گوناگون

بیمه طلایی فرهنگیان و انتقاد رییس کل بیمه مرکزی

81193476 5747681

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، محمد ابراهیم امین در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه در جمع خبرنگاران در ارتباط با فعالیت شرکت بیمه آتیه سازان حافظ با بیان اینکه طبق قانون شرکت های بیمه فقط با مجوز بیمه مرکزی می توانند خدمات تجاری ارائه دهند، ادامه داد: متاسفانه وزارت آموزش و پرورش در حالی که مبلغ سنگینی به بیمه ایران بدهکار است، به جای پرداخت بدهی به این شرکت و تمدید قرارداد با آن به شرکتی مراجعه کرد که نه سرمایه ای دارد و نه رسمیتی و نه می تواند مثل بیمه ایران بدهی 300 – 400 میلیارد تومانی آموزش و پرورش را تحمل کند.

رئیس کل بیمه مرکزی تأکید کرد: آموزش و پروش با انعقاد قرارداد با این شرکت بیش از آنچه به کارکنان خود کمک کند مشکل را به مجموعه ای که قانونا اجازه انجام این کار را ندارد و همچنین توانایی انجام آن را هم ندارد، منتقل می کند؛ نمی دانم چرا وزارت آموزش و پرورش بدون هیچ مشورتی با بیمه مرکزی این تصمیم را اتخاذ کرد.

** تعرفه حق بیمه باید متناسب با نرخ دیه باشد

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی برای اصلاح نرخ نرخ حق بیمه ها با بیان آنکه صنعت بیمه کشور 17 میلیون بیمه نامه شخص ثالث را به فروش می رساند، اظهار داشت: صنعت بیمه کشور نیز علاقه مند به افزایش 30 تا 40 درصدی حق بیمه نیست زیرا 17 میلیون نفر ناراضی شده و فکر می کنند که شرکت های بیمه حق بیمه ها را افزایش می دهند.

وی ادامه داد: شرکت های بیمه در این موضوع تصمیم گیر نیستند زیرا دیه سالانه افزایش می یابد و تعهدات شرکت های بیمه نیز رشد می یابد و در شرایط طبیعی با افزایش تعهدات و خسارت ها حق بیمه ها نیز باید رشد یابد و این امر یک رابطه ریاضی است.

امین تصریح کرد: توقع جامعه، قوه قضاییه و دولت از صنعت بیمه این است، اگر دیه ها افزایش یابند اما حق بیمه ها افزایش نیابد، با خسارت مواجه خواهند شد. عملکرد صنعت بیمه کشور در 5 سال گذشته نشان می دهد در سال 1389 زیان صنعت بیمه از محل شخص ثالث 100 میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: براساس برآوردهای انجام شده این زیان در سال 92 از محل بیمه شخص ثالث به بیش از 800 میلیارد تومان خواهد رسید و اگر این روند ادامه یابد، شرکت های بیمه چه میزان می توانند از ذخایر انباشته شده خود استفاده کنند.

رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: نتیجه این روند این است که شرکت های بیمه در صورتی که بیمه نامه شخص ثالث را به فروش برساند با زیان مواجه می شوند و در صورتی که این بیمه نامه را به فروش نرسانند نمی توانند در بازار فعالیت کنند زیرا 50 درصد پرتفوی بازار را بیمه شخص ثالث تشکیل می دهد و به همین دلیل ناچار به فروش بیمه نامه شخص ثالث هستند که البته این بیمه نامه زیان ده است.

امین ادامه داد: شرکت هایی که سوءمدیریت داشته و یا آسیب پذیرتر باشند با فروش بیمه نامه شخص ثالث با مشکل مواجه می شوند.

وی اظهار داشت: بیمه مرکزی معتقد است همزمان با افزایش نرخ دیه حق بیمه نیز متناسب با دیه افزایش یابد البته افزایش ها نباید متوجه افرادی باشد که رانندگان محتاطی هستند و رانندگانی که ریسک و خسارتی ندارند از آنها حق بیمه کمتری دریافت کنیم و ریسک براساس رانندگان که عامل 80 درصد حوادث است، ارزیابی شود.

** بازنگری آئین نامه توانگری مالی

وی از بازنگری آئین نامه توانگری مالی و انجام اصلاحات بر روی این آئین نامه مطابق با بازار بیمه داخلی ایران خبر داد و گفت: آئین نامه توانگری مالی توسط بیمه مرکزی در دست برسی است.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: این آئین نامه یک مدل پیچیده ریاضی است که در آن به ریسک های مختلف وزن داده شده است. وزنی که به ریسک های مختلف داده شده و ریسک هایی که شرکت های بیمه با آن مواجه هستند ممکن است از یک کشور به کشور دیگر و حتی از یک بازار به بازار دیگر متفاوت باشد. به همین دلیل برای آنکه بتوانیم این آئین نامه را با شرایط بازار بیمه کشور تنظیم کنیم، مشغول مطالعه اطلاعات موجود طی سی، چهل سال اخیر در صنعت بیمه هستیم تا بتوانیم به بازنگری دقیق تر این آئین نامه و نهایتا تدوین یک آئین نامه دقیق و منسجم مطابق با نیاز داخلی خودمان بپردازیم.

رئیس کل بیمه مرکزی اظهار داشت: با بازنگری این مدل به کمک مطالعه اطلاعات سی سال اخیر تعهدات شرکت های بیمه به صورت دقیق تر ارزیابی شده و هنگامی که تعهدات دقیق تر ارزیابی شوند، سرمایه مورد نیاز معادل این تعهدات نیز دقیق تر اعلام خواهد شد و در آن صورت است که می توان اعلام نمود ریسک شرکت بیمه چه موقع از سرمایه اش بیشتر شده و شرکت بیمه دیگر نمی تواند پرتفوی خود را توسعه دهد.

هشتمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه از روز گذشته(یکشنبه)با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز بکار کرد.

این دوره از نمایشگاه با شعار quotation mark فاینکس، یک رویداد، صدها فرصت سرمایه گذاری quotation mark و با حضور 351 شرکت داخلی و 9 شرکت خارجی از سوییس، آلمان، انگلیس، ترکیه، ایتالیا، کره جنوبی، قبرس، یونان و عمان در حال برگزاری است.

این دوره از نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه که در فضایی حدود 40 هزار مترمربع تشکیل شده همچنان بزرگترین نمایشگاه صنعت مالی خاورمیانه محسوب می شود.

اقتصام(3)9141**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا