گوناگون

بیش ازیک میلیون هکتار ازجنگل های بلوط زاگرس خشک شده است

81178735 5721281

به گزارش ایرنا، ˈرضا احمدیˈ روزدوشنبه درنشست شورای هماهنگی مدیریت بحران به هدف بررسی پدیده خشکیدگی جنگل های بلوط حوزه زاگرس با حضور مدیران استان های این منطقه درسرسرای همایش های استانداری ایلام اظهارکرد:حفظ منابع طبیعی موضوعی تجملاتی نیست بلکه مساله ای حیاتی و از اولویت های توسعه پایدار است.

وی افزود: در بحث منابع طبیعی بدون شک یکی از شاخص ترین موارد پایداری توسعه در هر جامعه ای جنگل ها بوده که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام ادامه داد : گسترده ترین رویشگاه جنگلی کشور با بیش از شش میلیون هکتار گستره در منطقه زاگرس وجود دارد.

احمدی یادآور شد: بیش از 180 گونه گیاهی، درختی، درختچه ای و قابل استفاده در این منطقه وجود دارد که این خود بیانگر ارزش اقتصادی وژنتیکی جنگل های بلوط زاگرس است.

وی تاکید کرد : برای نخستین بارخشکیدگی درختان بلوط درایلام دیده شد واین در حالی بود که در زمستان و پاییز 87 کمترین بارش درتاریخ استان ثبت شد وافزون بر آن، پدیده گرد و غبار نیز از سال 87 به مدت شش ماه نیز در این استان رخ داد.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری ایلام بیان کرد: میزان خشکیدگی درختان بلوط حوزه زاگرس درسال 89 به بیش از 100 هزار هکتار، سال 90 به 300 هزار هکتار، سال 91 به 900 هزار هکتار ودرسال 92 به یک میلیون و130 هزار هکتار رسیده است.

احمدی عوامل چون خشکسالی پی در پی در10 سال گذشته، تغییرهای اقلیمی و فصول، افزایش شدت و مدت ریزگردها وحضور دام بیش از حد ظرفیت در عرصه ها را به ترتیب از مهمترین عوامل خشکیدگی درختان بلوط ایلام عنوان کرد.

وی افزود: یکی از کارهایی که می تواند ما را در این زمینه به پیشگیری نزدیک کند باعث جلوگیری واقع بینانه ای خشکیدگی جنگل ها شود، موضوع عملیات بهداشتی و پرورشی در سطوح بالا واحیا وبازسازی مناطق آسیب دیده درسطوح وسیع و شناسایی و تعیین نوع آفات است.

استان 20 هزار کیلومتر مربعی ایلام درغرب ایران 680 هزار هکتار جنگل با گونه مسلط بلوط دارد که در سال های گذشته به علت عوامل غیرطبیعی 100 هزار هکتار از آن خشک شده است. ک/2

702/565/536

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا