گوناگون

بیماری VHSدر آذربایجان غربی تحت کنترل است

مدیرکل شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیماری VHS درآذربایجان غربی تحت کنترل است.

” محمد شیر ولیلو”، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تنها در سال 92 بیماری VHS در استان مشاهده شده است، افزود: دراین رابطه چند مزرعه که تلفات سنگین داشتند، شناسایی و قرنطینه شدند.

وی با بیان اینکه به دلیل خطرناک بودن این بیماری، قرنطینه کامل مرکز پرورش آبزیان باید صورت پذیرد، اظهار کرد: در صورت مشاهده این بیماری قرنطینه و معدوم سازی ماهیان مزرعه براساس ماده 19 دستور‌العمل پیشگیری و کنترل بیماری‌های ویروسی ماهیان قزل‌آلای کشور ظرف مدت 72 ساعت باید انجام گیرد.

مدیرکل شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: بیماری VHS یک بیماری ویروسی است که معمولا ماهیان سردآبی از جمله قزل‌آلا را در‌گیر می‌کند و دارای سه فرم حاد، تحت حاد و مزمن عصبی است.

‌وی با تاکید براینکه این بیماری بین انسان و آبزی مشترک نیست، افزود: تنها در خود ماهی تلفات ایجاد کرده و علایمی از جمله خونریزی داخلی و خونریزی سطح بدن ماهی را به همراه دارد.

‌وی در خصوص تلفات و علایم بیماری‌ VHS تصریح کرد: در فرم حاد تلفات 100 درصد بوده و بیرون زدن چشم‌ها، تیرگی بدن و شنای چرخشی، بی حالی و تجمع در خروجی استخر مشاهده می‌شود.

شیر ولیلو خاطرنشان کرد: در فرم تحت حاد تلفات کمتر بوده و خونریزی عمومی، شنای مارپیچ و عدم تعادل از نشانه‌های مبتلایان است.

مدیرکل شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به پرورش دهندگان ماهی توصیه کرد: مزرعه داران باید حداقل سه هفته پس از پایان عملیات ضدعفونی اقدام به ماهی دار کردن مزرعه کنند.

وی در ادامه افزود: پرورش دهندگان ماهی موارد ضدعفونی و آیش را رعایت کرده و از وارد کردن ماهی به صورت غیرمجاز و بدون مجوز دامپزشکی از همه استان‌ها و شهرها خودداری کنند.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا