گوناگون

این سبزی گنجینه سلامتی است!

2366267 258به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، جعفری سرشار از ویتامین C است اما منبع خوبی از پروویتامین A، ویتامین های K ، B9 ، و مواد معدنی از جمله کلسیم، منیزیوم، پتاسیم و آهن محسوب می شود. همچنین مقدار بالایی آپیژنین، لوتئین و بتاکاروتن دارد که آنتی اکسیدان های قوی هستند.

برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی موجود در جعفری، حتما باید آن را در برنامه غذایی خود گنجانید. 2 تا 3 قاشق جعفری خرد شده در ا نواع سالاد، املت و… اضافه کنید.
جعفری؛ سبزی سلامتی

– سم زدایی بدن

جعفری خاصیت مدر بودن وتصفیه کنندگی خون را دارد و کلیه ها را پاک کرده و مواد سمی را حذف می کند. برای این منظور، یک دسته جعفری را در یک لیتر آب بجوشانید و بگذارید سرد شود. یک لیوان از این دمنوش را به مدت حداکثر 1 تا 2 هفته میل کنید. ‌

– مقابله با بوی بد دهان

جعفری می تواند با ترکیبات سولفوره در دهان و روده که باعث ایجاد بوی بدن می شوند مقابله کند. این سبزی پس از خوردن سیر بسیار مؤثر است. در این صورت، چند برگ جعفری را در کمی آب دم کرده و با آن دهان را قرقره کنید. همچنین می توانید چند برگ جعفری را بجوید.

– تسهیل هضم غذا

جعفری خواص هضم غذا و ضد اسپاسم عضلات را دارد که به این دلیل برای تسکین نفخ، کولیک و گازهای روده ای بسیار مؤثر است. اگر دچار ناراحتی های گوارشی هستید، چند برگ جعفری را در یک فنجان آب جوش خیس کنید واین دمنوش را پس از غذا میل نمایید.

– جمع شدن شیر مادر

جعفری مانع از افزایش شیر مادر شده و بستن شیر در عروق را بهبود می دهد و کمک می کند تا مکیدن شیر برای نوزاد راحت تر باشد. در صورتی که شیر سفت شده باشد،‌ چند برگ جعفری را در کمی آب گرم خیس کنید و آن را به صورت مرهم روی سینه بگذارید.

– ضدعفونی کننده و ضدالتهاب

جعفری را می توان به عنوان مرهم برای تسکین جای نیش حشرات یا خون مردگی استفاده کرد. جوشانده آن نیز برای بهبود سرفه مؤثر است.

– تاثیر ضد سرطان

تحقیقات بسیاری در مورد این تاثیر جعفری صورت گرفته است. جعفری حاوی فلاونوئید است که خواص ضد سرطانی دارد و در تنظیم قند خون نقش دارد.

موارد منع مصرف جعفری

از آنجا که جعفری حاوی مقدار بالایی ویتامین K است، برای افرادی که تحت درمان های ضد انعقاد خون هستند باید با احتیاط مصرف شود.

این سبزی باید در دوران بارداری و شیردهی به مقدار متعادل و به عنوان چاشنی مصرف شود.
بهتر است برای مصرف جعفری در صورت ابتلا به بیمار ی های کلیوی با پزشک مشورت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا