گوناگون

ایران 100 میلیارد لیتر فرآورده نفتی تولید کرد

به گزارش خبرنگار مهر، با اجرای طرح های جدید بهینه سازی و بهبود فرآیند تولید در پالایشگاه های مجود نفتی در طول سه سال گذشته تاکنون چندین طرح پالایشگاهی در پالایشگاه های نفت تهران، آبادان، شازند اراک، لاوان، تبریز و کرمانشاه در مدار بهره برداری قرار گرفت.

همزمان با اجرای این طرح‌های جدید پالایشگاهی یکی از برنامه های در دست اجرای ایران افزایش ظرفیت پالایش نفت ایران به بیش از سه میلیون بشکه در روز است.

بر این اساس هم اکنون احداث پالایشگاه های میعانات گازی ستاره خلیج فارس، پالایشگاه نفت آناهیتای کرمانشاه، پالایشگاه میعانات گازی پارس و ساخت مجتمع پالایشگاهی عسلویه با ظرفیت 480 هزار بشکه میعانات گازی در دستور کار قرار گرفته است.

در همین حال شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با انتشار گزارشی، اعلام کرد: مجموع تولید فرآورده‌های نفتی پالایشگاههای کشور در سال 1391 بیش از 102 میلیارد لیتر اعلام شد.

براساس ترازنامه انرژی کشور، در سال 1391 پالایشگاههای نفت با خوراک روزانه یک میلیون و 800 هزار و 871 بشکه شامل نفت خام و مایعات گازی، 102 میلیارد و 56 میلیون لیتر فرآورده نفتی تولید کردند.

رشد فرآورده نفتی تولید شده در سال 1391 نسیت به سال قبل از آن نزدیک به سه درصد بوده است.

مجموع تولید فرآورده های اصلی شامل گازمایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و سوخت های هوایی نیز دربازه زمانی یاد شده، 251 میلیون و 68 هزار لیتر در روز اعلام شده که نسبت به سال قبل از آن، 2.45 درصد رشد داشته است.

سال 1391 روزانه یک میلیون و 520 هزار لیتر بنزین به کشور وارد و در همین مدت، یکهزار و 992 متر مکعب در روز گاز مایع از مجتمع های پتروشیمی و سایر منایع برداشت و بهمراه واردات از خارج، عرضه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا