گوناگون

بیکاری در شرق استان سمنان شدت بیشتری دارد/ کاهش 51 درصدی بارندگی در شاهرود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد وکیلی بعد از ظهر شنبه در نشستی خبری با حضور اصحاب رسانه در محل فرمانداری ویژه شهرستان شاهرود، با اشاره به این موضوع که یکی از راهکارهای برون رفت از معضل بیکاری حفظ واحد های صنعتی حاضر در شاهرود است، تصریح کرد: در کنار ایجاد مشوق های مختلف برای جذب سرمایه گذار در نقاط دورتر استان، باید برای حفظ واحدهای صنعتی فعلی نیز کوشش کرد.

وی با اذعان بر اینکه بیکاری در شرق استان سمنان شدت بیشتری دارد افزود: فرماندار شهرستان شاهرود نیز باید در این زمینه واحدهایی که با مشکل نقدینگی، صادرات و تولید مواجه هستند را شناسایی کند و مدیران کل نیز باید به نقاط مختلف استان سفر کرده و برای رسیدگی به مشکلات صنایع، به خصوص در منطقه شرق استان تلاش کنند.

نشست مطبوعاتی محمد وکیلی استاندار سمنان در شاهرود

استان سمنان نیازمند توسعه متوازن است

رئیس شورای اداری استان سمنان با تاکید بر ضرورت توسعه متوازن در همه نقاط استان، اظهار داشت: اعتبارات را باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که حداکثر استفاده مطلوب از آنها در تمامی نقاط استان صورت بگیرد همچنین باید پروژه های عمرانی را بر اساس نیازها و اولویت ها طبقه بندی کرد.

وکیلی در ادامه بستر سازی مناسب برای ورود سرمایه گذار خصوصی را خواستار شد و گفت: این بسترها باید به گونه ای فراهم شوند که تفاوتی بین شهرستان های استان از نظر زیر ساخت های دولتی نباشد چرا که اگر تفاوتی ایجاد شود به عدم توسعه نامتوازن منجر می شود.

وی ادامه داد: روستاهای استان نیز به توجه ویژه ای نیاز دارند و باید امکانات برای پایدار سازی شرایط اقتصادی خانواده ها مهیا شوند که البته باید اذعان کرد که در مورد بودجه این اتفاق پسندیده رخ داده است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد عدم سرمایه گذاری شرکت های خصوصی در مناطق شرقی استان سمنان، گفت: نمی توانیم محل سرمایه گذاری را برای بخش خصوصی تعیین کنیم اما می توانیم در مناطق دورتر از پایتخت و مرکز استان، با ایجاد مشوق هایی از قبیل معافیت های مالیاتی، کاهش قیمت زمین های صنعتی، اولویت در بهره مندی تسهیلات و … رغبت را برای جذب سرمایه گذار فراهم کنیم.

کاهش 51 درصدی میزان بارش های شاهرود

عالیترین مقام دولت در استان سمنان سه راهکار کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را برای مقابله با خشکسالی در مناطق شرقی استان عنوان کرد و توضیح داد: در راهکار کوتاه مدت سعی شده است اصلاح شبکه آبی و همچنین آبرسانی به روستاهای دچار بحران در دستور کار قرار بگیرد و این امر در خصوص منطقه خارتوران بیارجمند شاهرود و طرح آبرسانی با تانکر به وضوح دیده شد.

وکیلی ادامه داد: 51 درصد از میزان بارش های منطقه شاهرود نسبت به سال پیش کاهش یافته است و در همین خصوص ایجاد و تجهیز سدهای کالپوش و مجن نیز از جمله راهکارهای میان مدت است که به یاری خداوند مراحل آبگیری سد کالپوش شهرستان میامی به اتمام رسیده است و این پروژه در مرحله انتقال آب به  سایر مناطق قرار دارد.

 وی سد مجن را یکی از منابع خوب آبی منطقه توصیف کرد و ابراز داشت: در خصوص این سد نیز باید گفت، مراحل ساخت آن انجام شده و تکمیل آن مورد تاکید اداره کل آب منطقه ای نیز قرار دارد ولی پیمانکار این پروژه با وجود تاکید مقامات استان، طی شش ماهه نخست سال که برای تحویل آن مقرر شده بود، بنا به برخی مشکلات موفق به تکمیل آن نشد.

رئیس شورای اداری استان سمنان، برای تکمیل سد مجن و انتقال آب آن به سایر مناطق ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت: امیدواریم مراحل ساخت این سد تا پایان آبانماه تمام شود و در سال آینده شاهد آبگیری سد مجن و در ادامه آن اتصال به خط لوله اصلی باشیم.

نشست مطبوعاتی محمد وکیلی استاندار سمنان در شاهرود

کاهش آب چشمه های قطری از 250 لیتر در ثانیه به حدود 60 لیتر

استاندار سمنان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد پروژه آبرسانی از چشمه سارهای قطری نیز توضیح داد: 16سال از مطالعات و آغاز مراحل اجرایی طرح می گذرد اما این پروژه تا کنون تکمیل نشده و باید گفت تنها دو کیلومتر دیگر از خط انتقال آب این محدوده باقی مانده است.

وکیلی صعب العبور بودن منطقه قطری را یکی از دلایل تاخیر در این امر دانست و تاکید کرد: در مورد احداث دو هزار متر نهایی باید تصمیمی جدی اتخاذ شود.

وی کاهش آب چشمه های قطری از 250 لیتر در ثانیه به حدود 60 لیتر در ثانیه را یادآور شد و اظهار داشت: متاسفانه این کاهش سطح آب چشمه قطری کل پروژه را با خطر روبرو ساخته است چراکه تا کنون بالغ بر 30 میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده است و اگر نتیجه ای در بر نداشته باشد همه این هزینه ها با مشکل مواجه می شود.

دولت موظف است برای تامین آب آشامیدنی مردم اقدامات جدی انجام دهد

این مقام مسئول در خصوص طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان، گفت: نه تنها استان ما بلکه 10 استان دیگر نیز به دنبال تحقق این وعده هستند و باید گفت طرح انتقال آب نه تنها از دریای خزر، بلکه انتقال آب از خلیج فارس نیز امروزه مطرح است اما مسئله مهم در این بین نیاز مردم به آب است.

وکیلی با اشاره به اینکه موضوع آب مسئله ای سیاسی نیست، تاکید کرد: مسئله آب بحثی سیاسی نیست و نیاز مردم است و با نیاز مردم نیز نمی توان شوخی کرد و تعارف داشت و دولت موظف است برای تامین آب آشامیدنی مردم کشور اقدامات جدی انجام دهد.

نشست مطبوعاتی محمد وکیلی استاندار سمنان در شاهرود

ضرورت حضور مدیران ارشد در مناطق شرق استان

استاندار سمنان با بیان این مطلب که هر زمان از شبانه روز که برای توسعه، به حضور من نیاز بود، حاضر به سفر به شاهرود هستم، گفت: مدیران کل باید به شهرستان ها سرکشی کنند.

وکیلی با اشاره به بازدید های مسئولان استانی از شرق استان تاکید کرد: مدیران استانی یا به دعوت مسئولان شهری و یا نهاد اداری خود به شهرستان ها می آیند اما باید هرگاه که نیاز یک شهرستان در حضور مدیری بود، جدای سرکشی های همیشگی خود، در شهرستان ها حضور یابند.

وی افزود: حتی اگر بعضا به حضور تعداد بیشتری از مدیران استانی در شاهرود بود، از فرماندار این شهرستان تقاضا می کنم مراتب را اطلاع دهند تا شخصا به همراه مدیران استانی به شرق استان سفر کنم.

بزرگراه حرم تا حرم از نظر اقتصادی و فرهنگی بسیار مهم است

رئیس شورای اداری استان سمنان، در رابطه با بزرگراه حرم تا حرم نیز توضیح داد: در رابطه با راه های استان مدعی هستیم، تمامی راه های ما به صورت فعال در حال بازسازی هستند و در زمینه بهسازی همه این راه های مواصلاتی کارهای بسیار خوبی انجام شده است.

وکیلی با اشاره به این موضوع که هیچ راهی که در حال بازسازی نباشد در استان وجود ندارد، تاکید کرد: سی نقطه حادثه ساز در راه های استان وجود داشتند که به واسطه حجم ترافیکی مسیر اصلی تردد بین پایتخت و مشهد، نسبت به بهبود همه آنها اقدام شده است.

وی در خاتمه تعداد کشته شده های راه های استان را 300 نفر در سال اعلام کرد و اظهار داشت: راه حرم تا حرم برای ما مسیری اعتقادی است و همچنین از نظر اقتصادی و فرهنگی برایمان بسیار مهم است به همین دلیل امیدواریم در دولت تدبیر و امید بزرگراه حرم تا حرم توسط دولت به طول 400کیلومتر به انجام برسد.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا