گوناگون

باقی ماندن اراضی غیر قابل کشت از عوارض پَسرفت دریاچه ارومیه

2393889 469

کامران یوسفی راد در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: توسعه آبیاری قطره ای برای حفظ باغات شهرستان های حوزه دریاچه ارومیه را می توان راهکاری تاثیرگذار در کاهش مصرف آب در حوزه این دریاچه قلمداد کرد.

وی تشریح کرد: آذرشهر، اُسکو، ملکان، عجب شیر، شبستر، تبریز و بُناب در حوزه دریاچه ارومیه قرار دارند.

یوسفی راد ادامه داد: تلاش برای حفظ شرایط موجود از برنامه های اصلی کارشناسان بوده و توسعه و افزایش سطح زیرکشت در این شهرستان ها امکانپذیر نیست.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: جایگزینی باغات و استفاده از گیاهان مقاوم به شوری و کم آبی از راهکارهای پیشنهادی کارشناسان به بهره برداران است.

وی از گیاهان جایگزین و با نیاز آبی کم در شهرستان های حاشیه دریاچه ارومیه گفت و افزود: کاهش سطح زیرکشت پیاز در شهرستان های حاشیه دریاچه ارومیه و جایگزینی محصولاتی نظیر کلزا، گلرنگ و زیره با نیازهای آبی کم برای زراعت در این شهرستان ها قابل اجرا خواهد بود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن بازگو نمودن برنامه هایی برای حفظ درآمد بهره برداران در نواحی مجاور به دریاچه ارومیه متذکر شد: توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی که نیاز آبی خیلی کمی دارند و یا توسعه گاوداری های سنّتی برای حفظ درآمد و جلوگیری از مهاجرت از دیگر برنامه های اجرایی در مناطقی است که امکان کشت و زرع وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا