گوناگون

بیماری‌های قلبی و استخوانی، پیامد تب مالت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با اشاره به اینکه بیماری تب مالت به عنوان یک بیماری مشترک میان انسان و دام عوارض سنگینی در انسان ایجاد می‌کند، افزود: تب مالت، در انسان باعث ایجاد بیماری در اعضاء مختلف بدن از جمله قلب، مفاصل و استخوان‌ها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه قزوین، سید سعید اسکویی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: درمان این بیماری، طولانی مدت و دارای هزینه بالا است و می‌تواند از نظر بهداشتی و اقتصادی، تبعاتی برای فرد و جامعه داشته باشد.

وی ادامه داد: تعداد موارد بیماری مذکور از سال 84 تا 89 با شیب خوبی کاهش داشت، ولی متاسفانه از سال 89 مجدداً رو به افزایش بوده است که قزوین در مقایسه با استان‌های همجوار، وضعیت بهتری در این زمینه دارد.

اسکویی با توضیح اینکه هر فردی، به هر طریقی با دام آلوده تماس داشته باشد، ممکن است آلوده شود، توضیح داد: کارکنان دامپزشکی در کشتارگاه‌ها، دامپروران، کشاورزان، قصاب‌ها، کارگران سلاخ‌خانه‌ها، کارکنان گروه پزشکی و زنان خانه‌دار مناطق روستایی که در نگهداری دام، دوشیدن شیر و تهیه لبنیات از شیرخام مشارکت دارند، همگی در معرض خطر هستند که آموزش گروه‌های در معرض خطر با انجام همکاری‌های بین بخشی یکی از راهبردهایی است که باید در اولویت باشد.

بهمن نقیبی، مدیرکل سازمان دامپزشکی استان ضمن بیان عملکرد و چالش‌های اداره کل دامپزشکی استان در کنترل این بیماری، اظهار کرد: تأمین بهداشت دام و فرآورده‎های دامی، کمک به تأمین بهداشت همگانی از طریق کنترل و ریشه کنی تب مالت، کمک به نیروی کار انسانی از طریق پیشگیری از ابتلا به بیماری، کنترل بیماری در دامداری‌های صنعتی و تشکیل و تجهیز مراکز تشخیص آزمایشگاهی ادارات کل دامپزشکی استان، از جمله نقاط قوت و قابلیت‌های برنامه کنترل بیماری تب مالت در استان است.

نقیبی همچنین بودجه ناکافی، در حاشیه بودن طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی، عدم وجود سیستم شناسایی و هویت دام کشور، ناکارآمدی ضدعفونی کردن اماکن دامی در شرایط روستایی و عشایری و سایر موارد را از جمله نقاط ضعف، محدودیت‌ها و تنگناها در اجرای برنامه فوق برشمرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا