گوناگون

بزرگترین بنای باستانی ایلام در حال فرسایش کامل

‌”قلعه شیاخ”، بزرگترین بنای باستانی ایلام در حال فرسایش کامل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، “قلعه شیاخ” در برگیرنده شهر باستانی شیاخ، بزرگترین بنای باستانی استان ایلام است که قدمت آن به دوره ی ساسانیان باز می‌گردد.

‌این قلعه در شمال شرقی “زرین‌آباد” و بر فراز تپه‌ای در دامنه کوه‌های “تخت پیران” قرار دارد.

موقعیت قلعه دربین دو رودخانه، بگونه‌ای حساب شده انتخاب شده تا علاوه بر تامین آب ساکنین قلعه، از خاصیت تدافعی رودخانه نیز در برابر مهاحمین منطقه استفاده کند. برای تهیه آب، کانالی سنگی ایجاد شده که آب مورد نیاز را ازطریق تنگه به کمک شیب طبیعی زمین به داخل قلعه هدایت می‌کرده است.

با وجود تخریب ناشی از فرسایش و تخریب‌های انسانی، هنوز هم بقایای برج‌های دیده بانی، اتاق‌های داخل قلعه و دیوارها دیده می‌شود. یکی از دلایل عمرزیاد بنا، استفاده از مصالح سنگ و ملات ساروج است.

دیوارهایی که پهنای بعضی از آنها به دو متر و ارتفاع آنها به 10 متر هم می‌رسد.

متاسفانه تخریب انسانی همچنان ادامه دارد و بعضی از دامداران بومی منطقه، درمیان دیوارهای قلعه اقدام به ساخت خانه‌های چوپانی موقت خود کرده‌اند. همچنین انجام ترمیم‌های جزیی و غیراصولی بااستفاده از مصالح نامناسب، سبب ازبین رفتن نمای اصلی دیوارها شده است. با این وضعیت شاید تا سال‌های آینده اثر زیادی از بنا باقی نماند.

4

گویا وجود این قلعه را فراموش شده و هیچکدام از وعده‌های داده شده در خصوص انجام عملیات‌های کاوش و بازسازی صورت نگرفته است.

بنایی که می‌تواند به یکی از قطب‌های توریستی استان تبدیل شود به سمتی می‌رود که شاید روزی فقط عکس‌های آن باقی مانده باشد.

4

4

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا