گوناگون

باز پس‌گیری بیش از 40 هکتار از اراضی تصرف شده دولتی در کرمان

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان، گفت: طول شبکه ارتباطی استان کرمان به میزان 8700 کیلومتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه کویر، “خداداد مقبلی” در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار اظهار کرد: حرفه خبرنگاری بسیار با اهمیت بوده و حتی از دیدگاه قرآن نیز در آیه “ن و القلم و مایسطرون” به اهمیت قلم اشاره شده است.

مقبلی بیان کرد: خبرنگاران با انعکاس رویدادهای مختلف و همچنین صحت انجام کار می‌توانند نقش بسیار مهمی در راستای آگاهی بخشی ایفا کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان، تصریح کرد: تلاش خبرنگاران در جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست و امیدوارم همه خبرنگاران بدرستی قلم زده و اندیشه آنها نیز بیان کننده واقعیات باشد.

وی سپس اظهار کرد: هفت وظیفه مهم در حوزه کاری اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان قرار دارد که دو وظیفه در حوزه راه و پنج وظیفه در بخش مسکن و شهرسازی و املاک قرار دارد.

مقبلی افزود: در حوزه راه وظیفه ساخت و توسعه و ارتقا شبکه ارتباطی استان که عمده فعالیت‌ها بر روی بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی است و خوشبختانه بیش از 1400 کیلومتر بزرگراه‌ ساخته شده است و در این زمینه دارای رتبه چهارم کشوری هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان تصریح کرد: بسیاری از مسیرهای استان کرمان بدلیل بالا رفتن حجم ترافیک نیاز به توسعه، بهسازی و همچنین تبدیل شدن به راه‌های اصلی را دارند که این کار در حال انجام است.

مقبلی گفت: در حوزه آزادراه‌ها نیز مطالعات کامل انجام و عملیات مسیر بندرعباس – سیرجان به سمت مرکز کشور انجام شده است ضمن اینکه تاکنون چندین فراخوان جهت ترغیب بخش خصوصی و مشارکت آن داده شده است که امیدواریم این حضور به پیشرفت عملیات سرعت ببخشد.

وی با اشاره به طول 8700 کیلومتری شبکه ارتباطی استان ادامه داد: در حوزه راهداری نیز نگهداری و ایمن‌سازی راه‌های ارتباطی از اهم امور است که عملیات مستمری شامل روکش‌های آسفالت، نصب تابلو، خطی کشی و … جز اقدامات راهداری محسوب می‌شوند.

مقبلی افزود: این میزان شبکه ارتباطی ارزش بسیار بالایی معادل شش هزار میلیارد تومان دارد که سرمایه بسیار عظیمی برای استان محسوب می‌شود که نه تنها مردم استان بلکه کل کشور از این داشته استفاده خواهند کرد چراکه بسیاری از محورهای استان دارای نقش فرا استانی و فراملی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان اظهار کرد: راه‌های استان کرمان بدلیل ارتباط با بنادر جنوبی کشور، نقش ارزآوری داشته و جایگاه اقتصادی استان کرمان را بالا خواهند برد از این رو ایمن‌سازی این مسیرهای ارتباطی به عهده اداره راه و شهرسازی است.

وی همچنین گفت: اغلب محورهای استان دارای سابقه ساخت بالای 30 سال هستند ضمن اینکه برخی روستاها در گذشته دارای جمعیت کم بوده ولی امروز به بخش یا شهر تبدیل شده‌اند اما مسیرهای آنها ظرفیت حجم ترافیک امروز را ندارد بنابراین ظرفیت‌سازی و بهسازی این مسیرها در حوزه کاری راه و شهرسازی قرار داشته و در حال انجام می‌باشد.

مقبلی بیان کرد: سال گذشته در حوزه راهداری حدود 30 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت و نزدیک به 100 درصد آن تأمین شد که با این اتفاق هم اکنون تمامی پروژه‌های راهداری فعال هستند و بین 10 تا 12 محور نیز در حال روکشی آسفالت هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان افزود: امسال اعتباری معادل 65 میلیارد تومان به این اداره کل اختصاص یافته است که امیدواریم این میزان نیز به صورت 100 درصدی دریافت شود.

وی یادآوری کرد: طبق برآوردهای کارشناسی جهت نگهداری و ایمن‌سازی راه‌های ارتباطی استان کرمان به میزان 325 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مقبلی سپس به حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال در زمینه پدیده حاشیه‌نشینی اقدامات بسیار خوبی انجام شده به گونه‌ای که تاکنون بیش از 40 تا 50 هکتار از زمین‌های تصرف شده پس گرفته شده است و در حال ساماندهی این حوزه هستیم.

وی ادامه داد: در شهرستان‌های استان نیز این اقدام انجام شده به عنوان مثال در سیرجان بیش از 97 هکتار، در شهرستان بم بالای 35 هکتار رفع تصرف شده و در شهرستان‌های رفسنجان، زرند و شهربابک نیز در حوزه معاونت املاک اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان همچنین گفت: در راستای سالم‌سازی و حفظ املاک دولتی، مسکن مهر، مسائل زیربنایی، آب و برق و فاضلاب مسکن مهر با مشکل مواجه هستیم که امیدواریم این مسائل هرچه سریعتر رفع شوند.

مقبلی ادامه داد: شاید روند پیشرفت مسکن‌های مهر به سرعت گذشته نباشد اما کار در حال انجام است ضمن اینکه تعهدات ما پرداخت تسهیلات بود که تا سقف 25 میلیون تومان انجام شد و مشکل فعلی عدم پرداخت سهم آورده متقاضیان است و همین مساله موجب کندی روند کار شده است.

وی یادآوری کرد: حدود 33 هزار واحد مسکن مهر در استان کرمان وجود دارد و کل واحدهای آن در استان دارای 80 درصد پیشرفت فیزیکی بوده‌اند.

مقبلی تاکید کرد: تعداد 10 هزار واحد مسکن مهر در شهر کرمان تقریباً آماده بهره برداری هستند و عمده کارهای آنها انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان تصریح کرد: تاکنون بالای 300 پرونده در حوزه قضایی و املاک وجود داشته است که با همکاری دادگستری عمده این پرونده‌ها بررسی و به نفع دولت احکام صادر شده است.

مقبلی اظهار کرد: در تلاش هستیم تا کلیه املاک دولتی استان را به صورت بانک جامع اطلاعاتی دسته‌بندی کنیم تا در آینده بتوان به صورت دقیق به آنها دسترسی یافت ضمن اینکه در شهرستان کرمان حدود 70 درصد املاک شناسایی شده و امیدواریم کل املاک شهرستان‌ها نیز تا پایان سال شناسایی شود.

وی تأکید کرد: هنوز زمین‌خواری در حاشیه شهرها متوقف نشده است اما به جد در حال کنترل کردن اراضی و رفع تصرف آنها هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: در حوزه معماری و شهرداری نیز نقشه جامع تفضیلی اکثر شهرها تهیه شده و فقط مناطق دارای جمعیت زیر 20 هزار نفر باقی مانده است.

وی ادامه داد: به‌علاوه در حوزه فنی و اجرایی که کار آن احداث ساختمان‌های دولتی بوده بسیاری از پروچه‌های به اتمام رسیده است از جمله یک بیمارستان 32 تخت‌خوابی در ارزوئیه که آماده افتتاح است و در سفر استاندار کرمان تحویل دانشگاه علوم پزشکی خواهد شد تا تجهیز و بهره‌برداری شود.

مقبلی خاطرنشان کرد: همچنین یک بیمارستان نیز در شهرستان کوهبنان عملیات اجرایی آن تمام شده و در زمینه محوطه‌سازی یکسری کارهای آن باقی مانده است که امیدواریم تا سه الی چهار ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

یادآوری می‌شود: در پایان این مراسم از خبرنگاران فعال حوزه اداره کل راه و شهرسازی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا