گوناگون

بزرگداشت ˈ314 شهید افغان هشت سال دوران دفاع مقدسˈ برگزار شد

81173679 5712273

به گزارش ایرنا، رییس اتحادیه تشکل های فرهنگی علما و طلاب افغانستان روز پنجشنبه در این آیین گفت: تجلیل از شهیدان، تجلیل از ارزش های دینی و ایثارگری های آنهاست.

حجت الاسلام و المسلمین ˈغلام سَخیر حَلیمیˈ اظهار کرد: افغانستان در طول تاریخ هرگاه مورد تهاجم قرار گرفت مردم شجاع این کشور برای احیای ارزش های اسلامی بپاخاستند.

همچنین، رییس پژوهشگاه جامعه المصطفی افغانستان در این مراسم ابراز امیدواری کرد که این یادواره شروعی برای شناسایی سایر شهیدان و جانبازان افغانستان در عرصه بین المللی باشد.

ˈحجت الاسلام و المسلمین ˈعبدالمجید ناصریˈ با بیان خدمات متقابل ملت ایران و افغانستان اظهار کرد: امروز صحبت از تعامل، همکاری و خدمات متقابل ملت دو کشور است.

وی با تاکید بر خدمات برجسته جمهوری اسلامی ایران در زمینه های مختلف از جمله پناه دادن به مهاجران افغانستان خاطرنشان کرد: مردم افغانستان نیز به فراخور توانایی، شرایط و امکاناتشان خدماتی را به انقلاب اسلامی، ملت ایران و حوزه های علمیه داشته اند.

وی گفت: مردم افغانستان به لحاظ باورهای اسلامی و عدالت طلبانه به صورت خودجوش در جبهه ها حضور می یافتند و این برای نخستین بار است که از این شهیدان تجلیل می شود.

ناصری به برخی از گروه های فشار در داخل افغانستان اشاره کرد و گفت: این حضور برای این افراد هزینه سنگینی به همراه داشته است.

وی همچنین به علمای بزرگ افغانستان و مهاجرت برخی از آنها به حوزه های علمیه قم و مشهد اشاره کرد و گفت: این عالمان دینی منشا خیر و برکاتی بودند از جمله ˈملا محمد کاظم آخوند خراسانیˈ که شخصیتی مشترک بین ایران و افغانستان است.

وی به همگرایی و وحدت میان دو کشور تاکید کرد و گفت: اطلاع رسانی و ˈافغانستان شناسیˈ در ایران می تواند سبب آگاهی افراد جامعه در این زمینه شود و برکات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

ˈمحمد سرور رجاییˈ از شاعران معاصر افغانستان که مجموعه خاطرات 16 شهید افغانستان را در هشت سال دوران دفاع مقدس جمع آوری کرده است، به خاطره گویی و شعرخوانی درباره شهیدان افغانستان در این همایش پرداخت.

وی به برپایی غرفه شهیدان افغانستان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در امسال اشاره کرد و گفت: این مساله بسیاری از نگاه ها را عوض کرد و موجب حیرت بسیاری از مراجعه کنندگان شده بود.

وی که مدت شش سال است در این زمینه پژوهش می کند، آمار 314 شهید افغانستان را در دوران هشت سال دفاع مقدس را کامل ندانست.

رجایی با بیان اینکه امروز افغانستان و ایران علاوه بر اشتراکات فرهنگی، اشتراکات ˈخونیˈ نیز دارند به شهیدان ایرانی در افغانستان همچون شهید ˈاحمدرضا سعیدیˈ اشاره کرد.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین ˈاحمد سالک کاشانیˈ رییس کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی سخنانی را درباره جایگاه روحانیت در جهان اسلام و لزوم وحدت میان مسلمانان جهان بیان کرد.

در این همایش از دو خانواده شهید افغانستان ، شهیدان ˈمحمد عالمˈ و ˈمحمد آصف تفسیریˈ تجلیل به عمل آمد و فیلمی درباره شهید ˈرجبعلی غلامی افغانیˈ (که پیکرش در گلزار شهدای بَجِستان (استان خراسان رضوی) دفن شده است) پخش شد.

مدیر اجرایی بزرگداشت ˈ314 شهید افغان هشت سال دفاع مقدسˈ در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا گفت: در راستای تکریم شعایر اسلامی و انقلابی و مبانی دینی یادواره شهیدان غیرایرانی برگزار می شود.

ˈحسن محبیانˈ با بیان اینکه تاکنون یادواره شهدای بحرین و پاکستان برگزار شده است، اظهار کرد: این سومین یادواره شهیدان غیرایرانی است که درباره 314 شهید و چهار مفقودالاثر افغان هشت سال دوران دفاع مقدس برگزار شده است.

رییس موسسه فرهنگی نسیم حیات معنوی خاطرنشان کرد: مردم افغانستان، انقلاب اسلامی ایران را از خود می دادند.

همایش بزرگداشت ˈ314 شهید افغان هشت سال دوران دفاع مقدس و گرامیداشت شهدای مبارزه علیه کمونیسم، طالبان و اشغالگران افغانستانˈ با حضور جمعی از فضلا، طلاب و افغانستانی های مقیم ایران در سالن قدس مدرسه عالی امام خمینی (ره) برگزار شد.

این یادواره از طرف موسسه فرهنگی نسیم حیات معنوی با همکاری اتحادیه تشکل های فرهنگی علما و طلاب افغانستان و مرکز فعالیت های سیاسی فرهنگی تبیان افغانستان برگزار شد. ک/4

7406/ 380/ 1539

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا