی خود را دنبال می کند.

ماجدی گفت: مایل هستیم صادرات گاز به اروپا را از مسیر ترکیه یا مسیرهای دیگری در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به مقام نخست ایران در برخورداری از مجموع ذخایر نفت و گاز در جهان، ابراز امیدواری کرد که با پیشبرد مذاکرات ١+٥ با ایران، به سمتی حرکت کنیم که امکان تامین منافع متقابل از محل این منابع سرشار ممکن شود و ایران بتواند با مدیریت صحیح منابع خود، زمینه رشد و توسعه را برای مردم ایجاد کند.

به گزارش روابط عمومی وزارت نفت، ماجدی گفت: ایران مدتی از بازارهای بین المللی دور بوده است و امیدواریم مذاکرات ١+٥ منجر به نتایج مثبت و ورود دوباره ایران به این بازارها شود.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال یکی از اعضای هیات سنای فرانسه، درباره تاثیرگذاری کشف شیل گس (گاز رسی) آمریکا بر بازار گاز ایران، گفت: معتقدیم دستیابی آمریکا به شیل گس هاپف به خودکفایی این کشور در تامین گاز کمک می کند و منجر به قطع واردات گاز آمریکا خواهد شد.

ماجدی با بیان اینکه تحقیقات موسسات انرژی معتبر در جهان نشان می دهد نیاز اروپا به واردات گاز روبه افزایش است و سهم گاز در سبد مصرف سوخت اروپا از ٢٢ به ٢٦ درصد افزایش خواهد یافت، ادامه داد: به این ترتیب، نیاز گازی اروپا به قوت خود باقی است و شیل گسهای آمریکا تنها می تواند پاسخگوی نیاز گازی قاره آمریکا باشد.

معاون امور بین الملل وزارت نفت همچنین در تبیین مفاد قراردادهای نفتی جدید ایران، گفت: به دلیل وجود برخی مشکلات در قراردادهای بای بک نفت، کمیته ای برای تدوین قراردادهای جدید نفتی با دستور وزیر نفت تشکیل و قراردادهای جدید تدوین شد و در آینده نیز این قراردادها تکمیل می شود.

ماجدی افزود: در قراردادهای جدید، اکتشاف، توسعه و تولید به صورت یکپارچه واگذار می شود و قراردادها به صورت بلند مدت (حدود ٢٠ سال) منعقد خواهد شد.

به گفته وی، بازنگری سالانه هزینه های طرح، درنظر گرفتن تغییرات قیمت نفت خام و اعطای پاداش در صورت صرفه جویی پیمانکار در هزینه ها، از دیگر بخش های قراردادهای جدید است و تمام شاخص ها برای فراهم شدن امکان نظارت مستمر شرکت ملی نفت ایران، در قرارداد درج می شود.

اقتصام(1)2022**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا