گوناگون

با اضطراب جدایی در کودکان و نوجوانان آشنا شوید

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان اختلال اضطراب جدایی را از شایع‌ترین اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان برشمرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌-منطقه خوزستان- دکتر عبدالعزیز فقهی در کارگاه بررسی اضطراب در دانش‌آموزان که با حضور کارشناسان بهداشت مدارس شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: همه ما اضطراب را تجربه کرده‌ایم و به طور طبیعی هنگام برخورد با موقعیت‌های تهدیدآمیز و تنش‌زا مضطرب می‌شویم و برای مدتی که خیلی طولانی نیست علایم آن را حس می‌کنیم اما احساس اضطراب شدید و مزمن و همیشگی، آن هم در غیاب علتی واضح، امری غیرعادی است.

وی در خصوص اضطراب در دانش آموزان توضیح داد: بسیاری از دانش‌آموزان به خصوص در سال‌های اولیه تحصیل، هنگام قرار گرفتن در وضعیت تازه، مانند روبه‌رو شدن با افراد جدید، احساس اضطراب کرده و به‌طور خجالت‌آوری به مادر و پدر، افراد فامیل و یا وابستگان به اصطلاح «آویزان» می‌شوند.

فقهی ادامه داد: بسیاری از والدین از این احساس کودکانشان آگاه نیستند تا روزی که آنان به مشکلی برخورد می‌کنند مانند روز اول رفتن به مدرسه منشاء این اضطراب در کودکان ناشناخته است و اغلب ترکیبی از یک ترس ناشناخته و فقدان کنترل همراه با یک طبیعت ناشی از شرم و خجالت زمینه بسیاری از اضطراب کودکان را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: اضطراب عبارت است از یک حالت عاطفی که در آن عامل ترس ناشی از پیش‌بینی حوادث نامطبوع وجود دارد به عبارت دیگر اضطراب، ترس موهوم است از موقعیت‌های آینده که ممکن است هرگز رخ ندهد و با علایم جسمانی بروز کند، از جمله احساس خالی شدن سر دل، تنگی قفسه سینه، طپش قلب، تعریق و سردرد.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان با بیان علایم و نشانه‌های اضطراب گفت: عصبی بودن، آرام و قرار نداشتن تعریق، لرزش، نگرانی و دلهره، بی‌خوابی، اشکال در تمرکز حواس، گوش به زنگ بودن، تنش، احساس خستگی، سرگیجه، تکرر ادرار، طپش قلب، بی‌حالی و تنگی نفس از جمله علایم و نشانه‌های اضطراب در افراد است.

وی با اشاره به شایع‌ترین اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان عنوان کرد: اضطراب جدایی، اضطراب امتحان، اضطراب اجتماعی و ترس از مدرسه شایع‌ترین اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان است.

فقهی ادامه داد: افراد دارای اضطراب امتحان در امتحانات شفاهی، تپش قلب، پریدگی رنگ صورت، لکنت زبان، حرکت‌های غیرارادی دست و پا، تغییر صدا، لرزش بدن و صدا، تغییر دمای بدن، خشکی دهان و عرق کردن بارز است. همچنین اضطراب امتحان موجب ضعف ایمنی بدن می‌شود و در نتیجه در ایام امتحانات، عفونت دستگاه تنفس در دانشجویان و دانش‌آموزان افزایش می‌یابد.

وی با تشریح اضطراب اجتماعی افزود: هراس اجتماعی که گاهی اضطراب اجتماعی نیز خوانده می‌شود، به ترس شدید از قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی اطلاق می‌شود. این ترس آن قدر شدید است که برخی افرادی که دچار هراس اجتماعی هستند را در صورت امکان از قرار گرفتن در این موقعیت‌ها باز می‌دارد و همانند سایر هراس‌ها، این ترس متناسب با خطر واقعی که وجود دارد نیست. با وجودی که بسیاری از افراد از این که در برخی موقعیت‌های اجتماعی خاص دستپاچه و شرمنده شوند می‌ترسند، اما کنار آمدن با این وضعیت برای بعضی‌ها بسیار مشکل است.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: افرادی که دچار هراس اجتماعی هستند معمولا خطر شرمندگی و دستپاچه‌شدن را بیش از اندازه و در همان حال، توانایی خود برای رویارویی با آن موقعیت را کمتر از حد برآورد می‌کنند.

وی همچنین در خصوص اضطراب جدایی گفت: بچه‌ها در حدود هشت تا نه ماهگی به بعد به اصطلاح «غریبی می‌کنند» یعنی با دیدن افرادی که برای آنها آشنا نیستند، گریه می‌کنند و این حالت برخی اوقات آن قدر شدید است که والدین را عصبی می‌کند، اما این خود نشانه رشد کودک است و علامت این که آنها توانسته‌اند میان مراقبان خود و سایرین تمایز قایل شوند.

فقهی با بیان علایم اختلال اضطراب جدایی عنوان کرد: ابراز علایم ناراحتی مانند گریه کردن در لحظه جدایی از پدر و مادر، تلاش برای ارتباط با والدین در زمان جدایی، درخواست ماندن افراد در اتاق در زمان خوابیدن و امتناع از رفتن به مدرسه از جمله علایم اختلال اضطراب جدایی است.

وی درباره درمان اضطراب جدایی توضیح داد: بازی‌درمانی در مورد کودکان کم سن و سال‌تر و درمان شناختی رفتاری و گروه‌درمانی و درمان‌هایی با رویکردهای دیگر همچون روان‌تحلیلی در مورد کودکان سنین بالاتر و نوجوانان در این زمینه موثر است. در همه این درمان‌ها، کودک افکار و احساسات خود در این زمینه و سایر نگرانی‌هایش را برون‌ریزی می‌کند و با کمک یک متخصص، هر چه بیشتر با آنها آشنا می‌شود و در کنار آن، به طور مستقیم و غیرمستقیم مهارت‌های لازم برای برخورد مناسب با ترس‌ها و اعتماد به نفس و توانمندی تحمل و کنار آمدن با نگرانی‌های خود را می‌آموزد.

معاون اجرایی مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: راه دیگر درمان این مشکلات مربوط به والدین است. در این نوع درمان‌ها از یک سو مسایل مربوط به خود والدین و مشکلات روان‌شناختی احتمالی آنان هدف قرار داده می‌شود و از سوی دیگر سبک‌های ارتباطی و فرزندپروری والدین مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا