گوناگون

ایلامی‌ها علاقه‌مند به خرید خودروهای لوکس

‌رییس اتحادیه مشاورین خودرو استان ایلام گفت: تنها راه نجات قیمت خودرو در بازار پایین آمدن قیمت دلار است.

«بهزاد یاسمی» با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه ایلام اظهار کرد: در صورتی قیمت خودرو ارزان می‌شود که دلار کاهش یابد که البته با توجه به وضعیت اقتصادی کشور این امر غیر ممکن خواهد بود.

وی با بیان اینکه از سال 2005 در زمینه واردات خودروهای خارجی فعالیت می‌کنم، افزود: نرخ واردات خودروهای خارجی بر اساس دلار محاسبه می‌شود و در سنوات گذشته که قیمت دلار 1200 تومان بود یک خودرو 100 هزار دلاری را به ارزش 100 میلیون تومان وارد می‌کردیم و نزدیک به 110 درصد نیز تعرفه دولتی به قیمت اتومبیل اضافه می‌شد و در بعضی از موارد 90 درصد تعرفه در نظر گرفته می‌شد و تقریبا 200 میلیون تومان بهای تمام شده آن بود که بعد از محاسبه 10 تا 20 درصد سود به فروش می‌رفت.

یاسمی اضافه کرد: در سنوات گذشته متاسفانه با توجه به گرانی دلار که از 1200 به 3500 تومان رسیده قطعا دیگر این کار را نمی‌کنند و تنها راه نجات قیمت خودرو در بازار پایین آمدن قیمت دلار است که اگر کاهش یابد بدون شک قیمت خودرو نیز کاهش خواهد یافت.

رییس اتحادیه مشاورین خودرو استان گفت: با توجه به ورود خودروهای جدید با آپشن‌های جدید و به‌روز حتی اگر قیمت دلار نیز ثابت بماند، قیمت خودرو نیز تحت هیچ شرایطی کاهش پیدا نخواهد کرد.

‌وی خاطر‌نشان کرد: در صورتی خودرو ارزان می‌شود که دلار کاهش یابد که البته با توجه به وضعیت اقتصادی کشور این امر غیر ممکن خواهد بود و متاسفانه از همه مهم‌تر بسیاری از قطعات خودروهای داخلی نیز از خارج وارد می‌شود، ولی دولت از واردکنندگان قطعات حمایت می‌کنند.

یاسمی به تاثیر شرکت‌های سازنده‌ خودروهای داخلی بر قیمت تولیدات خودرو نیز اشاره و بیان کرد: متاسفانه 50 درصد از مردم نمی‌دانند که آیتم‌هایی از قیبل ترمز «ای بی اس»، کیسه هوا و سایر آیتم‌های افزاینده ضریب ایمنی خودرو، جزء الزامات اصلی هر خودرو است که در ایران شرکت‌های سازنده هزینه این آیتم‌ها را بر روی قیمت هر دستگاه اضافه می‌کنند که در خودروهای خارجی سیستم رادار از نظر تصادفی و امنیتی 90 درصد حائز اهمیت بوده که خودروهای داخلی اصلا این سیستم را ندارند که نباید فراموش کرد که این امکانات بر روی برخی از خودروهای داخلی از جمله پراید قابلیت نصب ندارند.

رییس اتحادیه مشاورین خودرو استان «ایربک» و ترمز «ای بی اس» و دوربین عقب را از الزامات هر خودرو دانست و گفت: موارد ذکر شده که از وظایف اصلی هر سازنده خودرو است و باید حتما در ماشین نصب شود، چرا که جز استانداردهای جهانی خودروسازی محسوب می‌شوند، در ایران هزینه نصب این آیتم‌ها را به قیمت خودرو اضافه و از مردم می‌گیرند که در حقیقت کلاهبرداری است، چون هر ماشین باید حداقل دو ایبرک برای سرنشین جلو و ترمز “ای بی اس” داشته باشد.

وی عنوان کرد: تنها روش کمک به مردم برای پایین آمدن قیمت خودرو فقط به دست دولت انجام می‌شود و کمک‌های دولت باعث ارزانی قیمت خودرو خواهد شد، چرا چین در خودروسازی از ما پیشی گرفته؟ ما در سال 1348 پیکان هیلمند ساختیم که در آن زمان کره نمی‌توانست حتی دوچرخه‌ای بسازد‌.

یاسمی با بیان اینکه متاسفانه 20 درصد از ساخت خودروهای داخلی ما متعلق به ما نیست، یادآور شد: پرایدی که با قیمت 20 میلیون تومان به مردم فروخته می‌شود، در محاسبات قیمت تمام شده آن با این تورم و گرانی 5 میلیون و 800 تا 6 میلیون و 300 هزار تومان تمام شده و این ظلم است، در صورتی که برای صادرات، این خودرو با قیمتی کمتر از قیمت ساخت صادر می‌شود و دلیل خودروسازان و صادر کنندگان این است که کار ما ارز‌ آوری دارد.

رییس اتحادیه مشاورین خودرو استان با طرح این سوال که این ارز وارداتی چقدر برای دولت سودآوری دارد، ادامه داد: اگر کارشناسانی بیایند و کاملا برای مردم توضیح دهند که وضعیت قیمت خود در ایران چگونه است بدون شک 80 درصد از مردم دیگر ماشین نمی‌خرند و در حال حاضر نیز به نظرم شورای رقابت دو بهم زنی می‌کند.

وی اظهار کرد: اگر دولت و شورای رقابت اعلام کنند که می‌خواهند 10 هزار دستگاه پراید را به قیمت 15 میلیون تومان واگذار کنند بدون شک کارخانه هم مجبور خواهد شد که به دلیل رقابت قیمت را پایین بیاورد.

یاسمی با بیان اینکه اشخاصی در تهران هستند که در انبارهای خود به اندازه‌ای خودرو دارند که اگر دست به یکی کنند می‌توانند تا ورشکستگی کارخانه‌های خودروسازی پیش روند، افزود: افرادی در بازار خودرو تهران وجود دارند که می‌توانند روی کارخانه‌ها را در قیمت گذاری خودروهای خود کم کنند.

رییس اتحادیه مشاورین خودرو استان گفت: اگر دولت قیمت دلار را کاهش نمی‌دهد می‌تواند حداقل تعرفه‌های واردات خودرو را کاهش دهد تا واردات افزایش یابد و اگر تعرفه‌ها کاهش یابد قیمت واردات نیز کاهش یافته و رقابت نیز ایجاد می‌شود چرا که یک قشری در جامعه ما هستند که اصلا خودرو ایرانی نمی‌خرند و در مقابل نیز قشری وجود دارند که فقط توانایی خرید خودروهای داخلی را دارند و البته واردات خودرو خارجی، فروش محصولات داخلی را نیز بیشتر کرده است‌.

وی با اشاره به اینکه اگر تعرفه گمرکی کاهش یابد بدون شک قطعات خودرو نیز با قیمت کمتری وارد خواهند شد بیان کرد: نمایندگی‌های داخلی نیز در گرانی خودروهای داخلی تاثیر دارند به گونه‌ای که می‌گویند که یک ماهه تحویل می‌دهیم، ولی این کار محقق نمی‌شود و در ازای آن پولی از مشتری می‌گیرند که در مجموع چند میلیون تومان بیشتر از قیمت بازار برای خریدار تمام می‌شود.

یاسمی بازرار خودرو در ایران را تحت تاثیر شایعات دانست و تاکید کرد: پشت گمرک خودروهای زیادی وجود دارد و نباید بگذارند که این خودروها وارد بازار شوند.

وی با اشاره به بازار خودرو در ایلام عنوان کرد: بازار خودرو ایلام بازار لوکسی است و مردم ایلام اصلا تمایلی به خودرو‌های مدل پایین ندارند و علاقمند به سوار شدن به خودروهای مدل بالا هستند که در سطح کشور جز استان‌های اول تا سوم در این زمینه هستند.

رییس اتحادیه مشاورین خودرو استان ادامه داد: استان ما استان کم‌درآمدی است و مسئولان باید کمک کنند و بانک‌ها نیز باید مردم را یاری کنند تا بتوانند از تسهیلات خرید خودرو استفاده کنند، چرا که 80 درصد از مراجعه کنندگان در ایلام به دنبال خرید خودروهای اقساطی هستند و شرکت‌های لیزینگ نیز اصلا عدالت اقساط را رعایت نمی‌کنند.

یاسمی به کیفیت خودرو در ایران اشاره و تصریح کرد: خودروهای وارداتی هر کدام یک لوح فشرده به همراه خود دارند که آزمایشات ضریب ایمنی و مقاومت خودرو در تصادفات را نشان می‌دهد و این بیان کننده این است که امنیت و ایمنی سرنشین خودرو برای خودروسازان خارجی از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ولی در ایران این مهم خیلی رعایت نمی‌شود.

وی گفت: ورقه بدنه خودروهای داخلی نسبت به سال‌های گذشته خیلی نازک‌تر و آسیب پذیرتر شده است و بیشترین تلفات جاده‌ای در ایران مربوط به پایین بودن ضریب ایمنی خودروها‌ست، چون بدنه خودروهای داخلی سال به سال ضعیف‌تر می‌شوند.

رییس اتحادیه مشاورین خودرو استان با اشاره به اینکه ضخامت یک سانتی متر ورقه بدنه یک خودرو می‌تواند موجب مرگ و یا نجات سرنشین می‌شود چرا که ایمنی سرنشین خودرو مهم‌ترین آیتم برای سازنده خودرو است.

یاسمی تصریح کرد: عدم کیفیت ایمنی خودروهای داخلی نشان می‌دهد متاسفانه کارشناس کنترل ایمنی دل سوزی در شرکت‌های خودرو سازی وجود ندارد و خودروسازان ما فقط به فکر فروش هستند و کیفیت خیلی برایشان اهمیتی ندارد و خودروهای داخلی اصلا امنیت ندارند.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا