گوناگون

بیکاری انباشت شده جوانان، توجه ویژه دولت یازدهم را می طلبد

81204169 5765936

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، در حالیکه اکنون یک سوم جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند، نرخ بیکاری آنها 15درصد بالاتر از میانگین بیکاری کل کشور است،

با وجودی که سالهاست جامعه ما از بیکاری جوانان رنج می برد و هر روز تاوان بیکاری آنها را می پردازد اما این مشکل نه تنها هنوز لاینحل مانده بلکه بیکاری این قشر، مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی متعددی را برای جامعه ایجاد کرده است.

کارشناسان حوزه جوانان، امید به زندگی جوانان را در وضعیت اورژانسی اعلام کرده و می گویند؛ بسیاری از جوانان تمایلی به ادامه تحصیل ندارند زیرا معتقدند با تحصیلات به جایی نمی رسند زیرا هم اکنون از 26 درصد کل جمعیت بیکار کشور، بین 45 تا 50 درصد آن را جوانان به وی‍ژه تحصیلکردگان تشکیل می دهند که به عبارتی می توان مدعی شد میانگین بیکاری جوانان تحصیلکرده حدود 15 درصد بالاتر از کل بیکاران کشور است.

به اعتقاد این کارشناسان؛ تحصیل، ازدواج و اشتغال سه مولفه و مشکل پیش روی جوانان هستند و در این میان، بیکاری جوانان تحصیلکرده معضل اصلی این قشر محسوب می شود زیرا میزان بیکاری آنها از میانگین بیکاری کل کشور بیشتر شده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارایه آمار جدیدی از بازار کار و بررسی وضعیت کشور در یک دوره هفت ساله از اجرای سند چشم انداز، اعلام کرده است: نرخ بیکاری جوانان نسبت به متوسط کشوری دو برابر شده است. نرخ مشارکت کاهش یافته، درصد افراد متقاضی اضافه کاری با روند روبه رشد همراه شده و تامین هزینه های زندگی در ایران نسبت به بسیاری از کشورها دشوارتر شده و از این منظر، ایران به 6 کشور اول دارای نرخ بالای بیکاری در حوزه سند چشم انداز پیوسته است.

حسین راغفر استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی در خصوص نرخ بیکاری در کشور معتقد است؛ در سالهای اخیر نرخ بیکاری افزایش قابل ملاحظه ای داشته و با توجه به افزایش کم سابقه تورم در ایران، اقتصاد کشور، روزهای مطلوبی را سپری نمی کند.

وی از بیکاری به عنوان دغدغه ای مهم برای دولت نام برده و معتقد است؛ با اینکه دولت با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می کند اما باید برای قشر فارغ التحصیل دانشگاهی بیکار فرصت های کارآفرینی ایجاد کند تا گامی تازه برای شکفتن این منابع عظیم انسانی برداشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه رکود در کشور عمیق تر شده است، افزود: برای خروج از رکود و کاهش تورم باید تدابیر جدی از سوی دولت اندیشه شود و برای اجرایی شدن این هدف، دولت باید سیاست های حمایت از تولید را با شناسایی بنگاههای اقتصادی ورشکسته و ارایه بسته های حمایتی بطور جدی آغاز کند و این بنگاهها را بار دیگر به چرخه اقتصاد کشور بازگرداند زیرا این اقدام موجب اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری در کشور خواهد شد.

علی سبحانی کارشناس مسایل اقتصادی نیز معتقد است: اگر نرخ بیکاری جوانان که هم اکنون ۲۶ درصد است، دو برابر نرخ بیکاری کل یعنی ۲/۱۲ باشد، به معنی آن است که از بعد نرخ بیکاری در مرحله بحران قرار گرفته ایم.

وی افزود: در حالیکه شمار جوانان جویای کار در سالهای اخیر به اوج خود رسیده، برخی سازمان ها و ادارات، به جای استخدام جوانان تازه نفس، از نیروهای بازنشسته بهره می گیرند و این مسئله کم کم در حال تبدیل شدن به یک روند است.

این اقتصاددان تاکید کرد: هرچند دشواری تامین زندگی همه اقشار جامعه از جوانان تا بازنشستگان را تحت تاثیر قرار داده، تمایل ادارات، سازمان ها و شرکت های خصوصی برای استخدام افراد بازنشسته، در کوتاه مدت به سود آنان است و در درازمدت مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی تاکید کرد: تردیدی نیست که عضویت افراد باتجربه در مشاغلی که به تجربه نیاز دارد، از بعضی ابعاد مفید و موثر خواهد بود اما در نهایت، این انبوه جوانان بیکار هستند که تاوان این روند را پرداخت خواهند کرد و به ناچار باید مسائل اصلی زندگی خود همچون ازدواج، فرزند داشتن را به تاخیر اندازند و آسیب ها و آفت های بعدی این رویکرد،متوجه کل جامعه خواهد بود.

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهوری نیز، بیکاری را بزرگترین مشکل اقتصادی کشور دانسته و معتقد است؛ در سالهای آینده با سیل عظیم بیکاران روبرو خواهیم شد و برای ایجاد شغل برای این تعداد جمعیت بیکار، نرخ رشد اقتصادی باید حداقل ۶ درصد باشد.

وی افزود: این رشد باید اشتغال زا و مستمر باشد اما بزرگترین مانعی که برای تحقق این هدف وجود دارد، این است که الان در نقطه مقابل این شرایط یعنی رکود تورمی قرار داریم.

به گفته نیلی، بررسی وضعیت بازار کار ایران و جایگاه ایران در میان کشورهای منطقه نشان می دهد که ایران فاصله زیادی با نرخ بیکاری تک رقمی دارد و با اینکه قطر با 0.6 درصد دارای بهترین نرخ بیکاری در منطقه است، ایران در رتبه ۲۱ قرار دارد و در بخش بیکاری جوانان نیز رتبه ۱۹ منطقه را به خوداختصاص داده است.

تحلیلگران اقتصادی با اشاره به بحران کمبود شغل برای جوانان و بکارگیری نیروهای خارجی، اجرای ممنوعیت بکارگیری این نیروها را راهکاری اساسی برای اشتغال جوانان دانسته و معتقدند: با اجرای ممنوعیت بکارگیری نیروی کار خارجی، می توان بخشی از مشکل بیکاری جوانان را حل کرد.

کارشناسان اجتماعی نیز می گویند؛ ضعف قوانین کشور و بی تدبیری در خصوص بکارگیری اتباع بیگانه، علاوه بر تشدید بیکاری جوانان، مشکلاتی را در کشور ایجاد کرده و وزارت کار باید نسبت به قوانین مربوط به اتباع بیگانه و بکارگیری آنها بازنگری داشته باشد.

به هر حال؛ این دیدگاهها در شرایطی مطرح می شود که نرخ دو برابری بیکاری جوانان نسبت به متوسط، وضعیت نامساعدی را به تصویر می کشد به طوری که نرخ بیکاری جوانان در فاصله سال های 84 تا 92 به جز سال 86، روندی افزایشی داشته و این زنگ هشداری برای مسئولان و تصمیم گیران تلقی می شود.

سازمان جهانی کار نیز اعلام کرده است؛ جمعیت جوان بیکار کشور به یک میلیون و 321 هزار نفر رسیده که 931 هزار نفر آن مرد و 390 هزار نفر زن هستند؛ متوسط دستمزد ماهیانه در ایران نیز در سال 2012، یک میلیون و 203 هزار و 327 تومان بوده و با اینکه هر خانوار بطور متوسط 3.55 نفر جمعیت داشته اما تنها 1.1 نفر از آن شاغل بودند.

به گفته کارشناسان اقتصادی؛ هرچه شاخص بار تکفل در کشوری بالاتر باشد، فشار وارده بر جمعیت شاغل برای تامین معاش افراد تحت تکفل افزایش یافته و سطح رفاه کاهش می یابد و در ایران بار تکفل وضعیت مناسبی ندارد در حالیکه برخی کشورها مانند قطر، امارات و بحرین دارای رتبه های مناسبی در منطقه هستند.

به نظر می رسد؛ در شرایط فعلی بهترین روش ایجاد اشتغال و حل مسئله بیکاری، توسعه و گسترش فرهنگ کارآفرینی در جامعه است، از این رو دولت باید بانک ها را موظف کند که بخشی از منابع خود را در قالب تسهیلات به دانش آموختگان دانشگاهی برای ایجاد شغل و کارآفرینی پرداخت کنند تا به وضعیت مطلوب نزدیک شویم؛ وضعیتی که در آن، امکان اشتغال مولد برای جوانان ایجاد شود، آسیب های اجتماعی و فردی در میان جوانان کاهش یابد، زمینه مشارکت اجتماعی برای جوانان فراهم شود و در نهایت، شاخص های نشاط و امیدواری جوانان افزایش یابد.

اقتصام (5)1070**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا