Mihanpostسیاسی

شیعیان یمن زیر بمباران جنگنده های عربستان

به گزارش میهن پست – کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله امارات، بحرین، قطر و کویت با صدور بیانیه‌ای مشترک در خصوص حملات هوایی عربستان سعودی به یمن مدعی شدند: بنا به درخواست «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی، تصمیم به مقابله با اقدامات تجاوزکارانه حوثی‌ها گرفتیم.

جنگنده‌های ارتش عربستان سعودی بامداد پنجشنبه در اقدامی مداخله جویانه، چندین منطقه در صنعا را بمباران کردند که بر اساس آمار اولیه تاکنون ۲۰ نفر شهید و ده‌ها تن دیگر به شدت مجروح شده‌اند.

جنگنده‌های عربستان سعودی بامداد پنجشنبه دخالت نظامی در یمن را تحت عنوان عملیات «طوفان کوبنده» کلید زده و چندین نقطه در شهر صنعاء پایتخت این کشور را بمباران کردند.

بر اساس آمار اولیه منتشر شده در رسانه‌های یمنی تاکنون ۲۰ غیرنظامی در این حملات شهید و ده‌ها تن دیگر به شدت مجروح شدند.

در همین ارتباط عادل الجبیر، سفیر عربستان در آمریکا گفت: حملات ما به یمن گسترده‌تر خواهد شد و مناطق بیشتری را هدف قرار خواهد داد. وی در بیان علت این دخالت نظامی مدعی شد: ما تنها برای حمایت از دولت مشروع «منصور هادی» دست به چنین کاری زدیم.

سفیر عربستان در آمریکا تصریح کرد: به جز آمریکا که در حملات ما مشارکت مستقیم ندارد، ۱۰ کشور در این حملات به ما کمک می‌کنند.

حمایت اعراب حاشیه خلیج فارس از حمله به یمن/ فرود چتربازان در عدن
کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله امارات، بحرین، قطر و کویت با صدور بیانیه‌ای مشترک در خصوص حملات هوایی عربستان سعودی به یمن مدعی شدند: بنا به درخواست «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی، تصمیم به مقابله با اقدامات تجاوزکارانه حوثی‌ها گرفتیم.

این کشورها در بیانیه خود همچنین مدعی شدند: کودتای شبه نظامیان حوثی، منطقه را با خطرات زیادی مواجه خواهد کرد. حوثی‌ها همواره تکیه بر راهکار گفتگو و مذاکره برای حل بحران یمن را رد کردند.

از سوی دیگر رسانه‌های یمنی از فرود چتربازان کشورهای حاشیه خلیج فارس در شهر عدن برای حمایت از عملیات نظامی عربستان در یمن خبر می‌دهند.

انصارالله: با این حمله شمارش معکوس برای سقوط رژیم آل‌سعود آغاز شد
جنبش انصارالله یمن در واکنش به حملات هوایی ارتش عربستان به یمن تأکید کرد که پاسخ قاطعانه‌ای به این حملات خواهد داد. «محمد البخیتی» از اعضای ارشد جنبش انصارالله یمن در واکنش به دخالت نظامی عربستان سعودی در این کشور گفت: این حمله، آغازی برای دگرگونی برخی از رژیم‌ها و در رأس آنها عربستان سعودی است.

وی همچنین تأکید کرد: مقامات آل‌سعود منتظر پاسخ کوبنده و قاطعانه انصارالله و ملت یمن باشند.

در همین ارتباط «علی العماد»، از دیگر اعضای ارشد انصارالله نیز به حملات عربستان واکنش نشان داده و گفت: عربستان سعودی تاوان سنگینی را به دلیل حملات هوایی به یمن پس خواهد داد.

بر اساس اعلام رسانه‌های یمنی، فرماندهان نظامی و رهبران جنبش انصارالله هم‌اکنون برای بررسی راهکارهای پاسخ به حملات عربستان نشست فوق‌العاده برگزار کرده‌اند.

کمیته‌های انقلابی نیز در واکنش به اقدام تجاوزکارانه عربستان با صدور بیانیه‌ای از مردم یمن خواستند در نقاط مختلف کشور تظاهرات گسترده برگزار کنند.

شبکه المیادین گزارش داد: کشورهایی همچون عربستان، پاکستان، اردن و سودان آمادگی خود برای مشارکت در حمله نظامی زمینی عربستان به یمن را اعلام کرده‌اند.

شبکه لبنانی المنار نیز در گزارشی اخبار منتشر شده مبنی بر بمباران دفتر سیاسی جنبش انصارالله و مراکز حساس وابسته به این جنبش توسط جنگنده‌های سعودی را تکذیب کرد.

آمریکا از حمله به یمن حمایت «اطلاعاتی و لجستیکی» می‌کند
«برنادت میهان» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، با صدور بیانیه‌ای گفت: رئیس‌جمهور اوباما، اجازه تدارک حمایت لجستیک و اطلاعاتی از عملیات نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را صادر کرده است.

این گفته‌ها ساعاتی پس از آن مطرح شده که عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، در یک نشست خبری گفت نیروهای سعودی برای بازگرداندن قدرت به دولت برکنار شده یمن، دست به عملیات هوایی علیه شورشیان حوثی، زده‌اند.

در کنار این کشور قطر، کویت، بحرین و امارات متحده عربی -اعضای شورای همکاری خلیج فارس منهای عمان- با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که به درخواست رئیس‌جمهوری یمن پاسخ مثبت داده و قصد دارند «از یمن و مردم‌ آن دفاع کنند».

میهان ضمن محکوم کردن آنچه جنبش انصارالله در یمن انجام داده‌اند؛ گفت: واشنگتن از نزدیک با آقای هادی (رئیس جمهور فراری) در ارتباط بوده است.

در حال حاضر، بنا بر گزارش‌ها، رئیس‌ جمهوری سرنگون شده یمن که به شهر جنوبی عدن رفته بود، با پیشروی‌های اخیر شورشیان، از کشور خود گریخته است.

برنادت میهان تاکید کرده است که ایالات متحده به طور مستقیم در عملیات نظامی کشورهای عربی در یمن دخالت نمی‌کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه گفت: ما قویا به حوثی‌ها هشدار می‌دهیم که عملیات نظامی خود را که به بی‌ثباتی می‌انجامد، متوقف کرده و به عنوان بخشی از گفتمان سیاسی، پای میز مذاکره بازگردند.

به گفته این سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا جامعه جهانی هم از طریق شورای امنیت سازمان ملل و هم از طریق دیگر مجامع، اعلام کرده است که سرنگونی خشونت‌بار قدرت در یمن با دست بردن به اسلحه، غیر قابل قبول است. و یک گذار سیاسی مشروع که مدت‌هاست مردم یمن خواهان آن هستند تنها از طریق گفتگوهای سیاسی و اجماع تمام احزاب، به دست می‌آید.

تکذیب شهادت رهبران ارشد انصارالله
یکی از اعضای ارشد انصارالله یمن ضمن تکذیب خبر شهادت تعدادی از رهبران ارشد این جنبش در حملات هوایی عربستان، اعلام کرد که زنان و کودکان یمنی قربانیان اصلی این حملات هستند.

«علی القحوم»، از اعضای ارشد جنبش انصارالله یمن به حملات هوایی عربستان سعودی واکنش نشان داده و اعلام کرد: تمامی اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر شهادت تعدادی از رهبران ارشد انصارالله کذب محض بوده که برای تضعیف روحیه مردم و کمیته‌های انقلابی مطرح می‌شوند.

وی افزود: حمله نظامی عربستان سعودی به یمن با هیچ توجیهی قابل قبول نیست و بدون شک مردم یمن به این تجاوز آشکار پاسخ قاطعانه‌ای خواهند داد.

القحوم ادامه داد: این دخالت نظامی زمانی صورت گرفت که مقامات آل‌سعود به این نتیجه رسیدند که منافع‌شان در یمن به کلی خدشه دار شده است.

این عضو ارشد جنبش انصارالله تصریح کرد: مقامات آل‌سعود هم‌اکنون به دنبال یارگیری هرچه بیشتر از کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر کشورها برای تجاوز به یمن هستند.

وی همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر ورود تانک‌های متعلق به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به خاک یمن را تکذیب و تأکید کرد: هرگونه تجاوز گسترده از این قبیل با پاسخ قاطعانه مردم یمن مواجه خواهد شد.

انصارالله آماده پاسخگویی به عربستان است/ تائید حضور اردن در حملات
جنبش انصارالله یمن در واکنش به حملات هوایی عربستان سعودی به این کشور از آمادگی خود برای پاسخگویی به این حملات خبر داد.

یک عضو ارشد جنبش انصارالله یمن گفت: انصارالله و کمیته‌های مردمی و انقلابی از آمادگی لازم برای پاسخگویی به حملات هوایی عربستان و دیگر کشورهای عربی به یمن برخوردار هستند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه اردن با صدور بیانیه‌ای مشارکت مستقیم خود در حمله به یمن را تأیید کرد.

بر اساس اعلام رسانه‌های یمنی، تاکنون اجساد ۱۵ شهروند یمنی از جمله چند زن و کودک در زیر آوار کشف و بیرون کشیده شده‌اند.

در همین ارتباط، «محمد المنصور» از اعضای ارشد انصارالله گفت: کمیته‌های انقلابی تا ساعاتی دیگر بیانیه مفصلی را در خصوص حمله عربستان به یمن صادر می‌کنند.

وی افزود: «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی، با وابستگی خود به آل‌سعود و پیروی از دستورات مقامات این رژیم، ارتش یمن را به کلی نابود کرده است.

وزارت خارجه چین نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از وخامت اوضاع امنیتی در یمن در پی حملات عربستان، گفتگو را بهترین راه حل برای حل بحران این کشور دانست.

اسامی کشورهای شرکت کننده در تجاوز نظامی به یمن
منابع خبری از مشارکت ۱۰ کشور از جمله اعضای شورای همکاری خلیج فارس به جز عمان به همراه مصر، پاکستان و مغرب در تجاوز نظامی عربستان به یمن خبر می‌دهند.

ه جز عمان تمامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان، بحرین، امارات، کویت و قطر از در حملات هوایی تجاوزکارانه به یمن و غیرنظامیان این کشور مشارکت دارند.

در این میان اخبار ضد و نقیضی درباره مشارکت ترکیه در این تهاجم وجود دارد.

بر اساس این گزارش اردن، مصر، پاکستان، سودان و مغرب نیز از جمله دیگر کشورهای شرکت کننده در این به شمار می‌‎روند.
این درحالی است که برخی از کشورها از جمله آمریکا به صورت غیرمستقیم از حملات تجاوزکارانه به یمن حمایت می‌کنند. در همین رابطه سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور اوباما، اجازه تدارک حمایت لجستیک و اطلاعاتی از عملیات نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را صادر کرده است.

اخبار ضد و نقیض درباره مکان اختفای هادی
درحالیکه آخرین اخبار حاکی از فرار رئیس‌جمهور مستعفی یمن به جبیوتی بود، گفته می‌شود وی به عمان گریخته است. شبکه العالم در خبری فوری اعلام کرد که «منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن به عمان گریخته است.

این در حالی است که بسیاری از رسانه‌ها از فرار هادی به جیبوتی خبر داده بودند.

پیشتر نیز یک منبع نزدیک به هادی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تصریح کرده بود که وی از یمن خارج نشده و تنها به مکانی دیگر در شهر عدن منتقل شده است.

شلیک اولین موشک توسط انصارالله به سمت عربستان
عضو سیاسی دفتر جنبش انصارالله یمن از شلیک اولین موشک توسط نیروهای این جنبش به خاک عربستان سعودی خبر داد. «فضل المطاع»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت: نیروهای این جنبش در اولین ساعات حمله عربستان به یمن، اولین موشک را از صعده به خاک عربستان شلیک کردند.

وی تأکید کرد: جنبش انصارالله در قبال حملات وحشیانه عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس سکوت نخواهد کرد.

شایان ذکر است جنبش انصارالله در بیانیه‌ای از آمادگی کامل خود برای مقابله با حملات هوایی عربستان و هم‌پیمانان آن خبر داده بود.

عربستان در اندیشه حمله زمینی به یمن
منبع نظامی آگاه در ارتش عربستان که نخواست نامش فاش شود گفت: ممکن است به منظور بازگرداندن «منصور هادی» به قدرت در یمن گزینه حمله نظامی زمینی به این کشور را در دستور کار خود قرار دهیم.

این منبع به جزئیات بیشتری در این خصوص اشاره نکرد.
خاطرنشان می‌شود، کشورهایی همچون مصر و پاکستان صراحتا از آمادگی خود برای مشارکت در حمله زمینی به یمن خبر داده‌اند.

استقرار حوثی‌ها در مرزهای عربستان/ توقف برخی پروازها در عربستان
منابع خبری از استقرار نیروهای انصارالله در مرزهای عربستان و توقف پروازهای هفت فرودگاه این کشور در پی حمله موشکی این جنبش خبر می‌دهند.

همچنین نیروهای جنبش انصارالله یمن و تعدادی زیادی از اعضای کمیته‌های انقلابی برای مقابل با هرگونه دخالت زمینی نظامی در این کشور در مرزهای عربستان مستقر شدند.

پایگاه العهد گزارش داد: در پی حمله موشکی نیروهای انصارالله به خاک عربستان، پروازهای هفت فرودگاه در جنوب این کشور تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

گفتنی است، یک منبع آگاه در ارتش عربستان تهدید کرده است که این کشور هم‌اکنون در حال بررسی طرح حمله نظامی زمینی به یمن است.

نیروهای انصارالله اعلام کرده‌اند که با هرگونه تجاوز زمینی خارجی قاطعانه برخورد خواهند کرد.

تأکید مسکو بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی یمن
وزرات خارجه روسیه در خصوص تجاوز نظامی عربستان و هم‌پیمانان آن به یمن بیانیه صادر کرد.

این وزارتخانه در بیانیه خود ضمن ابراز نگرانی شدید از وخامت اوضاع امنیتی در یمن، بر لزوم توقف هرچه سریعتر حملات هوایی و از سرگیری گفتگوها برای حل بحران این کشور تأکید کرد.

در این بیانیه آمده است: مسکو به شدت بر لزوم حفظ حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی یمن تأکید دارد.

در این بیانیه همچنین تصریح شده است: مسکو با تمامی طرف‌های درگیر در یمن در تماس بوده و برای یافتن راه حلی سیاسی جهت حل بحران این کشور تلاش می‌کند.

وزارت خارجه روسیه در پایان این بیانیه نیز اعلام کرده که قصد ندارد در پی وخامت اوضاع امنیتی در یمن، اتباع ساکن خود در این کشور را بیرون بکشد.

شایان ذکر است تاکنون بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت خود از تجاوز به خاک یمن را اعلام کرده و از آمادگی خود برای مشارکت در این حملات خبر داده‌اند.

سرنگونی جنگنده ارتش امارات در شمال یمن
یک جنگنده اماراتی شرکت کننده در تجاوز نظامی به یمن، لحظاتی پیش در منطقه «حرف سفیان» واقع در شمال یمن سرنگون شد.

بر اساس این گزارش، حملات جنگنده‌‎های سعودی به مناطق مختلف استان صعده همچنان ادامه دارد.

جنگنده های سعودی با مشارکت ۱۰ کشور از جمله کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (به استثنای عمان) از نیمه شب پنجشنبه حملات خود به مناطق مختلف یمن به ویژه شهر صنعا را آغاز کردند که در جریان آن تاکنون ۲۰ نفر شهید و شماری نیز زخمی شده‌اند.

شبکه تلویزیونی دولتی الاخباریه سعودی صبح امروز اعلام کرد که تجاوزگری نظامی به یمن موسوم به عملیات (طوفان کوبنده) تا تحقق اهداف خود ادامه خواهد یافت.

بمباران مناطق اطراف فرودگاه صنعا توسط جنگنده‌های سعودی
جنگنده‌های ارتش عربستان سعودی در تجاوزی جدید، مناطق اطراف فرودگاه‌ بین‌المللی شهر صنعا را هدف قرار دادند.

جنگنده‌های عربستان سعودی در ادامه حملات وحشیانه خود به مناطق مختلف یمن به ویژه استان‌های صنعا و صعده،اینبار مناطق اطراف فرودگاه بین‌المللی صنعا را هدف حملات هوایی خود قرار دادند.

بر اساس این گزارش، این حمله که ساعاتی پیش انجام شد چندین شهید و زخمی برجای گذاشته است. در جریان این حمله همچنین تعداد زیادی از منازل واقع در اطراف فرودگاه به طور کامل تخریب شدند.

رسانه‌های یمنی نیز از افزایش شمار شهدا و زخمی‌های در پی ادامه حملات تجاوزکارانه خبر می‌دهند.

منابع خبری همچنین از وقوع درگیری‌های شدید میان نیروهای حامی «منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری و کمیته‌های انقلابی و ارتش در شهر عدن خبر دادند.

المیادین گزارش داد: تا ساعاتی دیگر مردم یمن در محکومیت تجاوز نظامی عربستان و هم‌پیمانان آن تظاهرات گسترده‌ای را در سراسر این کشور برگزار می‌کنند.

حمایت تشکیلات خودگردان فلسطین از تجاوز نظامی به یمن
تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه‌ای در خصوص تجاوز نظامی عربستان و هم‌پیمانان آن به یمن مدعی شد: ما از این حمله که با هدف حفظ وحدت یمن و حمایت از مشروعیت دولت آن انجام شده است، حمایت می‌کنیم.

در بیانیه این تشکیلات همچنین آمده است: ما در عین حال از راه حل گفتگو برای پایان بحران یمن استقبال می‌کنیم.

از سوی دیگر، «سعد الحریری» رئیس جریان المستقبل لبنان نیز ضمن «شجاعانه» خواندن تجاوز نظامی عربستان به یمن از این اقدام حمایت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا