گوناگون

بارش‌های پاییزی کرمانشاه امسال زودتر آغاز می‌شود

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه معتقد است، بارش‌های پاییزی امسال در کرمانشاه زودتر آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، محسن قاسمی در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که از آغاز سال زراعی جاری تاکنون 458 میلیمتر بارندگی در استان کرمانشاه داشته‌ایم، گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد رشد و نسبت به میانگین بلند مدت سه درصد کاهش داشته است.

به گفته وی، از اول فروردین ماه امسال تاکنون در استان 51 میلیمتر بارندگی داشته‌ایم که این رقم نسبت به سال گذشته که 82 میلمتر بوده 37 درصد کاهش و نسبت به میانگین نرمال که 120 میلی متر است 57 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با بیان این‌که از اول سال زراعی جاری تاکنون پراکنش بارش‌ها وضیعت مناسبی داشته است، تاکید کرد: نسبت به میانگین نرمال تعداد روزهای همراه با باران بیشتری داشته‌ایم.

قاسمی در پیش‌بینی از میزان بارندگی‌ها در پاییز و زمستان پیش رو، تصریح کرد: میانگین بارش‌ها در پاییز پیش رو به حد نرمال نزدیک خواهد شد و احتمالا بارش‌های پاییزی امسال زودتر آغاز می‌شود.

وی در خصوص رکوردهای دمایی استان کرمانشاه نیز افزود: گرم‌ترین دمای به ثبت رسیده در استان کرمانشاه 51 درجه مربوط به قصرشیرین بوده و در خود شهر کرمانشاه نیز گرم ترین دما 44 درجه و مربوط به سال‌های 1373 و 1367 بوده است.

به گفته وی، در سال جاری نیز گرم‌ترین دما در تیرماه و با دمای 47 درجه در قصرشیرین بوده و در همین مدت شهر کرمانشاه نیز در تیرماه دمای 42.1 درجه را به عنوان بالاترین دما تجربه کرده است.

قاسمی یادآوری کرد؛ دلیل این‌که امسال گرما آزاردهنده‌تر احساس می‌شود این است که میانگین دمای روزانه در استان از اول تیرماه 1.3 درجه و دمای شبانه 1.5 درجه نسبت به میانگین نرمال بیشتر شده است.

وی اظهار کرد: در همین مدت میانگین دمای روزانه شهر کرمانشاه نیز 2.4 درجه نسبت به میانگین نرمال رشد داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به تعداد روزهای همراه با گرد و غبار در استان تصریح کرد: در سه ماهه اول سال 1393 تعداد روزهای همراه با گرد و غبار در استان 56 درصد کاهش داشته است.

قاسمی افزود: تعداد روزهای همراه با گرد و غبار شدید در استان طی دو سال اخیر نسبت به 10 سال گذشته کاهش 80 درصدی داشته است.

به گفته این مسئول در سال جاری تنها یک روز در کرمانشاه و هشت روز در شهرهای مرزی دید زیر هزار متر را تجربه کردیم.

وی تعداد کل روزهای همراه با گرد و غبار کرمانشاه در سال جاری را 37 روز دانست و خاطرنشان کرد: بعید است شرایطی مانند سال‌های 87 تا 89 را دوباره تجربه کنیم.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه کاهش تحرکات نظامی و افزایش پوشش گیاهی عراق را دلیل این کاهش گرد و غبار دانست.

قاسمی در ادامه با رد این موضوع که گفته می‌شود قبل از زمین لرزه طوفان رخ می‌دهد، یادآوری کرد: باد و باران اخیر کرمانشاه ارتباطی با زمین لرزه ندارد.

وی گفت: اگرچه در اقیانوس‌ها زمین لرزه می‌تواند منشا طوفان باشد، اما در مناطقی مانند کشور ما دلیل علمی بین زمین لرزه و نامساعد بودن هوا وجود ندارد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا