گوناگون

بازار جهانی نفت در سال 2014 متعادل خواهد بود

بازار جهانی نفت در سال 2014 نسبتا متعادل خواهد بود و اختلالات در عرضه از جمله تاخیر در راه اندازی میدان نفتی کاشاگان قزاقستان از افزایش مازاد تولید جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از بلومبرگ، سازمان کشورهای صادرکننده نفت که 40 درصد نفت جهان را تامین می‌کند پیش‌بینی کرده که در سال جاری باید به طور متوسط روزانه 29 میلیون و 800 هزار بشکه نفت تولید کند که حدود 100 هزار بشکه در روز بیشتر از پیش‌بینی قبلی این گروه در ماه گذشته است.

اوپک برآورد خود را به دلیل کاهش تولید گاز طبیعی افزایش داده است.

رشد تولید کشورهای غیرعضو اوپک نیز در سال جاری به دلیل کاهش تولید در دریای شمال و نشت گاز در کاشاگان روزانه یک میلیون و 380 هزار بشکه در روز خواهد بود.

اوپک افزود: توقف‌های غیرمنتظره تولید از جمله در میدان کاشاگان که شروع تولید در آن به سال 2016 موکول شده، احتمالا رشد عرضه کشورهای غیرعضو اوپک را محدود خواهد کرد.

با توجه به افزایش عرضه کشورهای غیرعضو اوپک، تولید کنونی اوپک به طور کامل تقاضای پیش بینی شده را پاسخ می‌دهد که این امر به یک تعادل نسبی در بازار در سال جاری منجر خواهد شد.

بهای نفت خام برنت در سال جاری به میزان کمی تغییر کرده و حدود 109 دلار در هر بشکه معامله شده است زیرا اختلالات مکرر در عرضه نفت لیبی و نگرانیها درباره بحران اوکراین و اختلال در صادرات نفت روسیه با علایمی مبنی بر کندی رشد اقتصادی در اقتصادهای نوظهور نظیر چین مواجه شده است.

تولید نفت از توسعه میدان 48 میلیارد دلاری کاشاگان(بزرگترین اکتشاف نفتی جهان در 40 سال گذشته) به دلیل نشت گاز متوقف شده است.

در ماه آوریل تولید 12 عضو اوپک روزانه با 130 هزار و 800 بشکه افزایش به 29 میلیون و 590 هزار بشکه در روز رسید که به دلیل اکتشافات نفتی جدید در عراق بوده است.

تولید نفت عراق روزانه با 102 هزار و 100 بشکه افزایش به سه میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسیده است. همچنین تولید عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده اوپک نیز روزانه با 22 هزار و 500 بشکه افزایش در ماه آوریل به 9 میلیون و 580 هزار بشکه در روز رسید.

عرضه نفت لیبی که گرفتار اعتصابات و اعتراضات مکرر در پایانه‌های صادرات نفت است نیز بدون تغییر در حدود 238 هزار بشکه در روز بوده است.

مجموع تولید اوپک حدود 400 هزار بشکه در روز کمتر از سقف تولید 30 میلیون بشکه ای این سازمان بوده است.

نشست بعدی وزرای اوپک 11 ژوئن در وین برگزار خواهد شد.

انتظار می رود تقاضای نفت اوپک در سه ماهه سوم امسال روزانه حدود 30 میلیون و 700 هزار بشکه در روز باشد که به دلیل افزایش تقاضای سوخت برای مسافرت‌های تابستانی است و این امر نشان می‌دهد اوپک باید تولید خود را روزانه یک میلیون و 100 هزار بشکه نسبت به سطح کنونی افزایش دهد.

اوپک پیش‌بینی خود برای تقاضای جهانی نفت در سال 2014 تغییر نداده است. براساس برآورده این سازمان تقاضای جهانی نفت روزانه با یک میلیون و صد هزار بشکه افزایش به طور متوسط 91 میلیون و 150 هزار بشکه در روز خواهد بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا