گوناگون

برای آب‌درمانی به چشمه قِینَرجه بروید

کاوش‌گر آثار باستانی گفت: وجود چشمه‌ای جوشان در مرکز روستا، یکی از ویژگی‌های روستای قِینَرجه واقع در شهرستان خنداب است.

رضا روستایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مرکزی، اظهار کرد: آب این چشمه از مرکز روستا به بقیه محله‌ها جاری می‌شود و منظره زیبایی را بوجود می‌آورد.

وی با اشاره به ارتباط نام این روستا با چشمه بیان کرد: آب این چشمه که از صخره‌ای بیرون می‌آید، آبی گرم است و نام این روستا احتمالا برگرفته از گرمی آب این چشمه بوده است. گرمی آب چشمه به اندازه آب‌گرم محلات نیست ولی به علت اثر درمانی و قابل تحمل بودن دمای آن، مورد توجه قرار گرفته است.

این محقق بیان کرد: در اطراف سرچشمه به علت املاحی که در آب وجود دارد بستری آهکی به وجود آمده که کلمه الله و علی بر روی آن نقش بسته است. این کلمات به صورت دست‌کنده است و سال‌ها قبل به وجود آمده ولی قدمت دقیق آن مشخص نشده است.

این کاوش‌گر خاطرنشان کرد: نام محلی این چشمه، دوداشی است که به علت وجود مجسمه‌ای شبیه شتر که با آهک در کنار این چشمه به وجود آمده بوده و در حال حاضر از بین رفته است به این نام خوانده می‌شود.

روستایی به کتیبه‌های سنگی موجود در اطراف این روستا اشاره کرد و افزود: قدمت دقیق این کتیبه‌ها مشخص نشده و به علت محافظت از این آثار تاریخی نمی‌توان محل دقیق آنها را عنوان کرد.

وی با اشاره به تالاب آق‌گل، واقع شده در نزدیکی این روستا، بیان کرد: متأسفانه به علت خشکسالی چند سال اخیر این تالاب که می‌توانست یک قطب گردشگری همچون تالاب میقان باشد خشک شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا