گوناگون

بحران آب ریشه در عدم مدیریت صحیح احساس مسولیت و برنامه ریزی در گذشته دارد/اصلاح لوله‌های فرسوده قدم بزرگی در جهت افزایش 30درصدی ذخیره آب است

حقانی عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهرتهران در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که بحران آب بحران یک روزه نیست که حل آن در یک روز  امکان پذیر باشد، اظهار داشت: این مسئله‌ای که ریشه در عدم مدیریت صحیح عدم احساس مسولیت، و برنامه ریزی در گذشته داشته و تنها با صرفه جویی قابل حل نخواهد بود.

وی از کثرت جمعیت در شهر عدم برنامه ریزی صحیح، و تمرکز زدایی به عنوان مهمترین دلایل بحران آب در  تهران نام برد و افزود:‌جرا که توزیع جمعیت در تهران متناسب  با پتانسیل‌های طبیعی و امکانات شغلی کشور نبوده که البته باید در نظر داشت حل این معضل با برنامه‌های و بخش‌نامه‌هایی را که در دولت پیش نیز به عنوان راهکار از ان  یاد شد امکان پذیر نبوده و نیازمند راهکارهای اجرایی و توجه به آمایش این سرزمین است.

عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهرتهران با بیان  این که جهت دهی سرمایه‌ها به مناطقی که به لحاظ پتاسننل‌های انسانی و نیز طبعی و از ظرفیت لازم برخوردار بوده سبب گرایش جمیعت به آن مناطق و کاهش مشکلات جمعیت خواهد شد تصریح کرد: متأسفانه  امروز بیشترین سرمایه‌های در تهران حرف ساخت و برج سازی شده که معضل کم آبی نیز یکی از اثرات سو این امر است.

حقانی با تأکید بر این که جهت برون رفت از معضلات به سلامت باید زیر  بنایی اندیشید افزود: برداشت آب پنج سد تنها توسط شهر تهران و نیز احداث چهارصد الی پانصد حلقه چاه جهت استفاده از آب زیرزمینی از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

چرا که مطابق آمار استخراج شده  این موضوع هر سال سبب کاهش 30 تا 69 سانتیمتری از سطح آب‌های زیر زمینی می‌شود.

وی تصریح کرد : تبخیر بخش قابل توجهی از آب و عدم سیستم مناسب جهت بازیافت و استفاده مجدد در بخش کشاورزی و شهری از دیگر موارد قابل ذکر در  این زمینه است.

عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهرتهران در پاسخ به این سوال که تفکیک آب شرب و غیر آشامیدنی چه تأثیری در کاهش بحران کم آبی و هدر رفت آب خواهد گذاشت اظهار داشت: این موضوع تهنها در کاهش هزینه‌های ناشی از تصفیه آب مؤثر بوده و تأثیر در  بحران آب نخواهد داشت ، چرا که به هرحال این آب در بخش‌های مختلف استفاده خواهد شد.

حقانی از فرسودگی شبکه‌های اب رسانی بعنوان یکی از دیگر عوامل مهم بحران کم آ‌بی تهران یاد کرد و افزود: بنا بر  اعلام  وزارت نیرو 30درصد ذخیره آب شرب تهران به دلیل فرسودگی شبه آب رسانی دچار هدررفت می‌شود و این درحالی است که اصلاح لوله‌های فرسوده خود به تنهایی قدم بزرگی جهت  افزایش 30درصد ذخیره آب فعلی است.

وی در پایان با عنوان  این که تهران باید مدیریت شود از تمرکز جمعیت و شغل به عنوان مهمترین راه برون رفت از این بحران یاد و خاطرنشان کرد: تا زمانی که بخواهیم تمامی اقتصاد و اماکن تجاری دانشگاهی و سنوف مختلف را در تهران متمرکز کنیم وضعیت همچنین خواهد بود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا