گوناگون

بنه، تسکین‌دهنده‌ دردهای مفصلی و عضلانی

بنه، میوه‌ایست که در اواخر تابستان و اوایل فصل پائیز به ثمر رسیده و خواص دارویی و درمانی بسیاری از جمله تسکین دردهای مفصلی و عضلانی دارد.

«محمد حیدری»، یک کارشناس گیاهان دارویی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: بنه یا همان پسته کوهی که در اصطلاح مردم بومی نهبندان به «خنجک» موسوم است خواص دارویی و درمانی بسیاری از جمله تسکین دردهای مفصلی و عضلانی دارد.

وی ادامه داد: این گیاه دارای طبع گرم غذایی است از این‌رو برای دردهای عضلانی و مفصلی هم‌چنین دردهایی چون کمردرد و پا درد سودمند است و از همین‌رو مردم نهبندان از این میوه به فراوانی استفاده می‌کنند.

این کارشناس گیاهان دارویی اظهار کرد: از میوه درخت بنه روغن نیز گرفته می‌شود که این روغن نیز در تسکین دردها استعمال زیادی دارد و روغن آن نیز به صورت سنتی تهیه می‌شود.

حیدری گفت: درخت بنه برای مردم این منطقه یک برکت و روزی است، چون از بنه غذا نیز تهیه و میل می‌کنند و این غذا در زبان محلی نهبندان «رک» نام دارد.

وی با اشاره به اینکه بنه دانه‌ای گیاهی با مغز روغنی است، در خصوص خواص آن تصریح کرد: بنه مقوی کبد و طحال است، خارج‌کننده‌ی اقسام کرم معده بوده وسرفه را تسکین می‌دهد و مسکن درد کمر و قولنج است.

این کارشناس گیاهان دارویی ادامه داد: بنه هم‌چنین ویتامین «آ، ب و د» دارد و مقوی اعصاب بوده از نرمی استخوان جلوگیری کرده هم‌چنین در صنعت داروسازی هم از آن استفاده می‌شود.

حیدری خاطرنشان کرد: همچنین صمغ درخت بنه یک آدامس طبیعی خوش طعم است که دهان را خوشبو و لثه‌ها را محکم می‌کند.

میوه بنه مقوی برای اعصاب

«محسن پویان»، یک پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی نیز به ایسنا گفت: میوه بنه، برگ و صمغ درخت در طب گیاهی کاربرد دارد.

وی با اشاره به اینکه میوه نارس بنه در سرکه برای پاک کردن کبد و سلامت آن سودمند است، ادامه داد: میوه‌ی نارس بنه برای برطرف کردن سردرد مفید است و میوه رسیده آن برای تقویت عمومی بدن، تقویت جنسی و تقویت اعصاب نیز اثرات مفیدی دارد.

این پژوهشگر گیاهان دارویی تصریح کرد: روغن بنه باعث باز کردن گرفتگی صدا و ضد پلاک‌های عروقی است.

پویان با بیان اینکه روغن بنه برای کمر درد، یرقان، درد زانو، فلج و لقوه استفاده دارد، گفت: برگ بنه خاصیت ضد‌سرطانی و آنتی‌اکسیدانی قوی دارد.

وی با اشاره به اینکه مصرف میوه بنه ضد نفخ معده است، گفت: غذایی که از میوه آن تهیه می‌شود مقوی بدن بوده و دارای ترکیب ویتامینی ارزشمند است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه صمغ بنه یا سقز برای تقویت معده و نیز تقویت و سفت شدن لثه‌ها کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: از سقز در صنایع آدامس استفاده می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا