گوناگون

به ازای هر 6 نفر بیمه پرداز یک مستمری بگیر داریم

81214915 5784689

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حسن هفده تن روز چهارشنبه در همایش مشترک میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی که با هدف ایجاد وحدت رویه و تعامل هرچه بیشتر این دو نهاد در هتل هما برگزار شده بود، افزود: در صورتی که نسبت بیمه گذار به مستمری بگیر به ازای هر 5.5 نفر به یک نفر کاهش یابد، صندوق تامین اجتماعی در معرض تهدید و ورشکستگی قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: تعادل بخشی صندوق مهمترین رسالت دو نهاد وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی است و در صورتی که بخواهیم به تعادل برسیم باید اشتغال ایجاد کنیم و شاغلان را نسبت به مستمری بگیران افزایش دهیم.

وی ادامه داد: رشد اشتغال مستلزم رشد اقتصادی، رشد اقتصادی نیز نیازمند بزرگ سازی اقتصاد ملی است. اقتصاد کشور طی هشت سال گذشته در حد 500 میلیارد دلار باقی مانده است.

وی یادآور شد: بزرگ سازی اقتصادی نیازمند جذب سرمایه گذاری است و جذب سرمایه گذاری نیز مستلزم تولید و تشویق سرمایه گذاری های خارجی مشترک و داخلی است.

هفده تن ادامه داد: سرمایه گذاری در کشور نیاز به بهبود اقتصادی، نوآوری، تجاری سازی و در نهایت بهبود فضای کسب و کار دارد که همه اینها مستلزم اصلاح قوانین است.

هفده تن به ایجاد کارگروههای مشترک میان وزارت کار و تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: تشکیل کارگروههای مشترک میان وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی در خصوص حل مشکل بیمه بیکاری، حوادث ناشی از کار، مشاغل سخت و زیان آور و اصلاح برخی از قوانین در راستای کاهش مشکلات حوزه کار و ارتقا سلامت نیروی کار است.

وی اظهار داشت: کاهش هزینه ها و مصارف صندوق تامین اجتماعی و افزایش سرمایه صندوق برای آنکه در زمان بحران نظیر شرایط کنونی که تحریم های تحمیلی بر اقتصاد کشور وارد شده، نه تنها باید بتواند برای سالهای متوالی با اقتدار از پس هزینه های درمان و معیشت مردم در بیاید بلکه به توسعه سرمایه گذاری ادامه دهد.

معاون روابط کار گفت: کارگروههای مشترک میان دو نهاد یادشده باید موضوع بیمه بیکاری، حوادث ناشی از کار، مهارت آموزی نیروی کار، مشاغل سخت و زیان آور و ماده 148 قانون کار را در دستور کار خود قرار دهند.

یادآوری می شود، براساس ماده 148 قانون کار، کارفرمایان کارگاههای مشمول این قانون مکلفند براساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام نمایند.

وی گفت: در بیمه بیکاری به دنبال این هستیم که نمی توان بدون توجه به توانمندسازی نیروی کار به بیمه توجه کنیم. با توانمندسازی نیروی کار از طریق آموزش مهارت می توان نیروی کار را از فرآیند بیمه بیکاری خارج کرد و مبلغی را که برای این بیمه در نظر گرفته ایم تا پایان سال کاهش دهیم.

وی در خصوص حوادث کار گفت: صیانت از نیروی کار مهمترین دغدغه مسئولان حوزه کار است و هر حادثه ای که منجر به فوت کارگر شود موجب هدر رفتن 6 روز کاری است.

وی ادامه داد: در صورتی که بتوانیم با توجه به آمار سازمان بین المللی کار هزینه های حوادث ناشی از کار که هم اکنون این میزان در جهان چهار درصد تولید ناخالص داخلی است در ایران این میزان را 2 درصد در نظر بگیریم مجموع آن به حدود 36 هزار میلیارد تومان خواهد رسید که اگر بتوانیم این هزینه را کاهش دهیم توسعه استاندارد زندگی کارگران را ارتقا داده ایم.

وی با اشاره به مشاغل سخت و زیان آور گفت: افرادی که در این نوع مشاغل هستند 10 سال زودتر بازنشسته می شوند اما بیشتر این افراد پس از بازنشستگی یا دچار بیماری می شوند و یا به علت فرسودگی بیش از حد فوت می کنند.

وی گفت: به دنبال این هستیم که این نوع مشاغل با فناوری های نوین به مشاغل عادی تبدیل شوند.

وی در خصوص ماده 148 قانون کار گفت: کارگر کوره پزخانه ای بعد از گذشت 70 سال هنوز برای بیمه بازنشستگی دارای مشکل است که باید این موضوع در دستور کارگروه همایش قرار گیرد تا بتوانیم این مشکل اساسی را در کوتاه ترین زمان حل کنیم.

اقتصام(3)9123**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا