گوناگون

مرمت و بازسازی ساختمان «محمدزاده»‌ سنندج

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان از مرمت و بازسازی ساختمان «محمدزاده» واقع در شهرستان سنندج خبر داد.

«علیرضا آذرشب» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کردستان، اظهار کرد: در دوره‌ی پهلوی اول توسط رضاه شاه طرح اولین میدان شهری سنندج در ضلع شرقی قلعه سنه دژ یا باشگاه افسران به صورت چهارراه و میدان با ایجاد آب‌نما از آب جاری و فلکه‌ای احداث می‌شود.

وی افزود: میدان انقلاب سنندج ابتدا عملاً به شکل دایره اجرا شده و به علت کوچک بودن فضای آن مورد بازدید و در مرحله‌ی دوم و سوم به دستور رضاخان تعریض و توسعه یافت و اینک فضای موجود نتیجه‌ی اجرای مرحله‌ی سوم تعریض میدان برای شهروندان به یادگار مانده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون پس از 80 سال توسط میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان عملیات پاکسازی و مرمت نمابی بنای مورد نظر آغاز شده است.

وی یادآور شد: این بنا به لحاظ ساختار تاریخی و فرهنگی خود فقط نما و پوشش سقف شیروانی آن لزوماً توسط میراث فرهنگی، به بازسازی نیاز دارد اما در بخش‌های خلفی قطعاً پاسخگوی نیازهای زندگی امروزه نیست و لازم است مطابق اصول مرمتی بصورت منطقی و براساس طرح بازسازی مدرن شامل پارکینگ، بخش تجاری، بخش خدماتی و… با حفظ نمای آجری و سقف شیروانی بازسازی شده و در واقع زندگی پویایی شهری با کالبد و نمای قدیمی که نشان‌دهنده‌ی وضعیت تاریخی و فرهنگی شهر سنندج است را نمایش دهد.

وی با اشاره به مرمت و بازسازی این بنای تاریخ در شهرستان سنندج خاطرنشان کرد: مرمت این بنای تاریخی شامل برداشتن الحاقات نابجا و دخالت‌های ناصحیح، برچیدن ناودان‌ها و اصلاح و نصب دوباره و رنگ‌آمیزی، بازسازی کتیبه‌ی آجری سردرب مغازه‌ها، زیرکوبی سقف شیروانی و رنگ‌آمیزی لبه رخبام ضلع جنوبی و غربی، انجام طراحی و انجام عملیات آجرتراشی ازاره و کمر دیوار دور فلکی بنا، استحکام بخشی قسمت‌های اضطراری پنجره و سردرب بخش فوقانی و تحتانی، تعویض آجرهای پوسیده، شست‌وشو اغلب مواضع تحت مرمت و پاک‌سازی سطح نمای آجری است که توسط کارشناسان حفظ و احیاء انجام شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا