گوناگون

برخی از آثارمختومقلی فراغی دارای کدهای تحقیقاتی هستند

81157684 5683706

به گزارش خبرنگارایرنا، دکتر ˈ حسن صادقلو ˈ روز جمعه در آیین بزرگداشت281 مین سالگرد تولد شاعر ایرانی ترکمن مختومقلی فراغی با اشاره به ویژگی های این شاعر، به نقل از رییس جمهوری کشورمان، گفت: ترکمن ها مردم با منزلتی هستند و در جهت حفظ این منزلت باید تلاش کرد.

وی به انتصاب فرمانداران ترکمن برای برخی شهرستان های استان گلستان اشاره کرد وافزود: این انتصاب ها دقیقا در راستای این منزلت صورت گرفته است.

استاندارگلستان مختومقلی فراغی را یکی از واقعیت های فکری کشورمان دانست وگفت: آثار این شاعر دارای ویژگی های منحصر بفردی است اما تاکنون درباره واقعیت های موجود در آثارش کم کارشده است.

وی تاکید کرد: حفظ اشعار شاعر اصل نیست بلکه واقعیت ها ومحتوی ای اشعار اصل اساسی است زیرا خدا دوستی، روح وحدت وهمدلی، توجه به عرفان و معنویت درآثارمختومقلی بوضوح نمایان است.

دکترصادقلوهمچنین گفت: مختومقلی شاعر تفکر و معنویت است مصادره آن به عنوان یک قوم و محدود کردن آثارش درعرصه یک قوم اشتباه فاحش است زیرا مختومقلی متعلق به بشریت است.

وی افزود: فراغی توجه به ائمه اطهار و معصومین(ع) به ویژه امام علی (ع) را در آثار ماندگارش مورد تاکید و توجه قرار داده است.

مختومقلی فراغی در سال 1112 ه . ش در روستای حاجی قوشان در شمال شرق گنبدکاوس به دنیا آمد. پدر وی دولت محمد آزادی از شاعران سرشناس بود، مختومقلی تحصیلات ابتدایی و زبان های فارسی و عربی را نزد پدرش آموخت و در ادامه به مدرسه شیرغازی در خیوه، بخارا، افغانستان و هندوستان رفت.

این شاعر بزرگ ایرانی ترکمن در سال 1169 هجری شمسی در کنار چشمهٔ ˈاباساریˈ در دامنهٔ کوه سونگی داغ درگذشت و او را در کنار روستای ˈآق تقهˈ در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه در شمال شرق استان گلستان و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند.

همه ساله در زاد روز مختومقلی فراغی، جمعیت زیادی از مردم منطقه و مقامات ایرانی و خارجی آیین باشکوهی که در آرامگاه این شاعر نامی برگزار می شود، حضور می یابند.

/7478/622/

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا