گوناگون

بستر مناسب برای راه اندازی صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان مهیا شد

81151673 5673269

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، بهنام چاوشی افزود: به منظور تسهیل و تشویق متقاضیان راه اندازی صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان و فراهم بودن بستر مناسب برای کمک به تأمین مالی در حوزۀ ساخت پروژه های ساختمانی، با انجام بررسی ها و نظرسنجی های انجام شده از طرف فعالان حوزۀ مذکور، هیأت مدیرۀ این سازمان برخی بخش های مجموعه مقررات این صندوق ها را که در 29 فروردین ماه 88 به تصویب رسیده بود، در 27 اسفند ماه 92 بازنگری و اصلاح کرد.

وی در مورد جزئیات این موضوع گفت: در اصلاحات انجام شده اختیارات مالک زمین پروژه افزایش یافته است و تا زمانی که سهم آن از کل پروژه در اکثریت باشد نسبت به سهام خود در کلیه تصمیمات، حق رأی و اختیار خواهد داشت.

چاوشی تاکید کرد: این امر مشوق خوبی برای مؤسسین است که قبلاً دغدغۀ کاهش اختیارات خود را پس از واگذاری زمین پروژه به شخصیت حقوقی صندوق را داشتند.

وی افزود: در شرایط جدید اعضای هیأت مدیرۀ صندوق 5 نفر هستند که 3 نفر به انتخاب اکثریت سهامداران، یک نفر نمایندۀ مدیر صندوق و یک نفر نمایندۀ متولی صندوق( به نمایندگی از طرف سهامداران کمتر از 1%) انتخاب می شوند، در حالی که، در مقررات قبلی 5 عضو هیأت مدیرۀ صندوق شامل نمایندگان ارکان به شرح مدیر صندوق، متولی، مدیر ساخت، ناظر و متعهد پذیره نویسی بود.

رییس ادارۀ امور نهادهای مالی افزود: موضوع اصلاح شدۀ دیگر ایجاد انعطاف بیشتر برای فروش یا پیش فروش واحدهای ساختمانی پروژه است که در مقررات قبلی الزام به انجام فرآیند مزایده وجود داشت ولی در مقررات اصلاح شده، هیأت مدیرۀ صندوق با اعلام رویۀ فروش خود و دریافت تأییدیۀ رویه از این سازمان، امکان فروش یا پیش فروش واحدهای ساختمانی را با رعایت صرفه و صلاح سرمایه گذاران به طرق مختلف خواهند داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، چاووشی خاطر نشان کرد: در رویۀ اعلام شده از طرف صندوق، امکان اولویت دادن به دارندگان واحدهای سرمایه گذاری صندوق برای خرید واحدهای ساختمانی نیز با ترتیب مشخص وجود خواهد داشت.

وی در مورد نحوۀ معامله و سرمایه گذاری در صندوق های مذکور گفت: در حال حاضر طبق اساسنامۀ نمونه، واحدهای سرمایه گذاری صندوق های زمین و ساختمان از ابتدای پذیره نویسی در بازار بورس و فرابورس ایران پذیرفته می شوند و تا زمان پایان ساخت و تصفیه پروژه قابل معامله خواهند بود.

چاووشی در این خصوص ادامه داد: در ساختار پیش بینی شده در مقررات، مدیر ساخت می تواند در نقش بانی طرح (Developer) با تجربه در حوزۀ ساخت و ساز از پیمانکاران دارای مجوزهای مربوطه در ساخت پروژه استفاده نماید.

رییس ادارۀ امور نهادهای مالی در پایان گفت: مالکین زمین و متقاضیان استفاده از شرایط تأمین مالی صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان می توانند با مطالعات مقررات مربوطه و پس از مشخص نمودن شرایط پروژه و ارکان مربوطه، مدارک تکمیل شده را به منظور بررسی، برای ادارۀ امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال نمایند.

اقتصام(1)**9141**1594

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا