گوناگون

برگزاری همایش حفاظت و مهندسی رودخانه در گلستان

همایش حفاظت و مهندسی رودخانه و سواحل برای کارشناسان رسمی دادگستری استان گلستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان این‌که اظهارنظر کارشناسی درباره مسائل حقوقی و فنی رودخانه نیازمند کسب اطلاعات لازم است، تاکید کرد: کارشناسان رسمی دادگستری ضرورت دارد این اطلاعات و آموزش‌ها را فرابگیرند.

حیدریان گفت: گاهی نیاز است برخی از کارشناسان رسمی دادگستری با ادبیات مربوط به رودخانه بیشتر آشنا شوند که این همایش جهت آشنایی با حفاظت و مهندسی رودخانه و جایگاه آن در مدیریت منابع آب، تعریف بستر و حریم منابع آب، اصل جامع بودن قوانین و مقررات در موضوعات مختلف بستر و حریم، پهنه‌بندی سیلاب، تعیین حد بستر و حریم رودخانه، مطالعه طرح‌ها و ساماندهی بهینه رودخانه و قوانین و مقررات موضوعه در مورد مهندسی رودخانه در ایران و کاربرد آن در امور فنی حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: به دلیل آشنایی کم برخی از کارشناسان رسمی دادگستری با ادبیات رودخانه، روند بررسی پرونده‌ها در محاکم قضایی نیز طولانی می‌شود.

وی با بیان ضرورت شناخت درست نسبت به مسائل حقوقی و فنی رودخانه، خاطرنشان کرد: این آشنایی موجب رسیدگی به پرونده‌های قضایی در مدت زمان کوتاه می‌شود.

هم‌چنین مهندس غزال جعفری مدیرکل دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران، در این کارگاه به تشریح موضوع سیاست‌های جدید ابلاغی در زمینه حفاظت و بهره‌برداری از رودخانه‌ها و سواحل پرداخت.

جعفری گفت: گسترش بی‌رویه شهرها و تخریب عرصه‌های طبیعی، موجب تبدیل رودخانه‌ها به مناطق تهدید کننده زندگی انسان‌ها و بالعکس، شده است.

وی افزود: هم اکنون، روند تصرف‌ها در محدوده رودخانه‌های دائمی و فصلی افزایش یافته و وضعیت آبگذری جریان در رودخانه‌های دائمی و فصلی، مناسب نیست و عدم آبگذری ایمن سیلاب، آلودگی رودخانه‌ها و پاسخگویی نامناسب به نیاز مردم از منظر تامین فضاهای شهری مناسب، از جمله مشکلاتی هستند که وجود دارند.

جعفری درباره دلایل ایجاد این مشکلات گفت: ارزیابی فاکتورهای محیط و کشف روابط، محدودیت‌ها و قابلیت‌های آنها، حرکت به سمت چشم‌انداز، تقویت بدنه کارشناسی، ترسیم نحوه انجام کار و تعامل با ذی مدخلان و توجیه ذینفعان و دخالت آن‌ها در تصمیم‌ها، از جمله راه‌های برطرف کردن مشکلات موجود هستند.

جعفری سپس درباره اهداف اصلی حفاظت از رودخانه‌ها، گفت: حفظ کیفیت آب و تامین آب سالم، اعمال حاکمیت حکومت بر اراضی بستر و حریم رودخانه‌ها و حفاظت از انفال و کاهش خطرات سیلاب، اهداف اصلی حفاظت از رودخانه‌ها هستند.

این مقام مسئول سپس با ‌تأکید بر ارتقای فرهنگ و دانش عمومی در حفاظت از رودخانه‌ها و سواحل، به تشریح مهم‌ترین محورها و برنامه‌های کاری سال 1393 در زمینه مهندسی رودخانه‌ها و سواحل پرداخت.

وی گفت: نظام‏‌مند کردن فرآیند آزادسازی تصرفات و اجرای همسان قانون در کل کشور، جلب مشارکت مردمی در بهره‌برداری نظام‌مند از اراضی بستر و حریم رودخانه‌ها، پیاده‌سازی حریم تالاب‏‌ها و مدیریت استقرار کاربری‌ها، حفاظت از حریم سواحل دریای خزر، اجرای دقیق برنامه‌های پیشگیری و مهار سیلاب و بهبود مدیریت برداشت رسوبات رودخانه‏‌ای، مهم‌ترین محورها و برنامه‌های کاری سال 1393 دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل هستند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا