گوناگون

ایران و پاکستان بر تکمیل پروژه خط لوله صلح تاکید کردند

ایران و پاکستان در جریان سفر نواز شریف به تهران در خصوص پیشبرد پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان(آی-پی) توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از روزنامه اکسپرس تریبون، پروژه خط لوله آی-پی بارها به دلیل نگرانی از تحریم‌های اقتصادی آمریکا و غرب، به مشکل خورده است.

نواز شریف نخست وزیر پاکستان در دیدار با حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در گفت: من با تیمی از وزرای دارایی، نفت و کشور به اینجا آمده ام تا تمام مسائلی را که سر راه این پروژه مشکل ایجاد کرده حل و فصل کنیم.

رییس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان توافق کردند که این پروژه برای مردم هر دو کشور مفید است. آنها همچنین در خصوص همکاری برای پیشبرد پروژه خط لوله گاز را با در نظر گرفتن تحریمها، به توافق رسیدند.

اسحاق دار وزیر دارایی پاکستان و شاهد خان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی این کشور نیز پس از این دیدار به ترتیب با علی طیب نیا وزیر اقتصاد و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران دیدار کردند و متعهد شدند که پروژه را با تمام قوا پیش ببرند و راهکارهایی را برای موانع سر راه تکمیل آن پیدا کنند.

روحانی و نواز شریف همچنین بر تعهد خود برای تقویت مناسبات تجاری، تاکید کردند . نخست وزیر پاکستان گفت: ما به دنبال افزایش سطح تجارت سالانه به پنج میلیارد دلار هستیم.

نخست وزیر پاکستان گفت: روابط ایران و پاکستان دارای پشتوانه ارتباطات تاریخی و مذهبی است. من اینجا هستم تا فصل جدیدی از روابط دو کشور رقم بخورد. من به عنوان نخست وزیر اولین بار در سال 1999 به ایران سفر کردم و مردم ایران را بسیار مهربان یافتم.

در همین حال پایگاه خبری نیشن پاکستان گزارش داد: نواز شریف تقریبا یک سال پس از انتخاب شدن به عنوان نخست وزیر پاکستان برای تقویت مناسبات به ایران سفر کرده است.

سال گذشته پر از مسائل مختلف از جمله بی توجهی پاکستان به پروژه خط لوله صلح و عدم توجه به امنیت مرز دو کشور در خاک خود بود.

دولت پاکستان قبل از انتخابات وعده داده بود که اگر پیروز شود، خط لوله ایران و پاکستان را پیش خواهد برد اما پس از آمدن به قدرت آن را فراموش کرد و بهانه های مختلف از جمله تحریمهای آمریکا را مقصر کوتاهی های خود معرفی کرد.

دولت پاکستان حتی از ایران درخواست کرد که هزینه کل پروژه را تقبل کند و کمبود منابع مالی را بزرگترین مانع معرفی کرد.

به نظر میرسید هدیه یک میلیارد و 500 میلیون دلاری عربستان به پاکستان، آخرین میخ بر تابوت این پروژه باشد اما نواز شریف در سفر به تهران بار دیگر بر تعهد کشورش نسبت به این پروژه تاکید کرده است.

ضرب الاجل تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران- پاکستان که برای 31 دسامبر 2014 تعیین شده در حال نزدیک شدن است و ایران حتی پیشنهاد کرده که اسلام آباد را از پرداخت جریمه روزانه سه میلیون دلاری که پاکستان در صورت تاخیر در تکمیل باید از اول ژانویه 2015 بپردازد، معاف کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا