گوناگون

بیش از 220 جعبه تخم نوغان در آستانه توزیع شد

81156173 5681280

ˈ عبدالرضا ایزدیˈ روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: توزیع تخم نوغان در این شهرستان از اوایل اردیبهشت آغاز و همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به حمایت های دولت در زمینه توسعه تولید پیله کرم ابریشم اظهار کرد: افزایش نرخ خرید پیله کرم ابریشم خود نشان دهنده توجه دولت به توسعه این بخش است.

وی همچنین به قیمت خرید تضمینی پیله تر ابریشم در سال جاری اشاره و اضافه کرد: این نرخ برای امسال به ازای هر کیلوگرم پیله تر ابریشم 130 هزار ریال تعیین شده که 20 هزار ریال بیشتر از پارسال است.

به گفته ایزدی برای هر جعبه تخم نوغان مبلغ 75 هزار ریال در اختیار نوغانداران این شهرستان قرار می گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته حدود 300 جعبه تخم نوغان در این شهرستان توزیع شده اظهار کرد: پارسال همچنین بیش از هشت تن پیله کرم ابریشم توسط نوغانداران این شهرستان تولید شده است.

وی از روستاهای دهستان کیسم آستانه اشرفیه به عنوان مهمترین مراکز تولید و پرورش پیله کرم ابریشم در این شهرستان یاد کرد و افزود: حدود 200 خانوار در این شهرستان در زمینه تولید پیله کرم ابریشم فعالیت دارند.

ایزدی با بیان اینکه این شهرستان از وجود حدود 80 هکتار از توتستانهای بومی و اصلاح شده برخوردار است، گفت: تولید پیله کرم ابریشم همه ساله یکی از منابع مهم اقتصادی کشاورزان این شهرستان به شمار می رود.

وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی برای نوغانداران این شهرستان گفت: سال گذشته به منظور ایجاد آمادگی بین نوغانداران جهت فعالیت در سال 93 تعداد 15 دوره آموزشی از سوی اداره نوغان برای آنان برگزار شد.

ایزدی با بیان اینکه بیش از 200 نوغاندار در این کلاس ها شرکت داشتند، یادآور شد: این دوره های آموزشی با هدف ارتقاء سطح دانش نوغانداران منطقه برگزار شده است.

وی بیان کرد: کارشناسان اداره نوغان همچنین به منظور راهنمائی نوغانداران از محل پرورش پیله های کرم ابریشم شهرستان بازدید خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، کرم های ابریشم در طول زندگی خود مراحلی را سپری می کنند که نوغانداران سنتی آنها را خواب می گویند ، یعنی به ازای هر خواب که کلا چهار تا پنج مرحله است ، می توان گفت کرم از یک مرحله به مرحله دیگر وارد شده است.

کرم های ابریشم پس از طی این خواب ها ، معمولا اشتهای کمی به غذا پیدا کرده و رنگ بدن آنها رو به زردی می رود که اینها نشانه هایی برای آماده شدن کرم برای تنیدن پیله است.

پس از آنکه کرم ابریشم کار ریسیدن پیله را آغاز می کند، برای مدتی که حدود 10 روز خواهد بود ، نوغاندار از کار فراغت می یابد و خود را آماده جمع آوری پیله های کرم ابریشم می کند.

شهرستان آستانه اشرفیه در شرق گیلان قرار دارد.ک/3

7287/ 603

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا