گوناگون

برداشت گل محمدی در خراسان جنوبی 2 میلیارد ریال ارزش ریالی دارد

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا هادربادی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال جاری پیش‌بینی‌ می‌شود از باغات استان 65 تن گل محمدی برداشت شود.

وی با بیان اینکه امسال 70 هکتار از باغات خراسان‌جنوبی زیرکشت گل محمدی است، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود از سطح باغات زیرکشت این محصول 65 تن گل محمدی برداشت شود.

هادربادی گفت: ارزش هر کیلو گل ‌تر از این محصول 40 هزار ریال است که در مجموع ارزش ریالی تولیدات گل محمدی استان بالغ بر 2 هزار و 600 میلیون ریال برآورد شده است.

وی با بیان اینکه روش افزایش گل محمدی بیشتر به دو روش جداسازی پاجوش و ریشه‌دار کردن قلمه انجام می شود، افزود: در هر هکتار به طور متوسط حدود یک‌هزار و 100 تا یک‌هزار و 200 کیلو گل محمدی برداشت خواهد شد.

هادربادی بیان کرد: از هر کیلو گل محمدی حداقل یک لیتر گلاب درجه یک یا دو لیتر گلاب درجه دو و یا سه لیتر گلاب درجه سه قابل استحصال است.

همچنین مدير جهاد کشاورزي سربيشه نیز از برداشت 31 تن گل محمدي از 24هکتار باغ گل در سربيشه خبر داد و گفت: برداشت گل در اين شهرستان در نيمه اول ارديبهشت انجام مي‌شود.

سیدحسن رضوي از برداشت 30 تن گل تر در سال گذشته اشاره کرد و افزود: برداشت گل محمدي در اين فصل براي بيش از 60 نفر اشتغال ايجاد مي کند.

وی با بیان اینکه پارسال 800 ميليون ريال درآمد از برداشت این گل عايد کشاورزان شهرستان شده است، اظهار کرد: گل محمدي براي توليد گلاب و عطر استفاده شده و داراي خواص بسياري بوده کا موجب پايين آوردن فشارخون، تقويت اعصاب و قلب، رفع بيهوشى و تقويت حواس باطنى و… می شود.

رضوی از نبود کارگاه عرق و گلاب گیری در شهرستان خبر داد و گفت: این امر سبب شده تا اين محصول به صورت تر يا خشک شده در بازار به فروش برسد و مقدار کمي براي مصارف خانگي در کارگاه‌هاي خانگي به گلاب تبديل مي شود.

       

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا