گوناگون

بوشهر دارای ظرفیت‌های متعدد برای اشتغال/ بیکاری جوانان زیبنده استان نیست

به گزارش خبرنگار مهر، استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی برای اشتغال است که از جمله می‌توان به وجود صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در پارس جنوبی، وجود نیروگاه اتمی، داشتن 700 کیلومتر مرز آبی و ساحل، بخش کشاورزی و شیلات، گمرک و بنادر و دریانوردی و . . . اشاره کرد.

در کنار وجود این همه ظرفیت متنوع برای اشتغال، افراد بیکار بسیار زیادی در استان بوشهر وجود دارد که این موضوع هیچ سنخیتی با میزان ظرفیت‌های اشتغال استان ندارد.

بسیاری از افرادی هم که اشتغال دارند در زمینه تحصیلی و تخصصی خود اشتغال ندارند و بنا به شرایط خود به ناچار در شغلی فعالیت دارند که با تخصص و رشته تحصیلی انها فاصله زیادی دارد.

مسئولان بارها و بارها اعلام کرده‌اند که برای ایجاد اشتغال در استان بوشهر برنامه دارند و تلاش دارند که زمینه را برای اشتغال جوانان بوشهری فراهم کنند ولی این مهم تاکنون به خوبی محقق نشده است و هنوز هم افراد بیکار بسیار زیادی در سطح استان داریم.

مصوبات بی‌حاصل اشتغال برای استان

یکی از مهمترین راهکارهایی که می‌توانست بیکاری را در استان بوشهر کم کند، مصوبه استخدام 50 درصد از افراد بومی استان بوشهر در صنایع پارس جنوبی بود که آن هم آنقدر ماده و تبصره به آن چسبید که چیزی نصیب مردم استان نشد.

در مواردی هم که جوانان استان در منطقه پارس جنوبی به کار گیری شدند، بیشتر در مشاغل پائین استخدام شدند و کمتر از آنها در پست های مدیریتی و مشاغل بالاتر استفاده می‌شود.

با این ظرفیت‌هایی که در استان بوشهر وجود دارد می‌توان برای چندین استان اشتغال ایجاد کرد ولی از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است و همچنان شاهد بیکاری زیادی در استان هستیم.

IMG23583416

یکی از ظرفیت‌های بسیار خوبی استان برای اشتغال، توسعه گردشگری دریایی است که می‌تواند هم در زمینه درآمدزایی و هم در زمینه ایجاد اشتغال برای مردم استان نقش مهمی داشته باشد.

عدم تناسب رشته‌های تحصیلی با مشاغل استان نیز یکی دیگر از مشکلات اشتغال در استان است که می‌بایستی در این زمینه تجدید نظر شود و دانشگاه‌های استان رشته‌هایی را ارائه دهند که مشاغل متناسب با ان در استان وجود داشته باشد.

نیروی انسانی استان بوشهر باید توانمندتر شود

استاندار بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی برای اشتغال و کارآفرینی است که باید تلاش کنیم تا این ظرفیت‌ها به خوبی شناسایی شوند و با کار کارشناسی راه‌های استافاده مناسب از این ظرفیت‌ها آماده شوند.

مصطفی سالاری با بیان اینکه توسعه اشتغال در استان بوشهر نیازمند همکاری و تعامل همه مردم و مسئولان است، اضافه کرد: سرمایه، نیروی کار و مدیریت تخصصی لازمه ایجاد اشتغال مناسب است که باید این مهم را فراهم کنیم.

وی بر لزوم افزایش مهارت در بین نیروهای بومی تاکید کرد و بیان داشت: جوانان جویای کار باید مهارت‌های خود را برای تامین نیازهای بازار کار در استان بوشهر به ویژه مناطق صنعتی افزایش دهند.

استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای افزایش اشتغال

استاندار بوشهر حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی استان را یکی از مهمترین راهکارهای ایجاد اشتغال دانست و افزود: باید زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در استان فراهم کنیم تا بتوانیم شاهد کاهش میزان بیکاری باشیم.

وی همچنین بر لزوم ایجاد تناسب بین رشته‌های دانشگاهی با صنایع مستقر در استان و همچنین ظرفیت‌های اشتغال تاکید کرد و بیان داشت: منابع انسانی استان بوشهر در حوزه فنی و صنعتی توانمند کرد تا بتوانند نیروی مورد نیاز استان را تامین کنند.

سالاری خاطرنشان ساخت: باید آموزش های مورد نیاز به نیروهای جویای کار ارائه شود تا بتوانند نیازها را در مراکز صنعتی تامین کنند و این موضوع باعث می‌شود تا ماندگاری انها در مشاغل بیشتر شود.

IMG08490556

نیروگاه تمی بوشهر توسعه می‌یابد

معاون برنامه ریزی استاندار بوشهر نیز به وجود ظرفیت‌های متعدد اشتغال در استان بوشهر اشاره کرد و اظهار داشت: در نیروگاه اتمی بوشهر دو فاز توسعه‌ای آغاز می‌شود که به 70 هزار نیرو کار نیاز خواهد داشت.

رضا عوض‌پور با تاکید بر لزوم تلاش برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز در این نیروگاه‌ها، تصریح کرد: دانشکده مهندسی هسته ای به‌زودی در بوشهر راه‌اندازی می‌شود که می‌تواند در تامین نیروهای مورد نیاز این نیروگاه‌ها نقش مهمی داشته باشد.

وی به اجرای طرح‌های زیرساختی مهم دیگری در استان بوشهر اشاره کرد و افزود: راه آهن بوشهر- شیراز و آزادراه بوشهر از طرح‌های بسیار مهمی است که دولت نیز بر اجرای آنها تاکید دارد و می‌تواند در اشتغال‌زایی نقش مهمی داشته باشند.

با ایجاد رشته‌های کاربردی زمینه مهارت افزایی بیشتر فارغ‌التحصیلان فراهم شود

معاون برنامه ریزی استاندار بوشهر تاکید کرد: در استان بوشهر در بخش‌های مختلفی چون دریا و کشاورزی و شیلات و صنایع نفت و گاز دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی هستیم که لازم است از این ظرفیت‌ها در بخش اشتغال به خوبی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید با ایجاد رشته‌های کاربردی زمینه مهارت افزایی بیشتر فارغ‌التحصیلان فراهم شود، تاکید کرد: باید بین ظرفیت‌ها و نیازهای شغلی استان با رشته‌های دانشگاهی تناسب ایجاد شود و در رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های استان بوشهر بازنگری شود.

عوض‌پور خاطرنشان ساخت: همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم و در سال‌های گشته شاهد بودیم که میزان تحقق اشتغال استان بوشهر بیش از میزان مصوب بود و تلاش می‌کنیم تا از همه ظرفیت‌ها در این راستا استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا