گوناگون

بازار 150 میلیون دلاری قزاقستان را از دست داده ایم

رایزن اقتصادی بازرگانی کشور در قزاقستان پیش از ظهر پنجشنبه، در حاشیه نشست رایزنان اقتصادی ایران در 6 کشور دنیا که در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: به علت عدم برنامه ریزی درست، عدم حضور فعال در نمایشگاههای عرضه کالا و هزینه بالای ترانزیت و حمل ونقل کالا ها بازار 150 میلیون دلاری قزاقستان را از دست داده ایم.

محمد حسین مهدی پور گفت: قزاقستان بعد از روسیه بزرگترین جمهوری جدا شده از شوروی سابق محسوب می شود و با 160 میلیارد دلار سرمایه و 13 هزار دلار تولید نفت، مهمترین تولید کننده نفت از دریای خزر به شمار می آید و وجود چند برنامه زیر بنایی در حوزه ساختمان با ارزش 55 میلیارد دلار بیانگر زمینه مناسب توسعه صادرات فنی و مهندسی به این کشور محسوب می شود.

وی افزود: این کشور 78 طرح کشاورزی و برنامه های نوسازی و توزیع و تولید برق را در دستور کار دارد و با توجه به دارا بودن معادن، تمامی عناصر موجود در جهان 60 طرح عمده معدنی استخراج و بهره برداری را در دستور کار دارد و 47 میلیارد دلار صادرات و 132 میلیارد دلار حجم نیازهای خارجی این کشور محسوب می شود.

مهدی آبادی در ادامه با اشاره به ناشناخته بودن کالاهای ایرانی برای این کشور، تصریح کرد: با توجه به رتبه 18 ایران در تبادلات اقتصادی تجاری با این کشور به رغم مزیت کیفیتی قیمتی کالا های داخلی تاکنون در توسعه روند صادرات به این کشور توفیق چندانی نداشته ایم.

 وی افزود: 62 نمایشگاه سالیانه با حضور بیش از 750 شرکت خارجی در کشور قزاقستان برگزار می شود که تاکنون حضور فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان ایرانی صفر بوده است که حضور در نمایشگاههای این کشور مطمئنا موجب توسعه صادرات و معرفی کالاهای ایرانی به این کشور خواهد شد.

مهدی پور در ادامه با اشاره به تشکیل اتاق بازرگانی مشترک با کشور قزاقستان، آن را زمینه ساز توسعه صادرات و مبادلات اقتصادی به این کشور عنوان کرد و افزود: بسیاری از کشورهای منطقه و بزرگ نظیر ترکیه و چین با ایجاد فروشگاههای دائمی سهم بزرگی از بازار این کشور را در اختیار گرفته اند که در کشور ما نیز با کپی برداری از این کشورها، می توانیم روند توسعه صادرات را تقویت کنیم.

وی در ادامه با بیان بازاریابی ضعیف و عدم تبلیغات کافی یادآور شد:  با بازار شناسی و تقویت تبلیغات و ایجاد فروشگاههای زنجیره ای و اصلاح روش های سنتی می توانیم سهم بیشتری از صدور کالا و خدمات به این کشور را در اختیار بگیریم.

رایزن اقتصادی ایران در قزاقستان در پایان عنوان کرد: البته برخی مشکلات بین المللی نظیر صدور ضمانت نامه ها و سایر مشکلات اولیه در کند شدن روند صادرات موثر بوده و مطمئنا تا این مشکلات اولیه برداشته نشود، جهشی قابل توجه در توسعه صادرات را نخواهیم داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا