گوناگون

بی بصیرتی خواص و سوء استفاده معاویه باعث دور شدن مردم از امام حسن(ع) شد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله مجتهد شبستری امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی شب گذشته 2 تیرماه در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی سبط النبی(ع) که با حضور مقامات و مسئولان کشوری و لشکری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، گفت: سبط اکبر پیامبر(ص) همانند سایر معصومین(ع) تجسم عالی فضائل انسانی و مقتدای پاکان و صالحان بوده و خواهد بود. ایشان نه تنها در بین علمای شیعه، بلکه در بین بسیاری از مورخین و علمای سنی جایگاه ویژه ای دارد.

وی افزود: کتابهای زیادی در بیان فضایل، اخلاقیات و شخصیت امام حسن مجتبی(ع) نوشته شده و شاعران زیادی هم در بیان مقام علمی و اخلاقی ایشان اشعار ارزنده ای سروده اند.

 وی پس از ذکر نمونه ای از این اشعار ادامه داد: زبان از توصیف فضائل اخلاقی امام حسن مجتبی(ع) قاصر است و اگر بخواهیم همتایی برای ایشان در نظر بگیریم، تنها امام حسین (ع) را می توانیم نام ببریم که در روایات مختلف از پیامبر (ص) به آن اشاره شده و حتی گوشواره های عرش الهی نامیده شده اند.

وی با اشاره به کمیسیون های علمی کنگره بین المللی سبط النبی (ع) گفت: علم و حلم و عبادت و سایر فضائل، در گفتار ها و نوشتار ها آمده است و در کمیسیونها مطرح شده، اما به نظر می رسد که به شجاعت و شهامت ایشان کمتر توجه شده، تا جایی که برای برخی از کوته فکران این شبهه ایجاد شده است که شجاعت و شهامت امام حسن (ع) از سایر ائمه(ع) کمتر بوده است و گاهی اوقات هم این شبهه را به زبان آورده و مطرح کرده اند.

امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی، با بیان تعدادی از ادله روایی و تاریخی از منابع شیعه و سنی در رد این شبهه، گفت: از صفات بارز همه ائمه، اولیای دین و متقین شجاعت و شهامت است، چنانکه امام علی (ع) در توصیف متقین می فرمایند که آن ها چنان توحیدی داشتند که قدرت های پوشالی بشری برای آن ها بسیار ناچیز بوده است. این ویژگی در مورد متقین است، چه رسد به معصومین و ائمه (عم).

وی سپس به ماجرای صلح امام حسن (ع) پرداخت و گفت: داستان صلح امام حسن (علیه السلام)، داستان متفاوتی دارد و آن هم مربوط می شود به شرایط زمانی ای که ایشان در آن زندگی می کردند. در آن زمان مردم از جنگ های پی در پی خسته شده بودند و تحمل جنگ های بیشتر نداشتند. معاویه هم از این خستگی و بی بصیرتی مردم استفاده و آنان را از گرد امام پراکنده کرد، تا جایی که برخی به ایشان جسارت کردند.

وی افزود: جای تأسف است که پیشوایان ما در عصر خود مظلوم و بی یاور شدند، ولی جای شکر است که در عصر ما، نواب عزیز حضرت بقیة الله الأعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آن چنان از محبوبیت مردمی و نفوذ در قلوب برخوردارند که در زمان 8 سال جنگ تحمیلی، به یک اشاره در جنگ شرکت کردند و کشور را از لوس اجانب و دشمنان کشور پاک کردند و هم اکنون نیز میلیون ها نفر گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) هستند.

وی همچنین به بحران امنیتی عراق اشاره کرد و گفت: در مورد آشوبگری داعش در عراق، مقام معظم رهبری دیروز در دیدار مسئولین دستگاه قضا فرمودند دولت و ملت عراق، خود با راهنمایی مرجعیت با تروریست ها مبارزه می کند و نیاز به دخالت بیگانگان و آمریکا نیست.

وی در پایان با اشاره به ثبت نام بیش از 2 میلیون نفر برای مبارزه با داعش در عراق گفت: امیدواریم کشور عراق و عتبات عالیات هر چه زودتر از لوس وجود تروریست ها، اجانب، آمریکا و دشمنان اسلام و مسلمین پاک شود. ان شاء الله عراق به گورستان داعش تبدیل خواهد شد و همه آن ها در آن جا دفن خواهند شد و فتنه آن ها برای همیشه از بین خواهد رفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا