گوناگون

برداشت گندم از مزارع کشاورزی استان قزوین آغاز شد

81212695 5780861

ˈحسن جلیلوندˈ روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به شرایط نامساعد جوی، پیش بینی می شود طی سال زراعی جاری از این میزان سطح زیر کشت بیش از 250 هزار تن گندم برداشت شود.

وی اظهارکرد: از 164 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم، حدود 91 هزار هکتار گندم دیم و 73 هزار هکتار گندم آبی است.

جلیلوند، شهرستانهای آبیک، بویین زهرا و البرز را از مناطق عمده تولید محصول گندم استان قزوین بر شمرد و ادامه داد: کار برداشت این محصول در سطح استان از اوایل تیر ماه آغاز و تا اواسط مرداد ماه سال جاری ادامه دارد.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان قزوین به طرح خودکفایی گندم اشاره کرد و گفت: در سال زراعی جاری کل اعتبار این طرح افزون بر یک میلیارد و 700 میلیون ریال بوده است که به منظور افزایش کمی و کیفی تولید محصول در قالب طرح های ساماندهی بذور خود مصرفی بهره برداران، پروژه های بهزراعی و مدیریت مزرعه هزینه می شود .

جلیلوند اضافه کرد: در سال زراعی گذشته 52 نفر کارشناس کشاورزی در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف اجرای پروژه های مدیریت جامع مزارع گندم در سطح 13 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین جذب شدند.

وی با اشاره به تشکیل ستاد برداشت غلات افزود: شش نفر کارشناس زراعت به منظور نظارت بر 500 کمباین بومی و مهاجر به منظور کاهش ضایعات در زمان برداشت جذب و مشغول فعالیت در سطح مزارع استان می باشند.

جلیلوند به جذب 88 درصدی تسهیلات کاشت و داشت و برداشت مزارع گندم استان قزوین به ارزشی معادل 321 میلیارد و 700 میلیون ریال اشاره کرد و گفت: تسهیلات مذکور با مشارکت بانک کشاورزی استان و جهت مساعدت در توسعه سطح زیر کشت گندم و تامین نقدینگی مورد نیاز کشاورزان استان تخصیص یافته است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: برنامه ریزی تولید بذور گندم مورد نیاز کشاورزان به میزان هفت هزار و 400 تن در طبقات پرورشی سه، مادری و گواهی شده انجام شده است و تسهیلات سرمایه در گردش خرید بذر نیز به مبلغ 80 میلیارد ریال به پیمانکاران تولیدکننده بذر استان پرداخت شده است.

جلیلوند در راستای معرفی ارقام مقاوم به خشکی و با عملکرد بالا، در سال زراعی جاری، ارقام پیشگام، ارسی، سیوند و اوروم به میزان سه هزار و 150 تن تولید و در ابتدای سال زراعی جدید در بین کشاورزان توزیع خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: با پیش بینی 180 هزار تن خرید رسمی گندم در سطح استان به فعالیت 19 مرکز اصلی و 11 مرکز خرید فرعی گندم تحت پوشش اداره غله و مدیریت تعاون روستایی در نقاط استان اشاره کرد و افزود: با توجه به نرخ خرید تضمینی گندم به مبلغ هرکیلوگرم 10هزارو 500 ریال، خواستار تحویل محصول تولیدی بهره برداران به مراکز دولتی شد.

استان قزوین دارای 470 هزار هکتار زمین کشاورزی است که سالانه بیش از 5/4 میلیون تن محصولات زراعی و باغی در این استان تولید می شود.

7390/ 614

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا