گوناگون

ایران وقزاقستان همکاری در بخش حمل ونقل ریلی را افزایش می دهند

81143485 5659626

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل راه آهن در این دیدار با اشاره به روابط خوب و استراتژیک دو کشور در حوزه حمل و نقل گفت: کشور قزاقستان از جمله بزرگترین کشورهای مستقل مشترک المنافع(حوزه cis ) در آسیای میانه است که میلیون ها تن صادرات دارد .

وی در ادامه به خطوط ریلی سرخس– بندرعباس و اینچه برون– گرگان اشاره کرد و افزود: از جمله اهداف راه اندازی خط ریلی سرخس– بندرعباس ، افزایش حجم ترانزیت بود اما این مهم هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

پورسیدآقایی با بیان اینکه محور ریلی اینچه برون برای توسعه حمل ونقل ریلی در منطقه است ابراز امیدواری کرد روسای جمهور سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در آینده نزدیک نسبت به افتتاح این خط اقدام کنند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی بهره گیری از دو محور سرخس – بندرعباس و اینچه برون نقش مهمی در فعال شدن حجم بار میان کشورهای منطقه دارد .

وی افزود: آنچه مسلم است احداث و ایجاد خط تنها کافی نیست و اگر تجار دو کشور روابط تجاری و کاری نداشته باشند ایجاد این خطوط مشکلی را مرتفع نمی کند.

به گفته پورسیدآقایی با تقویت روابط تجاری بین شرکتهای ایرانی و قزاقستانی و رفع موانع موجود می توان در جهت رشد ظرفیت جابجایی حمل بار تا 10 میلیون تن در سال نیز برنامه ریزی کرد.

وی میزان تزانزیت، واردات و صادرات ایران از قزاقستان در سال 1392 را 250 هزار تن عنوان کرد و گفت: با این تفاسیر رسیدن به مرز 10 میلیون تن با توسعه روابط تجاری بین دو کشور دور از انتظار نیست.

مدیرعامل راه آهن در ادامه حمایت جدی دولت از حوزه ریلی را یادآورشد و گفت: راه آهن ایران در حال حرکت به سمت یک جهش بزرگ است و از جمله اهداف آن افزایش بار ترانزیت در این بخش است.

پورسید آقایی سریع ترین راه افزایش حجم حمل و نقل دو کشور را فعال شدن مسیر سرخس دانست و گفت: راه آهن ایران این آمادگی را دارد تا برای تحقق این هدف مشکلات موجود در خصوص تعرفه و زمان را برطرف کند.

آتا مکولوف معاون وزیر صنعت و تکنولوژی های قزاقستان در این دیدار با بیان این که امروزه توجه ویژه ای به حمل و نقل ریلی می شود، گفت: در حال حاضر مسیر کریدور شمال به جنوب ایران برای قزاقستان به عنوان یک مسیر مهم مطرح است، ضمن اینکه کیفیت و کمیت در حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی همچنین از آمادگی سرمایه گذاران قزاقستانی به منظور ایجاد بندر خشک، احداث انبار غلات و مواد معدنی در پایانه مرزی اینچه برون خبر داد.

اقتصام(1)**1108**1561

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا